על סדר היום

שביתת המפיקים: הצדדים מקשיחים עמדות והפלטפורמות שותקות

אדר שפרן, יו"ר ארגון המפיקים אדר שפרן, יו"ר ארגון המפיקים

שביתת איגוד המפיקים נכנסה ליומה ה- 13, אבל דווקא בפלטפורמות השידור (רשת, קשת, כאן 11, HOT ו-YES) שעלולות להיפגע בסוף כתוצאה מהפקות שלא יעמדו בדד ליין, כדוגמת צילומי התוכנית MKR המטבח המנצח של קשת 12 שנדחית בשלב זה, ממשיכים לשמור על שתיקה.

הצדדים המעורבים, ממשיכים להתחפר בעמדותיהם, למרות שלמראית עין יש מגעים כאלה ואחרים. למשל, אדר שפרן, יו"ר איגוד המפיקים, פנה הבוקר אל חברי אקט והודיע כי בימים האחרונים המפיקים בנו מתווה, אך הוא נפסל על ידי יו"ר אקט, איתמר אביטן.

"באופן מצער ותמוהה, מנהל אקט פסל את המתווה, שמטרתו לאפשר להחזיר את כולם להפקה, ואף הגדיל והוסיף עוד ועוד דרישות שלא נוגעות למהות המחלוקת בינינו", כתב, "אלא דרישות שמטרתן לטרפד את היכולת של כלל התעשייה לחזור ליצור ולהתפרנס. הוא לא חש את מה שאתם ואנחנו חשים, כשאתם מתקשרים ומבקשים שנעצור את ההשבתה, הרי הוא שכיר ושכרו הקבוע, שנאמד בכ- 30 אלף שקלים לחודש, מובטח. שתדעו, שהתעשייה יכולה היתה לחזור היום! להתנהלות רגילה: לצלם, להפיק, להתפרנס ובמקום זה, מנהל אקט שם את עצמו ואת הדאגה לקריירה הפוליטית שלו לפני כל דבר אחר. כולם שאלו אותי וכתבו לי מה אנחנו רוצים להשיג בשביתה, שאלו אותי על שעות העבודה, על שכר וגם דיברו איתי הרבה אנשים שנפגעים כתוצאה מהשביתה הזו.

"יודעים ויודעות מה הבקשה היחידה שלנו כדי לעצור את השביתה וכדי לשבת למו"מ שיימשך 3 חודשים, בנפש חפצה?? התחייבות פשוטה שהנהלת ארגון אקט והצוות השכיר בה יחדלו משימוש באלימות", הוסיף, "אנחנו נמשיך לדבוק בדרישתנו להפסיק את הפניות לגופי שידור ומשקיעים מחו״ל, להפסיק לאיים על מפיקים ועל אנשי צוות, להפסיק להפיץ שקרים, להפסיק להכפיש חברות הפקה בתקשורת ועוד. עד אז, בכל פעם שאתם ואתן יושבים בבית ומחכים למשיח או לשינוי בארגון אקט, תדעו מי העדיף שלא תתפרנסו".

מי לא מדבר עם מי?

בשעה שאיגוד המפיקים נזעק על כך שמנכ"ל אקט מסרב לדבר איתם, ותוקף אותם מכל זווית, בארגון הבמאיות והבמאים ובשח"ם מספרים סיפור אחר.

"לאור התנהלות איגוד המפיקים בשעות האחרונות החלטנו שאין ברירה אלא לספר את האמת מאחורי הקלעים", נכתב בפוסט שהתפרסם בחשבון הפייסבוק של ארגון הבמאיות והבמאים. "מהרגע שפרץ המשבר יו״ר איגוד הבמאיות והבמאים, חברי-ות ההנהלה והמנכ״ל עושים מעל ומעבר בשביל להביא את חברינו הטובים, אק״ט ואיגוד המפיקים, להידברות. המשבר הזה מנוהל על גבם של במאיות ובמאים יקרים והפרויקטים שלהם. לכן מהיום הראשון התגייסנו וביקשנו להיפגש, הצענו לגשר, הבאנו בכירים מעולם הקולנוע לשיחה, כתבנו מתווה, העברנו הצעות בין הצדדים, עבדנו ימים ולילות – וכלום! למה? כי בניגוד לפירסומים של איגוד המפיקים, האמת הפשוטה היא שחברי-ות ההנהלה ומפיקות ומפיקים בכירים – אנשים יקרים וטובים – פועלים קשה מאחורי הקלעים, אבל יו״ר איגוד המפיקים מסרב להיפגש, מסרב לדבר ומסרב לשבת ולמצוא פיתרון למשבר! ביממה האחרונה הועברה טיוטא מרחיקת לכת ובה הסכמות נדירות ויפות שהושגו בעמל רב, כדי להיכנס לחדר, לדבר ולמצוא פתרון, ואיגוד המפיקים עדיין עומד בסירובו".

המתווה של ארגון הבמאיות והבמאים, אשר מוסכם גם על ידי אקט, כולל בתוכו השהייה של השביתה, חזרה לעבודה ללא הפרעות וביטול תלונות הדדיות שנמסרו לרשויות וגופים. אקט ישהו כל צעד ארגוני, כל עוד מתקיים משא ומתן על התנאים ומהצד השני איגוד המפיקים יכיר בזכותם של עובדי הסט להתאגד באקט או בהסתדרות ולהגיע להסדרת תנאי עבודתם ושכרם, במטרה שבתוך 3 חודשים ייחתם הסכם שיכלול בתוכו טבלת שכר מינימום מעודכנת וקיצור שעות העבודה בתעשייה על מנת לשמור על בטיחותם של העובדים.

מבחינת אקט, עד שהמפיקים לא יכירו ביציגות ולא יסכימו לבטל תלונות הדדיות או לדבר על שכר, לא יתקיים משא ומתן.

תיאום מחירים והגבלת שעות עבודה

איגוד המפיקים יצא לשביתה בשל מה שלטענתו הינו התנהגות בריונית ופגיעה במהלך הפקות. המפיקים טוענים לתיאום מחירים, בעוד באקט מכוונים לטבלת שכר. "לא ניתן להתנהל עם התנהלות לא חוקית של תיאום מחירים על ידי אנשי צוות, והתעלמות מכל המוכר והידוע על אופן פעילות התעשייה מזה שנים", כתב שפרן עם תחילת ההשבתה.

המוכר והידוע, מתכוון לאופי של ימי הפקה ועבודה, ימים בהם עובדים יכולים להיות על סט הצילומים גם 15 או 16 שעות ובהתאם לצורך והדינמיות של ההפקה. מהצד השני, באקט דורשים הגבלת שעות עבודה.

שח"ם, ארגון השחקנים והשחקניות, יצא גם הוא בהודעת תמיכה פומבית באקט. "חברות וחברי אקט עובדים כמות שעות החורגת מהוראות 'חוק שעות עבודה ומנוחה', לעיתים אף 14-15 שעות ביום. כתוצאה מכך רבים מהם אינם מצליחים לקיים אורח חיים נורמלי וחיי משפחה סבירים. לכן, שח"ם תומך במאבק העובדים לצמצום שעות העבודה בסט הצילומים. כבר שבועיים ששח"ם, יחד עם איגוד הבמאיות והבמאים, מנסה לגשר ולקרוא לצדדים לשבת למשא ומתן שיאפשר את חידוש הצילומים של ההפקות השונות. לצערנו הרב, בעוד תשובת הנהלת אקט הייתה חיובית לכל ניסיונות הגישור, איגוד המפיקים מסרב בכל תוקף לשבת להתדיין ולהגיע להסכמות".

בשח"ם בחרו גם לאזכר את המו"מ שאמור היה להתנהל בינם לבין המפיקים על תנאי העבודה של השחקנים על הסט. "בשבועות האחרונים הוסכם בין איגוד המפיקים לבין שח"ם כי תתנהל סדרת פגישות במסגרתן ידונו הצדדים בשיפור מעמד השחקנים והשחקניות ותנאי העבודה. משהחלה שביתת המגן, מתעלמים באיגוד המפיקים מהניסיונות שלנו לקבוע פגישות המשך ומסתתרים מאחורי שביתת המגן. במקום שכל הגורמים בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה יפעלו יחד לשיפור התעשייה והתנאים בה, נראה כי באיגוד המפיקים התאהבו בעמדת הסרבן".

אורי רשטיק, מנכ"ל אשכולות ומי שהיה בעברו מנכ"ל שח"ם, הגיב בפייסבוק: "אני חייב להעיד, כמי שניהל את שח"ם במשך שש שנים ועבד עם איגוד המפיקים בעבר, שאיגוד המפיקים בהנהלתו הנוכחית מסרב לקיים שיחות אמיתיות ופועל באופן שיטתי לפירוק התארגנויות עובדים לגיטימיות. שום דבר לא יסתיר את העובדה שאתם חבורה של אנשי עסקים, שפועלים למטרות רווח אישי, שאכפת לה רק מעצמה, ומעולם אף עובד על הסט לא באמת עניין אתכם. כל השאר זה מסך עשן אינטרסנטי שאתם מציבים בכל פעם".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות