עולם

האופוזיציה של ענקיות הטכנולוגיה מתעוררת בפלורידה

טכנולוגיה חברות הטכנולוגיה הגדולות. יתחילו לקחת אחריות?

גיבור חדש במאבק נגד כוחן ההולך וגובר של הרשתות החברתיות וענקיות הטכנולוגיה: רון דה סנטיס, מושל פלורידה, המקורב לנשיא לשעבר דונלד טראמפ, עומד לחתום על חוק שיאסור על רשתות חברתיות להעיף משתמשים מהפלטפורמות שלהן.

טוויטר אולי זרקה את טראמפ מכל המדרגות אבל לא בטוח שחשבה על המשמעויות של זה. החוק שאותו הוביל דה סנטיס עבר בבית המחוקקים של פלורידה שיש בו רוב רפובליקני, וזאת בנוסף לחוק שלפיו הסרת עמודים של מועמדים פוליטיים מטוויטר או פייסבוק תיחשב לעבירה פלילית שהקנס עליה יכול להגיע ל-250 אלף דולר על כל יום.

בנוסף, החוק החדש בפלורידה דורש מחברות הטכנולוגיה לתת למשתמשים שבעה ימי אזהרה ולהודיע להם שהם בסכנת להשעיה, ובמקביל להציע להם לתקן את התוכן שביגנו רוצים להשעות אותם. השעיות למשך 14 יום עדיין יהיו מותרות לפייסבוק טוויטר ודומותיהן.

"החוק הזה נועד לשלוח מסר ברור לעמק הסיליקון שהם לא המתווכים המוחלטים של האמת והם לא תחליף לחוקה שמקנה חופש ביטוי", אמר ג'ון סניידר, חבר בבית המחוקקים של פלורידה.

נציגים מטעמן של פייסבוק וטוויטר טענו בתגובה שהחוק הזה יגביל את זכויות חופש הביטוי שלהם לפי התיקון הראשון לחוקה האמריקאית, לקבוע מי רשאי להשתתף בפלטפורמות שלהן וכך למשל עשויים להופיע בקביעות עמודים עם תכנים אנטישמיים, גזעניים ורוויי שנאה.

בכל אופן, נוכח התעצמותן של ענקיות הטכנולוגיה, הכוחות העסקיים-חברתיים הגדולים שידעה האנושות, הן מתחילות להיתקל בהתנגדות גוברת והולכת. המקרה המוכר מכולם הוא זה של ממשלת אוסטרליה, שגרמה לאחרונה לפייסבוק וגוגל, כל אחת בתורה, להתקפל, ולהיכנס למו"מ עם המו"לים במדינה לדבי תשלום על התכנים שלהם.

המאבק החל עם התנגדות של פייסבוק, שחסמה את הגישה לחדשות מאוסטרליה, אך לאחר שבוע היא ירדה מהעץ ונכנסה יחד עם גוגל למו"מ.

חזרה לפלורידה. דה סנטיס המושל במדינה בה מתגורר טראמפ, נבחר בסוף 2018 אחרי קמפיין תמיכה של הנשיא ה-45 של ארה"ב ונחשב כבר זמן רב לאיש שמיישם את האידיאולוגיה של טראמפ ברמה המדינה. קולות הולכים וגוברים רואים בדה סנטיס, 42, המושל הצעיר ביותר בארה"ב ובוגר אוניברסיטת ייל, מועמד לסגן נשיא ב-2024 אם טראמפ יחליט לרוץ שוב לנשיאות.

כזכור טראמפ הנשיא ורבים מתומכיו צונזרו ולאחר מכן נזרקו מהרשתות החברתיות שפשוט החליטו להעלים אותו. בפייסבוק גוגל ובשאר ענקיות הטכנולוגיה חוששים שהפופולאריות של דה סנטיס ומדיניותו יובילו מושלים רפובליקנים נוספים ללכת בדרכו, דוגמת גרג אבוט מושל טקסס – מה שעשוי להעמיד את ענקיות הטכנולוגיה באתגר נוסף.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות