כללי

מפגינה נעצרה באלימות בטענה שהתיזה משקה

שירן לסקר לאחר מעצרה שירן לסקר לאחר מעצרה

מאות מפגינים מחו אתמול (ראשון) מול ביתו של ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ, וקראו לו להימנע מחתימת ההסכם המתגבש עם ראש הממשלה נתניהו, שנועד למנוע הליכה לבחירות. במהלך ההפגנות נעצרה באלימות מפגינה שהואשמה בתקיפת שוטר. המפגינה, שירן לסקר, נמנתה על קבוצת מוחים שפרצו את גדרות המתחם שהוקצה למחאה. לפי עדויות מפגינים, בקבוק המשקה שבידה התיז על אחד השוטרים ואז, לטענתם, השוטרים הסתערו עליה. את מעשי השוטרים הם תיעדו בסרטון, שבו רואים את השוטרים אוחזים בה בחוזקה וגורמים לה לכאב.

 

"באיזשהו שלב נפרצו כמה מחסומים ואני הייתי חלק מהאנשים ששם", סיפרה היום לסקר, "השוטרים ניסו להחזיר אותנו חזרה לאזור המוגדר ליד הקניון והתחילו לדחוף אותנו. לא התנגדתי, והסתובבתי כדי לחזור ולהתפנות לבקשתם, אבל עשיתי את זה בדילוגים, תוך ריקוד כזה. כי ככה אני – קופצנית… ואז מישהו דחף אותי ותוך כדי נפילה, כשאני עם דגל וזמבורה ושתיה ביד, כולי מסורבלת, הצלחתי לבלום את הנפילה ביד אחת והסתובבתי לכיוון השוטרים. הזמבורה עפה לי מהיד והשתייה השפריצה.

"ואז שוטר בשם ג. התנפל עלי", היא מתארת, "כנראה השתייה השפריצה עליו ונראה לי שהוא חשב שעשיתי לו דווקא אז הוא פשוט קפץ עלי. נשכב עלי והדביק אותי לרצפה, הדביק את הפנים שלי לרצפה, תפס לי את היד ואת הרגל. ניסיתי להשתחרר מהאחיזה, ביקשתי רק שיעזוב אותי. זה היה כל כך לא פרופורציונלי. אני ממש לא בחורה חזקה. יכלו בקלות להחזיק אותי. ובכל מקרה לא הייתה סיבה לעצור אותי".

לסקר מספרת שחוותה תחושות של אימה וחוסר אונים, אל מול ההבנה שהשוטרים בעצמם לא יודעים להגיד בדיוק מה עשתה ושהכול כל כך שרירותי, כהגדרתה. "הכי מדהים היה הבלגן שם. אנדרלמוסיה משוגעת. ג', השוטר שהתנפל עלי, העביר אותי למישהו אחר שאזק אותי, ואפילו לא ידע למה. ואז השני חיכה איתי דקות ארוכות כשהוא שואל כל הזמן שוטרים אחרים 'מה לעשות איתה'? ואף אחד לא ידע לענות לו. באיזשהו שלב עבר שם המפקד בשטח והוא שאל גם אותו. המפקד ענה לו 'אם היא זרקה בקבוק בירה? תעצור אותה', ישר הזדעקתי שלא זרקתי בקבוק, מה פתאום. המפקד שמע אותי. ביקשתי שיקראו לג. הזה, שניישר את זה. לא זרקתי שום בקבוק. אין לכם סיבה לעצור אותי. אבל לא היה עם מי לדבר. היה שם כזה בלגן".

ההאשמה שזרקה בקבוק בירה על השוטרים, טוענת לסקר, השתנתה רק כשהגיעה לתחנת המשטרה. "כשראו בסרטונים שהוא (השוטר – ל.ב.ש) בעצמו מוציא לי את הבקבוק מהיד, הוא המתיק את השקר ואמר ששפכתי עליו בירה בכוונה. אבל גם זה לא נכון. גם האשימו אותי שהתנגדתי למעצר, וגם זה לא נכון. השוטר הזה התנפל עליי, לא אמר לי בשום צורה שהוא עוצר אותי, בכלל לא הבנתי שזה מה שקורה. מבחינתי נלחמתי מתוך התגוננות בבנאדם שנשכב עלי בכוח וניסיתי לצאת מהאחיזה".

ההפגנה מול ביתו של בני גנץ בראש העין התקיימה על רקע המגעים בין כחול לבן לליכוד, למניעת בחירות ופירוק הממשלה, ובמחאה על הוויתורים שגנץ שוקל לעשות בתמורה להבטחת נתניהו לקיים את הרוטציה, בהם צמצום סמכויותיו של שר משפטים מטעם כחול לבן, אבי ניסנקורן.

המפגינים של קבוצות המחאה השונות התקבצו בסביבת ביתו של גנץ לאורך כל אחר הצהריים והערב. "בהתחלה היינו ליד הקניון הסמוך במפגן מחאתי שאושר על ידי המשטרה", מספר בן כהן, צלם דוקומנטרי ופעיל שמתעד את המחאות. "הייתה שם צעדה של כ-1,000 איש. כמה שעות לפני זה קשרו את עצמם בכניסה לרחוב כמה מוחים שחיכו שגנץ יעבור במקום.

"בשלב מסוים", מספר כהן, "חלק מהמפגינים ניסו להגיע מהצד השני. המשטרה זיהתה את זה ושמה מחסום וקבוצת מפגינים ניסתה לפרוץ אותו. זו פעם ראשונה שאני רואה מפגינים שפורצים ככה את המחסום, גם המחסום הפיזי וגם המחסום הפסיכולוגי. אני מסתובב בהרבה הפגנות וזו פעם ראשונה שאני רואה שהמפגינים כאילו אומרים לשוטרים 'אנחנו יותר מכם, לא תוכלו לעצור אותנו'. תמיד המחסום הוא גבול. חד וחלק".

המפגינים שפרצו את המחסום התיישבו על הרצפה מול שער ביתו של גנץ, שילבו ידיים, והמשיכו בקריאות כגון "אין לך מנדט לשבת עם מושחת". כהן מספר כי השוטרים ניסו לפנות באלימות את המפגינים היושבים על הרצפה חזרה אל מעבר למחסומים.

מהמשטרה נמסר בתגובה: "עשרות מהמוחים פרצו את גידור המתחם שהוקצה למחאה, לא שעו להוראות השוטרים ונעו לכיוון בית השר…. כוח משטרה הדף את המפגינים בחזרה למתחם המאושר, ונאלץ לעצור מפגינה בחשד לתקיפת שוטרים. משטרת ישראל מכבדת את זכות המחאה, אך לא תאפשר את הפרת הסדר".

באשר לטענה לגבי עילת מעצרה של שירן לסקר (כאמור, התזת משקה בטעות) – לא התקבלה תגובה עד לשעה זו.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות