עולם

נגמרו ימי החסד: כל הצרות נוחתות על מימשל ביידן

אינפלציה האם ארה"ב בפתחו של משבר כלכלי גדול?

בתקשורת שרובה המכריע באנגלית ובעברית משמש, כזרוע דוברות ויחצ"נות של המפלגה הדמוקרטית ובימינו של מימשל ביידן, עדיין עושים ככל שביכלתם כדי לנסות להסתיר את ההידרדרות המסתמנת של ארה"ב בשורה של זירות ובעיקר כלכלית ומדינית. אולם 100 ימי החסד של ביידן חלפו עברו להם כבר לפני מספר שבועות והגיע הזמן לומר את האמת:

רק לפני שנתיים הפכה ארה"ב תחת טראמפ הפכה למדינה בעלת עצמאות אנרגטית לראשונה מאז 1957 והפכה ליצואנית אנרגיה (גז טבעי) לראשונה אחרי 60 שנה. ארבעה חודשים לתוך מימשל ביידן ולאמריקאים רבים אין בכלל דלק אחרי שאזל המלאי ואנשים חיכו במכוניות שלהם שעות ארוכות, כמו במדינת עולם שלישי. מחירי הדלק בארה"ב זינקו בארבעה חודשים תחת המימשל החדש ב-130%.

כל זה התרחש בגלל מתקפת סייבר ממזרח אירופה ששיתקה את מערכת צינורות הדלק הגדול בארה"ב, מערכת קולוניאל פייפליין, שיוצאת מיוסטון שבטקסס וממשיכה ומסתעפת לקרוב ל-9,000 ק"מ עד ניו יורק וניו ג'רזי. המערכת מעבירה 45% מאספקת הדלק של החוף המזרחי של ארה"ב ומספקת לו קרוב ל-3 מיליון חביות ביום של דלק, דיזל, דלק מטוסים ועוד. ההאקרים שאיימו לשבש את שווקי האנרגיה, שתלו ברשתות תוכנה שמצפינה את המידע ונועלת את הגישה אליו, וכך הם גנבו 100 ג'יגהבייט של מידע לפני שנעלו את המערכת ודרשו כופר.

מימשל ביידן שממילא שואף לבטל כמה שיותר אנרגיות ישנות מזהמות סביבה, גילה חוסר מנהיגות בסוגיה הבהולה הזו וטען שזה עניינה הפרטי של חברת קולוניאל פייפליין – חברת הזיקוק הגדולה בארה"ב – שעצרה את פעילותה מיום שישי האחרון, כבר כמעט שבוע, ובינתיים החברה מסרבת לשלם כופר להאקרים ופנתה לחברת אבטחת סייבר.

המימשל הפדרלי הכריז על מצב חירום ב-17 מדינות בחוף המזרחי וגם בוושינגטון הבירה. בדרישת הכופר שפרסמו ההאקרים בדארק-ווב (הרשת האפלה) הם כתבו: "אנחנו א-פוליטיים, אנחנו לא משתתפים בגאופוליטקה, לא צריכים לקשור אותנו לממשלה ספציפית ולחפש  מוטיבים אחרים לפעולתנו".

הסימנים האחרונים הם שחלק מצינורות הדלק חוזרים לעבוד אט אט אך זה ייקח לפחות מספר ימים אם לא יותר עד שישובו לפעילות נורמלית. ובכל מקרה מדובר בכישלון אבטחת אנרגיה ואבטחת מידע ובנוסף בכישלון תודעתי עצום – כי אם אפשר בכזו קלות לפרוץ למערכת אסטרטגית כל כך חשובה דמיינו מה צבא האקרים של מדינה עוינת מסוגל לעולל במוקדים לא פחות חשובים.

אם חשבתם שרק צרות אנרגיה יש לארה"ב בתקופה האחרונה, מימשל ביידן ניצב בפני צרות כלכליות דווקא בעידן בו המדינה היתה אמורה לצאת מהקורונה מעודדת – הנתון שפורסם השבוע על 4.2% אינפלציה – גבוה משמעותית מהתחזיות, מדובר בהתייקרות במחירים לצרכן הכי גבוהה שידעה ארה"ב מאז 2008. אפילו הכלכלן הבכיר לורנס סאמסר ששימש בין היתר כיועץ הכלכלי למימשלים של קלינטון ואובמה התריע מפני גל אינפלציה כבד וקרא לביידן לשנות כיוון, להפסיק את פיזור הכספים חסר האחריות ולהפסיק לתת לאנשים דמי חל"ת וחבילות פיצויים/תמריצים גבוהים שמונעים מהציבור לרצות לחזור לשוק העבודה. ביידן כזכור הגיע 'חבילת סיוע' למשחק בעלות 2 טריליון דולרים וכעת הגירעון הלאומי של ארה"ב ממשיך לפתוח ומתקרב בצעדי ענק ל-30 טריליון דולר.

בנוסף לכך בחודש אפריל האחרון נוספו רק 266 אלף עובדים חדשים, הרבה מתחת לתחזיות הכלכנים שחזרו כמיליון עובדים חדשים בכלכלה שאמורה להיות בשיא הקאמבק אחרי תקופת הגבלות הקורונה. מדובר על ירידה חדשה לעומת חודש לפני (מרץ 21) בו נרשמו כ-900 אלף עובדים חדשים שנוספו למשק העבודה בארה"ב.

אלה רק חלק מהצרות הכלכליות שפוקדות את מימשל ביידן ועוד לא דיברנו על הוואקום המנהיגותי שתורם רבות לעימות בין ישראל לפלסטינים ולהתלקחות במזרח התיכון. כל זאת בצל מאמצי ארה"ב להזדחל חזרה להסכם הגרעין מול משטר האייאתולות של איראן. כזכור התקשורת ניסתה להסתיר כמה שאפשר את הסקנדל (חשד לבגידה?) של מזכיר המדינה לשעבר ג'ון קרי שלפי שר החוץ האירני מוחמד זריף, העביר לאירנים מידע על תקיפות ישראל.

ישראל עולה בלהבות, בינתיים סין ממשיכה לעשות מה שהיא רוצה, פוטין מאיים שבא לו לכבוש את אוקראינה ודרום קוריאה מאיצה במימשל ביידן לעשות משהו בנוגע לאיומים של צפון קוריאה.

ולסיום, צחוק הגורל. בכל אחד משלושת החודשים המלאים הראשונים של ביידן כנשיא נרשמו יותר אנשים שמנסים להסתנן לארה"ב מאי פעם ב-4 שנות נשיאות טראמפ – 100 אלף ניסיונות הסתננות היו בפברואר וזה הלך וזינק ל- 173 אלף במרץ ו-179 אלף באפריל – כמות המסתננים הכי גבוהה מזה 21 שנה, מתוכם 17 אלף קטינים בלי מלווה. אז אחרי שביידן והדמוקרטים יצאו חוצץ נגד החומה של טראמפ בגבול עם מקסיקו והבטיחו גבולות פתוחים, אתמול נודע כי מימשל ביידן עומד לחדש עבודות לאורך 20 ק"מ על החומה בעמק ריו גראנדה בטקסס.

אם תהיתם במה עסוקה התקשורת האמריקאית בזמן שאמריקה של ביידן מראהסימני התפוררות ומשבר? התשובה היא כמובן בלחפש כל מיני שעירים לעזאזל מהמפלגה הרפובליקנית שאינה נמצאת כלל בשלטון.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות