כללי

לראשונה: כתבי אישום למפגינים נגד נתניהו

עו"ד גונן בן יצחק שוכב מתחת למכת"זית עו"ד גונן בן יצחק שוכב מתחת למכת"זית ומונע את הפעלתה נגד המפגינים. צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

בפרקליטות מחוז ירושלים החלו להגיש כתבי אישום נגד פעילים במחאה נגד ראש הממשלה נתניהו. היום (שלישי) הוגשו לבית משפט השלום בירושלים שני כתבי אישום נגד מפגינים במחאות בלפור, האחד נגד עו"ד גונן בן יצחק בגין הפרעה לשוטר במילוי תפקידו והתקהלות אסורה, והשני נגד בר בנימין בגין תקיפת שוטר בנסיבות מחמירות והתקהלות אסורה.

על פי כתב האישום נגד בן יצחק, ממובילי מחאת "הדגלים השחורים", בעת השתתפותו בהפגנה המונית שנערכה בחודש יולי בסמוך לכיכר פריז בירושלים, הוא לא נענה לקריאות המשטרה לעזוב את המקום. מכתב האישום עולה כי בערך בחצות, החלו כוחות המשטרה לפעול לפינוי המפגינים מהמקום. כוחות המשטרה כרזו למפגינים, שההפגנה איננה חוקית וכי עליהם לעזוב את המקום. מפגינים רבים, כך על פי כתב האישום, וביניהם בן יצחק, לא נענו לקריאות השוטרים.

זמן קצר אחר כך הורה מפקד המשטרה, ניצב משנה יעקבי, לקדם מכת"זית לכיוון הצומת שבו עמדו המפגינים לשם פינויים. על פי כתב האישום, בשלב זה, קרא בן יצחק למפגינים אחרים לרוץ לעבר המכת"זית, ובעצמו נעמד מולה וחסם את נתיב נסיעתה. בהמשך הוא נשכב מתחתיה, "וזאת בכוונה למנוע את המשך התקדמותה ולסכל את השימוש בה". בכתב האישום נכתב כי על אף דרישותיהם החוזרות של השוטרים, סירב בן יצחק לשחרר את אחיזתו במכת"זית ולצאת מתחתיה, לאור זאת נאלצו השוטרים להשתמש בכוח כדי לפנותו מן המקום.

על פי כתב האישום שהוגש נגד בר בנימין, בהפגנה שהתקיימה לפני כחודשיים בסמוך למעון ראש הממשלה ברחוב בלפור, היא לא נשמעה להוראות השוטרים שקראו למפגינים שחסמו כבישים סמוכים, להתפנות מן המקום. בכתב האישום נכתב כי סמוך לחצות כרזו השוטרים למשתתפי ההפגנה כי מאותו הרגע ההפגנה אינה חוקית, וכי על המפגינים לפנות את הכבישים, על מנת לאפשר את חידוש התנועה במקום. ארבעים דקות מאוחר יותר, כך נכתב, החלו השוטרים לפנות מפגינים אשר לא נשמעו להוראת השוטרים, ונותרו עומדים או יושבים על הכבישים, ביניהם בנימין.

שוטר מפנה מפגינה בכיכר פריז.
שוטר מפנה מפגינה בכיכר פריז. ארכיון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אחד השוטרים במקום, כך נטען, ניגש לבנימין וביקש ממנה לפנות את הכביש. היא סירבה והשוטר אמר לה כי אם לא תעשה זאת מרצונה, ייאלץ לפנות אותה בכוח. בנימין עמדה על סירובה, ובשל כך החל השוטר לפנות אותה מהכביש. על פי התיאור בכתב האישום, השוטר שם את ידו על גבה כדי לפנות אותה, וזו, בתגובה, הסתובבה לעברו, ריססה על פניו גז פלפל וניסתה לברוח מהמקום.

בפרקליטות מסרו בתגובה לדברים: "ההחלטה על הגשת כתבי האישום התקבלה בהתאם למדיניות הפרקליטות בבואה לטפל בעבירות המבוצעות במסגרת הפגנות, כפי שבאה לידי ביטוי בהנחיית המשנה לפרקליט המדינה. מדיניות זו נקבעה במטרה לאזן באופן ראוי בין זכות היסוד של כל אזרח בישראל להשתתף בהפגנות ולהתבטא באופן חופשי, ובין האינטרס הציבורי שבשמירה על בטחון הציבור ורכושו, שלטון החוק והסדר הציבורי".

עו"ד גונן בן יצחק מסר לזצ: "משטרת ירושלים הגישה כתב אישום נגדי, אבל במהרה היא תגלה כי ההליך המשפטי ייבחן פחות את התנהלותי באירוע ויותר מכך את חוקיות השימוש במכת"זית. מקווה שההליך המשפטי יוביל את מפקדי מחוז ירושלים לשלם מחיר על הפקודה הבלתי חוקית להפעיל מכת"זית כנגד מפגינות ומפגינים תוך פגיעות קשות בהם".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות