מדיני

יוזמה חברתית חדשה של מפלגת יש עתיד-תל"ם

יאיר לפיד יאיר לפיד. צילום: FLASH 90.

אתמול (שני) עלה בעמוד הפייסבוק של יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד, סרטון בו מוצגת יוזמה חדשה של מפלגת יש עתיד-תל"ם להעניק סיוע בירוקרטי למי שנפגעו כלכלית מהקורונה.

בסרטון, לפיד פותח בתחושת המיאוס כלפי הממשלה הנוכחית ומציג את פעילות המתנדבים, צעירי יש עתיד-תל"ם, המקבלים שיחות מפונים ומפונות המציגים את הקשיים בהם נתקלו כתוצאה מהנזק שהמיט משבר הקורונה על הכלכלה הישראלית. בהמשך, לפיד מסביר שהפניות עוברות מהמתנדבים אל חברי וחברות הכנסת ויועצים פרלמנטריים, המעבירים את הפניות אל הגופים הרלוונטיים ובכך מדלגים על הבירוקרטיה.


היוזמה פורסמה רשמית אתמול בבוקר ועד כה התקבלו כמאה פניות, אך נעמה שולץ, מארגנת התפעול של היוזמה, מעריכה שיהיו אלפי פניות בימים הקרובים. נעמה שולץ, שאירגנה את המהלך, הייתה יועצת שר האוצר לקידום יעדים חברתיים ודיור ועובדת עם לפיד מ-2012 במשרד האוצר. שולץ מדגישה שהקרדיט על הניהול של היוזמה מגיע למתנדבות המנהלות בשטח, שקד בנפשי ומורן פדלון.

בשיחה עם שולץ, הסבירה כיצד נולד הרעיון ליוזמה: מתחילת המשבר הגיעו פניות לחברי כנסת ומפלגה מעצמאיים שלא מוצאים עצמם מול הבירוקרטיה, מרגישים שנתקעו בקיר. חבר הכנסת יואל רזבוזוב הציע, לאור ריבוי הפניות, לפתח שיטה כדי לטפל בפניות בצורה מסודרת, על מנת שכל חבר וחברת כנסת יתעסקו בפניות הייעודיות להם, בהתאם לתחומי ההתמחות שלהם, והפונים והפונות יוכלו לקבל את הטיפול המיטבי.

בשלב הבא, החל תהליך גיוס המתנדבים. תחילה, נרשמו עשרות מצעירי יש עתיד-תל"ם והוחלט להעביר הכשרה מקצועית מעשית רק למחצית מהנרשמים. כחלק מההכשרה המקצועית למדו הצעירים, בגילאי 16-21, על תפקידם ותחומי האחריות של חברי הכנסת השונים, כיצד לנהל שיחות עם פונים, הגדרות של נעלי עבודה – ויצאו לדרך.

"זה מדהים", אומרת שולץ על תגובותיהם של הפונים. "אנשים בשוק מזה שחוזרים אליהם ומטפלים בהם. אנשים מיואשים, לא יכולה להגיד מהאטימות, כי האנשים שיושבים במשרדי הממשלה קורסים, אבל מיואשים שהם מדברים עם מחשב ומעצם זה שהם מקבלים מענה אנושי".

לצד הפניות מהעצמאיים, יש סיפורים יותר קשים. סיפור הצלחה ראשון של היוזמה הוא של אישה מהשרון, אם לילד על הספקטרום האוטיסטי, שתוך פחות מיממה הגיעה לריאיון עבודה. אותה פונה לא מוצאת עבודה מעל לשנה, טרם התחיל משבר הקורונה. יחד עם הקושי למצוא עבודה בנסיבות המשבר, הפונה אינה זכאית לדמי אבטלה. שולץ מספרת שהפונה התעקשה – לא רצתה כסף, לא רצתה אוכל – רק למצוא עבודה. שולץ מדגישה, "אנחנו לא קוסמים", "אנחנו לא נדע לעשות את זה לאלפי פניות".

היוזמה הזו ממש מקסימה בעיניי, אבל זה כמו לשים פלסטר.

"לפיד מתחילת המשבר לאורך כל הדרך יצא כל פעם צעד אחד לפני הממשלה עם תכניות, מה צריך לעשות. באפריל פירסמנו תכנית כלכלית. תכניות זה נחמד אבל בסופו של דבר במקום שאנחנו נמצאים בו היום זו הדרך שלנו לעזור לאנשים. אם היינו בממשלה, ברור שזה היה פלסטר. את מצפה שהממשלה תטפל בעיקר ואנחנו נספק את המעטפת. אנחנו עושים עוד המון דברים, זה אחד ממכלול, אבל זה אחד נחוץ. ברור שאם הייתה ממשלה מתפקדת זה לא היה הכרחי. זה התפקיד של הממשלה, לא התפקיד שלנו. זה גם לא מאוד מסובך, זה לא משהו שהממשלה לא יכולה לעשות. הכל תלוי בסדרי עדיפויות".

היוזמה מגיעה אחרי שורה של צעדים והתבטאויות נחרצות של יו"ר האופוזיציה, לפיד. ברביעי, ה-4.11, מתכנן לפיד להגיש הצעת אי אמון בממשלה הנוכחית ופנה לבני גנץ, שר הביטחון וראש הממשלה החליפי, בתקווה שיעמוד לצידו ויתמוך בהצעה.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות