מדיה

העבד של המלך 3: אם לשופרות היו גלגלים

אילסטרציה

מיותר לציין

המראות בקפיטול לא ממש נעימים, במיוחד לתומכי טראמפ נחושים בישראל: לא רק שהתומכים שלו מנסים לפגוע בדמוקרטיה המובילה בעולם, הם עושים זאת בצורה מטומטמת כמו האידיאולוגיה שלהם: תחפושת של ביזון, ביזה של סמלי ממשל, טקסטים לא קוהרנטיים וחולצות עם מסרים נאציים. מי היה מאמין על תומכיו של המלך כורש, באמת.

אז מה עושים? בניגוד למנהיגי המרכז שמאל, שעוד לא החליטו מתי הם מפסיקים לשחק ועולים למגרש, אצל נתניהו לא מבזבזים זמן. ומה יותר הגיוני מלהשוות מפגינים ניאו-נאציים למפגינים נגד נתניהו? אמנם אלו באים מימין ואלו בעיקר מהשמאל, אלו מפגינים נגד השליט ואלו מוסתים מפורשות להפגין על ידי השליט, אבל מפגינים זה מפגינים, לא?

היה רגע אחד בהתפרצות לגבעת הקפיטול שהאמת ברחה לשופרות הימין. בועז גולן מערוץ 20 וחדשות 0404 צייץ, וכעבור כחצי שעה מחק את זה:

ציוץ של בועז גולן

אבל אז התיישרו כולם לדפי המסרים – המפגינים האלו פרועים כמו מפגיני בלפור הפרועים שלנו! אמנם הם לא התפשטו על המנורה או הסתובבו עם בולבול מתנפח, אבל מפגינים זה מפגינים, וחשוב להזהיר מפניהם.

מי יאכל את החארטה הזו?

מסתבר שברמה כזו או אחרת, שלושת ערוצי הברודקאסט הישראליים. אחרי המסרים המבולבלים של השופרות בשטח, סימן נתניהו ג'וניור את המטרה בפייסבוק: "זה הזמן להזכיר את נסיונות הפריצה של פורעי השמאל האלימים והאנרכיסטים לבית ראש הממשלה. מיותר לציין שהם היו רוצחים אותו לו היו מצליחים בפריצה".

לפוסט נלוותה תמונה של מפגינים ליד גדרות הרוסות, שצולמה הרחק ביולי (שימו לב לבגדי הקיץ), ללא קשר להפגנה לפני שבוע בבלפור. אבל הנה, נפיחה מטומטמת של הבטלן מבלפור, שטען כבר שבבניין בית המשפט העליון יש סימנים של האילומיניטי, הפכה בעזרת מערכת הביוב המשומנת של בלפור לידיעה לגיטימית בכל משדרי הטלוויזיה היוקרתיים. שנאמר, הישר מפי הטופז (או אחד הדוברים האחרים, לא משנה).

פוסט הפייסבוק של יאיר נתניהו
פוסט הפייסבוק של יאיר נתניהו

ההפגנה ביום שישי שעבר גרמה, ככל הנראה, לאנשי היחידה לאבטחת אישים לנהוג לפי הנוהל המחמיר שלהם ולהעביר את נתניהו ומשפחתו לאזור מאובטח יותר בתוך המעון. בשום שלב לא נשקפה סכנה לנתניהו, בשום שלב לא התבצע שום ניסיון לפרוץ למעון. העובדה שהשימוש בנוהל הוצא לתקשורת בזעקות גוועלד שבוע אחר כך לא נובע מחומרת האירוע שלא היה, אלא רק מהמראות הקשים שכולנו ראינו מגבעת הקפיטול.

בבלפור יודעים שזה קשקוש, הם יצרו אותו. במערכות היו יכולים להניח שמדובר בקשקוש – ראשית, מי ששלחו את האייטם לכתבים הפוליטיים ידועים בכך ש, איך נאמר, האמת לא בדיוק נר לרגליהם. יש מספיק קטעי וידאו מהאירוע המראים שלא פריצה ולא נעליים. יותר מכך – שמונת העצורים באותה הפגנה שוחררו מייד על ידי שופט שלא קיבל כלל את גרסת המשטרה לכך שמדובר בניסיון פריצה, או שהיה ניסיון כזה.

קביעת בית המשפט ביחס לאחד מעצורי בלפור
קביעת בית המשפט ביחס לאחד מעצורי בלפור

הגרועים ביותר היו חדשות 12. לצאת לידיעה עם התרברבות על "פרסום ראשון" כשאתם יודעים שזו ידיעת דוברות, שהוגשה לכל העולם ואשתו עם אמברגו לפרסום לשעה מסויימת, זו המקבילה התקשורתית לאידי אמין מעניק לעצמו דרגת פילדמרשל כי הצליח לנצח את הסגן שלו בדמקה.

שנית, עמית סגל שדיברר את בלפור היה הלהוט ביותר מכולם: הוא קישר בין מראות הקפיטול – "דבר מדהים, זה קרה ארבעה ימים לפני הסיפור בקפיטול" – ציין שהמפגינים פרצו מחסום והיו עצורים (אבל לא שבית המשפט דחה את טענות המשטרה). ניכר היה בו שהוא מזדהה באמת ובתמים עם דרמת היה-בה-יה שהונדסה למענו בבלפור. הוא לא סיפק שום הסתייגות – ורק בסוף המהדורה, כמעט שעה אחר כך, קושמרו נתן משפט וחצי על תגובת ארגוני המחאה. למה אי אפשר סתם לנסוע עוד פעם לעשות חראקות באבו-דאבי כמו עיתונות אמיתית.

עמית סגל משדר את הידיעה
עמית סגל משדר את הידיעה | צילום מסך

בחדשות 13 גם זרמו לתיאבון עם הדרמה שחוממה מחדש במיקרוגל של בלפור. את כבודם הציל אלון בן-דוד, שלאחר הדיווח הוסיף שכמובן מאליו לא נשקפה שום סכנה לנתניהו, ושעיתוי הפרסום גם הוא ברור מאליו ונועד ליצור קשר יש מאין בין המפגינים מימין בוושינגטון, למפגינים נגד נתניהו. לקראת סיום, ציינה איילה חסון ש"המפגינים בבלפור אומרים שהשער היה פתוח" וש"אנחנו לא ראינו במו עינינו" אם אכן נפרצו גדרות.

איילה חסון ו"נסיון הפריצה" לבלפור
איילה חסון ו"נסיון הפריצה" לבלפור | צילום מסך

גם בכאן 11 עשו ניסיון נאה להציג את האייטם בצורה מאוזנת. עקיבא נוביק סיפר שהדפו גדרות ברזל ארעיות (ככל הנראה לא ממש מדוייק), שצוות האבטחה הכניס את משפחת נתניהו לחדר פנימי ושבשום שלב אף אחד לא הסתער על גדר בית ראש הממשלה. נוביק גם ציין שספק אם היינו שומעים על כך אלמלא התמונות מוושינגטון, והתגובה של ארגון "קריים מיניסטר" הובאה מייד אחרי האייטם.

אז מה היה לנו? עם ישראל ישב בשישי בערב ולמד שהמפגינים בבלפור אלימים לפחות כמו הנאצים של טראמפ שהסתערו על הקפיטול. ההסתייגויות היו מהשפה ולחוץ. הסיפור האמיתי – שבבלפור התקרבנו וניסו להשוות בין אוהדי טראמפ שהם הזדהו איתם עד שלשום לבין המפגינים נגד רה"מ לא ממש סופר, ומה שיישאר מהכל הוא בעיקר כמה מסוכנים המפגינים האלו נגד נתניהו.

ובמוצ"ש התברר שככל הנראה דבר מהנפיחה החלולה לא היה אמיתי, לפחות עפ"י העיתונאי יואב לימור:

 

צפון קוריאה אאוט

טוויטר הודיעו שהם מבטלים את חשבון הטוויטר של טראמפ, קצת ברור לנוכח העובדה שהוא גם מסית לאלימות, וגם שהדמוקרטים שולטים עכשיו בנשיאות, בקונגרס ובסנאט ותמיד טוב להיות נחמדים למי שיקבע לך את הרגולציה. זה ממש מזעזע מה שעשו לטראמפ, כאילו הוא איזה אושרת קוטלר או משהו. בכל מקרה, בפעם הקודמת בה אנשי ימין הזעזעו בקול רם ופה פעור מזה שסותמים להם אלק את הפה, הם הוסיפו דגלי צפון קוריאה קטנים ליד שמם ברשתות. עכשיו צבעו את הציפור של טוויטר באדום והוסיפו לה פטיש ומגל. יהיה להיט בקרב אוהדי הפועל.

טוויטר אוהד הפועל

נתבע אותך אם תפרסם את הצילום

רותם שטרקמן, עורך שוק ההון בדה מארקר, יצא עם בתו לפארק במקום מגוריו, נס ציונה. ארבעה שוטרים טענו שראו אותו ללא מסכה (הוא טוען שהיה עם מסכה), ניגשו אליו ונתנו לו דו"ח על התקהלות (דו"ח מונפץ לפי כל אמת מידה הגיונית – הוא היה רק עם בתו, השוטרים לא דרשו ממנו להתפזר וכן הלאה). כשצילם את הצח"מ הלוחמני של משטרת נס ציונה, אמרו לו השוטרים שאם יפרסם את הצילום ברשתות חברתיות הם יתבעו אותו. כדאי אולי שמשטרת נס ציונה, לה כבר יש שם טוב של מי שמסתחבקת עם מפגינים ביביסטים, תזכור שרק השבוע חידדה המשטרה לשוטרים שמותר לאזרחים לצלם אותם, ותספר לשוטריה על האפקט האינטרנטי הקרוי "אפקט סטרייסנד", לפיו נסיון כוחני למנוע פרסום יגרום דווקא לפרסום מוגבר של הידיעה.

לציוץ של שטרקמן, שלו מעל 41 אלף עוקבים בטוויטר, יש כבר מעל 250 שיתופים מחדש. כאות הוקרה לשוטרים שלא יודעים שמותר לצלם אותם, להלן כמובן הציוץ – והצילום – של רותם שטרקמן. תגידו גבינה!

יש לי יום יום חג

דב גיל-הר, שליח התאגיד לאירופה הדוויה, דיווח ב-1 בינואר כמה שקט, עצוב, גשום וריק בברלין בפרוס השנה החדשה בצל מגיפת הקורונה. אם היה מתייעץ עם המקומיים, למשל עם הצייצן Cactus Bavarius , ישראלי החי בגרמניה, היה למד שה-1 בינואר בגרמניה הוא יום חופש, והאנשים נמצאים מן הסתם בבתים, אוכלים איזה בראטוורסט ומפיגים את השתיה של אתמול בלילה.

 

בקרוב אגיע רחוק

הטור הזה ימשיך להתפרסם בזצ, אבל גם בעוד מקום חדש שאנו בדיוק אופים בתנור, שיעלה לקראת סוף השבוע הבא. נעדכן.

 

 

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות