כללי

דעה: על הכרמל כמו מאומה לא קרה

זוכרים את המתים בכרמל. זוכרים את המתים בכרמל. צילום: פלאש 90

רוב הזמן, זה די נחמד להיות לא הכי מכופתרים וקצת שכונה – עד שמגיע הרגע שבו אנחנו באמת נדפקים. פעם קראו לזה שיטת ה"סמוך", פעם זה הג'ינג'י עם המפתחות, פעם זה סתם עוד "יהיה בסדר" ישראלי גנרי. עד שמגיע הרגע שבו כל תרבות הגבעת חלפון הזו מתנגשת ברגעים אקוטיים של המציאות. היום אנחנו רואים את הכשלים המתגלגלים של הטיפול הישראלי בקורונה, לפני כשנתיים באסון בנחל צפית ולפני עשור בדיוק ראינו עוד רמזים מטרימים לדרך שבה "הרוח הישראלית" יכולה להרוג בעוד "אופס" לא חינני, באסון השרפה בכרמל.

השרפה בכרמל, אסון השרפה הכבד ביותר בתולדות מדינת ישראל, השתוללה לפני עשר שנים בדיוק. במשך חמישה ימים כל ההר בער בשריפת היער, 44 בני אדם נספו וכ-17,000 איש פונו מבתיהם. שנה וחצי לאחר מכן הגיש מבקר המדינה דו"ח בדיקה אודות השרפה בכרמל ומצבם הגרוע של שירותי הכבאות וההצלה בישראל. למותר לציין, כי בבדיקה שנעשתה שש שנים לאחר אותו דו"ח קשה, התברר כי ליקויים רבים לא תוקנו. מקווה שלא נפלתם מהכיסא. השינוי המרכזי מאז השרפה הוא שחלק מהיער התאושש. זהו זה, בעצם.

היום פרסם נציב כבאות והצלה, רב טפסר דודו שמחי, פקודת יום לציון עשור לאסון הכרמל. כמו שכל פאשלה של הפיקוד הצבאי מסתיימת בערמת צל"שים לחיילים שנאלצים להסתדר עם מה שיש, גם מערך הכבאות בישראל, שכלל גם משאיות כיבוי בנות 40 שנה, נאלץ להתמודד עם האסון כמיטב יכולתו. ועכשיו זה עוד סיפור מור"ק. ונקווה שלא יצטרכו להתמודד עם שרפה בהיקף כזה שוב.

בשנה האחרונה ישראל מתמודדת עם משבר מתגלגל שגם בו אנו נחשפים לכך שההנהגה שלנו חלולה, רצה אחרי כותרות בעיתונות (בקרוב אולי נפתח ענף ייצוא חדש של מכונות הנשמה, מיד אחרי ועדת החקירה שתחקור מדוע הן עלו למדינה פי 20 מהמחיר הקטלוגי שלהן) ומי שכרגיל מגלים גבורה וזוכים למילים חמות – אבל בעיקר מילים – הם אלו שבקו הראשון. הפעם זו מגפה במקום שרפה, הפעם אלה צוותי הרפואה במקום צוותי הכיבוי.

בכל העולם, וגם בישראל, יש לפעמים שרפות ענק. בכל העולם, וגם בישראל, מתמודדים עם הקורונה. בישראל, בניגוד להרבה מדינות אחרות בעולם, המדינה עושה הכול, כמעט בכל רגע מבחן לאומי, כדי שנדע שאין לנו על מי לסמוך באמת. אחרי השרפה האיומה בכרמל התייצב ראש הממשלה אז (והיום) בנימין נתניהו לאזכרה ממלכתית. כשהוצג טרם עלייתו לדוכן הנואמים, דאגו אנשי לשכתו שיוצג בתור "הראשון לזהות את ממדי השרפה", בניסיון לחתוך קופון תקשורתי גם מהאסון הנורא. אתם כבר יודעים כיצד הוא יוצג לפני הנאום, כשיגיע לפה החיסון בעוד כמה חודשים (אם אכן יגיע כזה). אז ההפקרות הממשלתית עלתה ב-44 הרוגים. הפעם אנו כבר מתקרבים ל-3,000.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות