על סדר היום

בעקבות תחקיר כלכליסט: ארגון העיתונאים ומועצת העיתונות דורשים הקמת ועדת חקירה

שער כלכליסט מיום ב' 7.2.22 שער כלכליסט מיום ב' בשבוע שעבר. היום הדברים נראים קצת אחרת בשער העיתון

ארגון העיתונאים ומועצת העיתונות (בנפרד) דורשים פתיחת ועדת חקירה ממלכתית על רקע חשיפת כלכליסט הבוקר (ב') במסגרתה המשטרה שתלה רוגלת פגסוס של NSO שעקבה אחר מנכ"לי משרדי ממשלה, ראשי ערים, אנשי עסקים ועיתונאים.

"הבוקר נחשף כי הוטל אות קלון על המשטר הדמוקרטי בישראלי. משטרת ישראל משתמשת בתוכנת ריגול כדי לפרוץ מרחוק לטלפונים של עיתונאים ומקורותיהם, אישי ציבור ואזרחים ישראלים ללא צווי חיפוש או האזנה", נמסר מארגון העיתונאים.

״חופש העיתונות והחיסיון העיתונאי מהווים אבני בניין מרכזיות בחומה המגנה על משטר דמוקרטי ומעמדן מעוגן היטב בדין הישראלי. ניהול מעקבים אחרי עיתונאים ומקורות עיתונאיים מהווה פגיעה חמורה בחופש העיתונות, בחיסיון מקורות ובזכויותיו של הציבור. יש להקים באופן מיידי וועדת חקירת ממלכתית שתחקור את הפרשה ללא מורא ומשוא פנים. רק לוועדת חקירה ממלכתית יש סמכות לזמן עדים ולחקור את כל הנוגעים בדבר".

גם במועצת העיתונות מביעים זעזוע ומחאה חריפה על על כך שהמשטרה השתלטה, לכאורה, על טלפונים של עיתונאים ואחרים ושאבה מהם מידע. מהמועצה נמסר כי: "השתלטות משטרה על טלפונים של עיתונאים ואחרים – פגיעה אנושה בחיסיון העיתונאי ובחופש העיתונות. המועצה תובעת חקירה מלאה ובלתי תלויה של השימוש בתוכנות פולשניות כנגד עיתונאים ואחרים והטמעת האיסור בהן בכל דרגי המשטרה".

העיתונאי תומר גנון (כלכליסט) חשף הבוקר, במסגרת סדרת התחקירים על NSO בשירות המשטרה, כי במהלך חקירת תיק 4000 ביצעה המשטרה חדירה סמויה לטלפונים, כדי לבדוק האם מפועלים לחצים על שני עדי מפתח שהיא סימנה: מנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה, ועורך וואלה לשעבר אבירם אלעד, שכיום הוא מנכ"ל חדשות 13. עוד פורסם בתחקיר כי ההדבקות לא נעצרו אצלם והודבקו טלפונים של עדים נוספים פרשה, בהם המכשירים של מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר אבי ברגר ושל עיתונאים נוספים בוואלה. לפי התחקיר, החיטוט והמעקב נעשו בניסיון לבדוק את אמינות הדברים שנמסרו מפיהם, ושהם אינם מסתירים מידע.

לפני כחודש פנו בארגון העיתונאים ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה להתערבותו ובדיקתו האם בוצעו מעקבים אחר עיתונאים. עד כה טרם נענתה הפנייה, ואולם מהפרסום בכלכליסט מהבוקר עולה שהתשובה על כך כנראה חיובית.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות