כלכלה

הגרסה החדשה של אליהו אליהו ופיליפ חבאבו?

משה חוגג והשייח חמאד בן חליפה מדובאי יחצ משה חוגג, בעלי בית"ר ירושלים, עם השייח חמאד בן חליפ'ה מדובאי. זוכרים?

הכדורגל הישראלי היה מאז ומעולם מקום שמחבק שני סוגים של אנשים: טייקונים ושרלטנים. זו כנראה הסיבה המרכזית מדוע הוא אימץ לליבו מהרגע הראשון את חאלד בן חליפה, שבמהלך די מדהים רכש כ-50% ממניות בית"ר ירושלים השבוע.

למעשה מדובר פה ב-WIN WIN SITUATION עבור הכדורגל שלנו. השאלה היחידה שנותרה פתוחה היא לאיזה משני המינים הוא שייך: האם מדובר בחאמד בן חליפה הטייקון, בן משפחת המלוכה באיחוד האמירויות, שיכול להזרים עשרות מיליוני שקלים כל שנה או בשרלטן, כמו רבים וטובים שבאו לרגע לעשות סיבוב, עקצו או נפגעו בעצמם, ונעלמו מעל פני השטח כאילו בלעה אותם האדמה.

במסיבת העיתונאים לאחר חתימת העסקה הוצג בן חליפה כבן משפחת המלוכה. הוא דיבר על החיבור לבית"ר וסיפק אמירות לוחמניות נגד ארגון לה פמיליה, אך כבר אמש (שלישי) התחיל לרוץ בטוויטר סיפור על כך שחאמד בן חליפה הוא לא באמת מה שהוא אלא אדם שנקרא עד לא מזמן עאדל עתיבה. דבר נוסף שעורר סימני שאלה סביב דמותו של המשקיע החדש בקבוצה של משה חוגג, הוא שעמוד הוויקפדיה עליו הוקם חמישה ימים בלבד לפני חתימת העסקה.

משתמשת הטוויטר moranT555, שמנהל חשבון שרובו בערבית ועוקבת אחרי אירועים רבים בעולם הערבי, העלתה שרשור שמעורר שאלות רבות שלחלק גדול מהן אין עדיין תשובה.

דבר אחד בטוח, אם סיפור בן חליפה\עתבה (מחקו את המיותר בעיניכם) יתברר כבלוף, זו תהיה הפארסה הכי גדולה אי פעם בכדורגל הישראלי, ותאמינו או לא – מדובר במאבק קשה מאוד. אז הנה לפניכם רשימת השרלטנים הגדולים שהסתובבו בכדורגל הישראלי:

מקום 4: פיליפ חבאבו >>> מכבי ת"א

לוני הרציקוביץ
לוני הרציקוביץ. חשב שקיבל מתת אלוה. צילום: משה שי, פלאש 90

העשור הראשון של המילניום היה נוראי עבור מכבי ת"א. לא רק שראתה את היריבה העירונית חוגגת עליה בכל דרבי, היא גם סבלה מנחיתות כלכלית ועייפות החומר אצל הבעלים, לוני הרציקוביץ', שחיפש את הדרך החוצה. ואז, במסיבת עיתונאים במהלך אפריל 2006, הציג הרציקוביץ' את השותף החדש שלו, פיליפ חבאבו-סלומון, אותו הגדיר כ"מתנה מאלוהים לקבוצה". שמותיהם של לותאר מתיאוס ואברהם גרנט הוזכרו כמועמדים להגיע, אך יממה לאחר מכן חשף "מעריב" כי חבאבו סולומון הוא למעשה עבריין מורשע הן בצרפת והן בארה"ב, ומכאן הדרך לפיצוץ העסקה היתה קצרה.

 

מקום 3: אמיר כבירי >>> הפועל תל אביב
כאן מדובר במקרה מעט שונה, כי כבירי נפגע אישית, וכבר שילם מיליונים לנושי הקבוצה, אך ההתנהלות, החל מהכניסה אחרי חיים רמון מבלי לבצע בדיקת נאותות (למרות שבכל מקום פורסם על חובות של מיליוני שקלים והכנסות עתידיות שמושכנו) ועד העובדה שבלי להסתכל לאחור הוא התחייב על תקציבים אדירים מבלי שתהיה לו דרך לעמוד בהם.

אמיר כבירי הפועל תל אביב
אמיר כבירי מנסה להציל את הקבוצה מפירוק בבית המשפט. צילום: פלאש 90

הסוף היה גרוטסקי. כערבון לעונה האחרונה לפני הפירוק בבית המשפט, הוא הציג פסלים של דגה בשווי של 50 מיליון שקל, שלאחר מכן התגלו כבלתי ניתנים למימוש. לאחר כבירי הקבוצה התפרקה, ירדה לליגה השנייה, והמפרקים עדיין רודפים אחרי החובות – שנאמדים בכ-80 מיליון שקל.

מקום 2: אדלר ולוין >>> בית"ר ירושלים
ללא כל ספק אחד המבדרים שבסיפורי הרוכשים הפיקטיביים. צמד יהודים מארה"ב, שהוכתרו אחרי מו"מ עם המנכ"ל איציק קורנפיין כ"בעלים הבאים של בית"ר ירושלים", בעידן פוסט גאידמק כשהקבוצה על סף פירוק. אדלר ולוין הגיעו לבית וגן, הצטלמו לערוצי הטלוויזיה, נפגשו עם השחקנים ואפילו רצו על הדשא. למחרת, כבר לא היה להם זכר, ובית"ר הפכה לבדיחה גדולה, אחרי שהתברר שהם לקחו ציוד מסחרי ממותג וטרנינגים של הקבוצה, ונעלמו אל השקיעה. חודש מאוחר יותר התראיין גאידמק והתלונן כי השניים גנבו ציוד מהקבוצה.

.דן אדלר ואדם לוין במגרש האימונים של בית"ר
דן אדלר ואדם לוין במגרש האימונים של בית"ר. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

 

מקום 1: אליהו אליהו >>> מכבי נתניה
יש נוכלים מתוחכמים שמצליחים לייצר מצג שווא ויש כאלה שהצליחו לחמוק מהחוק שנים ונפלו דווקא מול מצלמות הטלוויזיה. זהו סיפורו של אלי מויאל, או אליהו אליהו, או אליהו ארז כפי שנקרא בסופו של דבר, בעת הכרעת הדין ששלחה אותו בעסקת טיעון ליותר מ-40 חודשי מאסר.

אבל לפני כן הצליח אליהו לשגע את כל עולם הכדורגל. מכבי נתניה היתה נתונה בקשיים, והוא התקשר לעירייה, הציג עצמו כאלי מויאל, כיכב במהדורות החדשות, נפגש עם ראשת העיר מרים פיירברג-איכר ואף קיבל גישה לספרי הקבוצה כדי לבצע "בדיקת נאותות".

אבל אז שוב הגיעה התקשורת, חשפה פרטים מעברו על מעשי הונאה בישראל ובאירופה, והפיאסקו של אליהו מויאל\ארז\אליהו הגיע אל קיצו בין סורג ובריח.

אליהו ארז
אליהו אליהו, הוא אליהו ארז, בבית המשפט. צילום: רועי עלימה, פלאש 90
שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות