כלכלה

החוב הממשלתי של מדינת ישראל נושק לטריליון שקלים

שר האוצר ישראל כ"ץ בביקור בשוק שר האוצר ישראל כ"ץ

16 מיליארד שקל הם סכום שאולי נשמע לכולנו דמיוני, אבל לפעמים גם סכומים כאלה מקבלים פרופורציות. כי 16 מיליארד הם בסה"כ הסכום שחסר למדינת ישראל כדי שהחוב שלה יעמוד על טריליון (1000 מיליארדים!) שקלים. כן, אחרי שנת הקורונה שברור היה שתפגע בכלכלה המקומית מגיעים גם המספרים שמוכיחים לאן הובילה אותנו ההתנהלות הכלכלית בזמן המגפה. החוב הממשלתי בסוף שנת 2020 עומד על כ-984 מיליארד שקל, גידול של 20% במלאי החוב משנת 2019, אז עמד על 823 מיליארד בלבד.

כך עולה מדו"ח שפרסם היום החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג. "הגיוס הרחב שנגזר מהמצב הכלכלי גרר עלייה ביחס החוב לתוצר בשנת 2020. יידרש ביצוע של תכניות משמעותיות שיובילו את המשק לצמיחה", כתב החשב לצד המספרים בדו"ח, "ישנה חשיבות רבה להקטנת הגירעון לאחר סיום המשבר וחזרה למגמת הירידה העקבית והמתמשכת ביחס החוב לתוצר".

העלייה בחוב נבעה מגידול צרכי המימון בהתמודדות מדינת ישראל עם משבר נגיף הקורונה שהוביל לגיוס שיא של כ-265 מיליארד שקל בשנת 2020 לעומת כ-137 מיליארד שקל בשנת 2019.

שיעורי החוב הציבורי והממשלתי מהתוצר עמדו על כ-72.4% וכ-70.9% בהשוואה לכ-60.0% וכ-58.5% אשתקד, בהתאמה.

בחודשים ינואר, מאי ונובמבר 2020, אישררה חברת דירוג האשראי S&P את הדירוג של מדינת ישראל והותירה אותו על כנו, ברמה של AA- עם תחזית "יציבה". בחודשים אפריל 2020 וינואר 2021, אישררה חברת דירוג האשראי פיץ' את דירוג האשראי ברמה של A+, והותירה את תחזית הדירוג על "יציבה" ובחודש אפריל 2020, אישררה חברת דירוג האשראי מודי'ס את דירוג האשראי של מדינת ישראל ברמה A1, ועדכנה את תחזית הדירוג ל-"יציבה".

"הניהול המקצועי של החוב הממשלתי, המשלב אסטרטגיה ארוכת טווח, התאמות טקטיות בזמן קצר והרוח הגבית של שוק ההון וסביבת הגיוס, תמכו ביכולת הממשלה להגדיל בצורה ניכרת את היקף המימון ולהתמודד עם התמיכה המסיבית שנדרשה במשק בזמן משבר הקורונה", הוסיף רוטנברג.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות