על סדר היום

הפגסוס והמשטרה: כלכליסט מבצע פניית פרסה?

שער כלכליסט מיום ב' 7.2.22 שער כלכליסט מיום ב' בשבוע שעבר. היום הדברים נראים קצת אחרת בשער העיתון

האם עיתון כלכליסט, שהוביל את השיח בשבועות האחרונים בזכות שני התחקירים שלו על אודות השימוש המשטרתי בפגסוס של NSO כדי לעקוב אחרי אזרחים, נדחק אל הפינה ומתחיל לעשות פליק-לק לאחור? כך לפחות עושה רושם ממאמר המערכת שפורסם הבוקר בשער העיתון.

על חשיבות התחקירים של תומר גנון אין ספקות, גם אם יתברר בסוף שמדובר היה בספין או בחצי ספין מטעמו של זה או אחר. הידיעה על מעקבים מצד המשטרה ואו גופים אחרים חיוניים מאוד לשיח הציבורי. ועדיין, הבוקר חוזר בו היומון הכלכלי של ידיעות אחרונות מחלק גדול מהטענות היותר סנסציוניות שעלו בשני התחקירים הראשונים. טענות שהדהדו בכותרות, והאשימו את אנשי משטרת ישראל בפשעים של ממש.

הטענה המרכזית שאותה כבר לא מהדהים בכלכליסט מהבוקר היא שהפריצות נעשו "ללא צווים מבית המשפט". היום הם מסתפקים בספק טענה ספק תיאור מצב ש"החוק הישראלי כלל לא עודכן לאמצעים הטכנולוגיים שפותחו". גם לגבי טענת המשטרה כי השימוש לא חרג מצווים של בית המשפט, למעט חריגים אחדים, בכלכליסט כרגע לא מוכנים להתייחס. "גם הדברים האלה יתבהרו", הם משאירים את הנושא פתוח.

במקביל, במאמר לא חוזרים אנשי כלכליסט על הטענות לפיהן המשטרה עקבה ועשתה פישינג למנכ"לי משרדי ממשלה, אנשי עסקים ועיתונאים. הפעם הם מסתפקים בטפיחה עצמית על השכם בעצם החשיפה של השימוש שעושה המשטרה בפגסוס. לאן נעלמו תומכי המחאה? איפה אבנר נתניהו? לא ברור.

הדברים באים בעקבות מה שנראה בימים האחרונים כהתקפה מאורגנת על ממצאי התחקירים של גנון. זה התחיל בהוצאת המידע מוועדת הבדיקה כי רק לשלושה מ-26 השמות שהוזכרו בתחקירים ניסתה המשטרה לפרוץ, נמשך בציטוטים ראשונים מפיו של המפכ"ל לשעבר והחשוד המידי, רוני אלשיך, כי לא נעשה דבר שאינו על פי החוק ונמשך במכתב אזהרה מ-NSO לכלכליסט בעקבות פרסום אחר של עומר כביר. אמבוש מתוזמן היטב שנהנה גם מרוח גבית של הפוליטיקאים וחלק מהתקשורת.

צוות הבדיקה בראשות המשנה ליועמ"ש, עמית מררי, אמנם ממשיך לבדוק את הטענות, אך די סביר שהמגמה של להקטין את הסיפור היא האינטרס של רוב המעורבים בדבר. הטקסט היום בכלכליסט, הוא סימן לכך שגם בעיתון שחשף את הפרשה כבר לא עומדים זקופים כמו בעבר.

"ממצאי התחקיר כללו גם שמות ואפיונים של ישראלים שהיו יעדים של הרוגלה", נכתב בפסקה האחרונה של המאמר, מבלי לציין כי מדובר היה ביעדים של המשטרה. עוד חזרה לאחור. "המחויבות לחסיון מקורות", הם מנסים שם להסביר, "מגבילה את צעדינו".

השאלה שעולה עכשיו, היא האם לאחר שנדחקו לפינה, ישלפו בכלכליסט מסמכים ועדויות יותר מוחשיות שיחייבו את המשטרה ואת הצוות שמונה לבדוק את הפרשה לשנות שוב כיוון. או שאולי המחסנית פשוט נגמרה, כי הבינו שמישהו האכיל אותם במשהו לא בדיוק מדויק, והפרשה תיזכר כסיבוב עם הרבה מאוד טראפיק ואקשן, אבל בלי תכל'ס ממש. חוץ מאשר לקונה בחוק, שאגב, כדאי להתחיל לטפל בה.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות