דיגיטל

טיקטוק נוגסת, מניית פייסבוק קורסת: 2022, שנת המבחן של צוקרברג

מפגין ימין נגד פייסבוק (צילום: תומר נויברג, פלאש 90) הפגנה בישראל נגד פייסבוק

לראשונה בכמעט 18 שנות קיומה של פייסבוק היא מאבדת משתמשים והמנכ"ל והמייסד מארק צוקרברג מודה שהוא מאמין כי הירידה נובעת מהעליה המטאורית של טיקטוק.

אתמול אמר צוקרברג, לפי 'וושינגטון פוסט' כי "לאנשים יש המון בחירה איך הם רוצים לבלות את הזמן הצפוי ואפליקציות כמו טיקטוק צומחות בקצב גבוה מאוד". צוקרברג, שאמנם הפסיד הרבה כסף אבל ממש לא היה מופתע מהנתונים, הורה לחברת האם של פייסבוק אינסטגרם ווטסאפ, 'מטא', להמשיך לפתח ביתר שאת אפיונים שקשורים לסרטונים קצרים המכונים 'רילים' REELS והדגיש את חשיבותם, זאת מתוך ניסיון להתחרות עם הפופולאריות הגואה של טיקטוק.

הדברים של צוקרברג הגיעו על רקע דו"ח רבעוני רע וקשה של פייסבוק, שדיווחה על צניחה של קרוב לחצי מיליון (500,000) כניסות יומיות בשלושת החודשים האחרונים של 2021. אחרי הירידה, כיום יש לפייסבוק  1.93 מיליארד משתמשים יומיים בלבד, והתוצאה היתה קריסת מניית פייסבוק ביותר מ-20% בסחר המוארך אתמול בבורסה. למעשה מניית מטא צנחה ב-22.6% לכדי שווי של 249.9 דולר למניה בשעות שאחרי שעות המסחר, ובכך נמחקו משווי השוק של החברה ב-200 מיליארד דולר. 

הונו האישי של צוקרברג ירד ב-29 מיליארד דולר ומוערך כעת בכ-107 מיליארד דולר. הערכות אלו מתבססות על הפרסום של האתר הכלכלי 'אינבסטופדיה' INVESTOPEDIA, לפיו החזיק ביותר מ-398 מיליון מניות של מטא בסוף שנת 2021.

 ההשקעה הכלכלית הכבדה בפרויקט 'מטאברס' השפיע גם היא על השורה הסופית והצניחה ברווחי החברה. החברה השקיעה הרבה משאבים בפיתוחים של מציאות מדומה וכלים טכנולוגיים חדשים עתידניים בחודשים האחרונים. 

אנליסטים טוענים כי משקיעים ציפו לירידה בצמיחה של פייסבוק, אבל עדיין הופתעו מעומק הנסיגה וכמות כספי הפרסום שפייסבוק הפסידה אל מול הצמיחה של טיקטוק שחולשת כיום על שוק הסרטונים הקצרים (REELS). אינסטגרם והמנכ"ל שלה, אדם מוסרי, ניסו להגיב ומהקיץ האחרון שמו דגש על ה'רילים' שלהם, אבל זה עדיין רחוק מההצלחה של טיקטוק.

בסופו של דבר, לפי הדאטה, פייסבוק איבדה משתמשים לטובת טיקטוק, כך דווח באתר 'בלומברג', וגם צוקרברג מודה בכך ומדגיש כי אינסטגרם תמשיך להתמקד ב'רילים'.

פייסבוק הפסידה בשלוש השנים האחרונות מעל 20 מיליארד דולר בפרויקטים שקשורים ל'מטאברס', לרבות העסקת יותר מ-10,000 עובדים במעבדות המציאות המדומה של החברה שמנסים "לעצב את העתיד הטכנולוגי" לפי התפיסה של צוקרברג שמעריך כי ייקח כ-15 שנה עד לעיצוב המוצר הסופי שיגשים את החזון.

האזורים בהם נרשמה הירידה הכי חדה של צרכנים בפלאטפורמה של פייסבוק הם אמריקה הלטינית ואפריקה, אבל הצמיחה במשתמשים נעצרה גם בארה" ובאירופה, מגמה שהולכת ומתחזקה בתקופה האחרונה. מומחים טכנולוגיים מזהירים כי מגמה זו עשויה לרמוז כי יש רוויה גלובלית מהמוצר.

'מטא' יכולה להתנחם מעט בכך שאל מול הירידה של פייסבוק, יש עליית משתמשים קלה באינסטגרם, ווצאפ ומסנג'ר, וגם ההכנסה פר משתמש בפייסבוק גדלה. בכל מקרה, מומחים מעריכים כי שנת 2022 תהיה משמעותית מאוד עבור פייסבוק כדי לראות אם מגמת הירידה של החברה נמשכת, ושיותר צעירים פחות מתחברים לפלאטפורמה הלא צעירה, תחת הגג החדש של חברת האם 'מטא' או שאפשר בכל זאת להתאושש. אחרי הכל, אם יש מישהו אחד שמסוגל להפתיע זהו מארק צוקרברג.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות