עולם

יולי אדלשטיין לא לבד: הפסיד בבחירות ונעל את הפרלמנט

טואילאפה סאילילי מאלילגאוי ראש ממשלת סמואה ב-22 השנים האחרונות מסרב להכיר בהפסדו בבחירות. טואילאפה סאילילי מאלילגאוי

זו היתה אמורה להיות היסטוריה חגיגית: פיאמה נעמי מטא'אפה הפכה לאישה הראשונה שנבחרת לתפקיד ראש ממשלת סמואה, אבל אם חשבתם שכל המדינה תתייצב מאחוריה בחגיגיות וטקס חילופי השלטון יעברו בצורה חלקה ומרשימה אז ממש לא. כי כמו בישראל אחרי הבחירות השלישיות, כשיו"ר הכנסת יולי אדלשטיין התפטר ונעל את המליאה כדי לא לכבד את החלטת בג"צ, כך גם באיים בפסיפי – המהומה חוגגת.

מטא'אפה בת ה-64 הושבעה לראשת ממשלת סמואה בתוך אוהל רחב ידיים בגני בניין הפרלמנט היושב בעיר הבירה אפיה, וזאת לאחר שהיריב הפוליטי שהפסיד לה בבחירות אך מסרב לקבל את הפסדו, נעל את בית הנבחרים הסמואי והוא מסרב להתפטר מתפקידו. מדובר בטואילאפה סאילילי מאלילגאוי, האדם שכיהן כראש ממשלת סמואה במשך 22 שנה, הקדנציה השניה הכי ארוכה בעולם לראש ממשלה מכהן. הוא מתעלם מהחלטת בית המשפט שמחייבת אותו להתפטר מתפקידו אבל התגובה של מאלילגאוי ושל נאמניו בבית המחוקקים היתה לנעול את הפרלמנט גם בפני נציגי בית המשפט העליון כולל נשיא בית המשפט העליון, סאטיו סימאטיבה פרס, שהגיע לגני הפרלמנט כדי לערוך את טקס ההשבעה של הגברת מטא'אפה.

לפני כחודש נערכו הבחירות הצמודות בתולדות סמואה, התוצאה הסופית היתה 25 מושבים לכל מפלגה ונבחר עצמאי אחד היה זה ששבר את התיקו והכריע לטובת FAST של מטא'אפה, אבל כאן צצו אי הסכמות חריפות ותביעות מצד מפלגת HRRP של מאלילגאוי, המפלגה ששלטה בסמואה 40 שנה ועכשיו ניצבת בפני מהפך היסטורי שהיא ממאנת לקבל. ועדת הבחירות של סמואה טענה שהתוצאות של בחירות אפריל אינן תקפות וקראה לבחירות חדשות ב-21 במאי, אבל חמישה ימים בלבד לפני שהיו אמורות להיערך הבחירות החוזרות פסק בית המשפט העליון במדינה שתוצאות הבחירות מאפריל כן תקפות והורה על קיום השבעתה של מוטא'אפה לראשת ממשלה.

כעת העולם כולו מתחבט בשאלה – מי שולט בסמואה, מדינת האי הנידחת ששוכנת בלב האוקיאנוס השקט בין הוואי לבין ניו זילנד. הצד של הממסד תומך במטא'אפה, שהיא ביתו של ראש הממשלה הראשון של סמואה, ומעורבת בפוליטיקה מאז שנות ה-80 ובין היתר שימשה בעבר כסגנית ראש ממשלת פולינזיה.

בטקס ההשבעה המאולתר של מטא'אפה באוהל נכחו חברי מפלגתה מפלגת פאסט FAST ותומכיה שהתגודדו והתרגשו מהמעמד. בהודעת המפלגה נכתב: "הדמוקרטיה חייבת לנצח, תמיד. לא יכולים להיות יוצאים מהכלל לגבי העיקרון הבסיסי הזה. אלה שטוענים אחרת ונוהגים בהתאם, משחקים באש". במחנה היריב טענו שאינם מכירים בטקס וטוענים שהוא לא חוקתי ולא רשמי. "טקס ההשבעה היה גם לא חוקי וגם לא חוקתי", טען מאלילגאוי.

תהיו בטוחים שהמשך יבוא…

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות