על סדר היום

היום השלישי לשביתת המפיקים: תלושי השכר נחשפים

כמעט כמו בהייטק כמעט כמו בהייטק

שביתת המפיקים נכנסה ליומה השלישי ונראה כי המאבק עולה שלב. אתמול (ב') קיים אקט פגישה של כלל האיגודים בו הציעו מתווה לתיווך בין הצדדים וחזרה לשולחן העבודה על מנת להגיע להבנות. באיגוד המפיקים בחרו שלא להגיע, לטענתם, הם ביקשו שהאלימות שמרחפת מעל התעשייה תיפסק, אך אקט סירבו להתחייב.

"אנחנו לא חפצים בקרבות וכיפופי ידים, אנחנו דוגלים בהסדרה משותפת של תנאי העבודה ובקיום מו״מ מתוך רצון אמיתי וכנה להגיע להבנות – לצערי עד לרגע זה נענינו בסירוב ובחוסר רצינות", כתב איתמר אביטן במייל שנשלח לכלל חברי אקט.

"לצערנו אדר שפרן בחר שוב שלא להגיע. האיגודים הציעו מתווה לתיווך בין הצדדים וחזרה לשולחן המו"מ. אנחנו מודים לארגוני היוצרים והשחקנים על התמיכה, הבעת הסולידריות והרצון לעזור בניסיונות התיווך והגישור שלהם. אנחנו נשמח להגיע לפתרון שישפר את החיים של כולנו. עם זאת, אנחנו לא נוותר על זכותנו לתנאי עבודה הוגנים בתעשייה – מי שחפץ לעבוד איתנו שידע שאין יותר דבר כזה 16 שעות עבודה ביום".

מרוויחים יותר מהייטק

הבוקר פנה יו"ר איגוד המפיקים, אדר שפרן, באופן ישיר אל חברי וחברות איגוד אק"ט, על מנת להסביר את צד המפיקים והבחירה ביציאה לשביתה. "ההנהלה של אק"ט מתעניינת בהשגת כותרות וכתבות יותר מאשר בדאגה לפרנסה שלכם. כולנו מסכימים שימי הצילום ארוכים, על אף שהחוק אינו מחייב את התעשייה המבוססת על פרילנסרים, הגענו בהסכם 2008 להגדרה של עשר ורבע שעות ליום צילום. גם אנשי צוות ההפקה לא רוצים לעבוד כל כך הרבה שעות. אך מי כמוכן/ם יודע שאי אפשר לרדת מהשעות הקיימות ובמצב הנוכחי אין יכולת לפתוח ימי צילום נוספים. אפשר להמשיך באלימות, בסחיטה, באיומים, בפיצוצים של ימי צילום, בסוף עם או בלי השבתה – לא ניתן יהיה להפיק פה. רובכם תאלצו למצוא מקור פרנסה אחר. האנשים העובדים באקט הם שכירים. מקום עבודתם בטוח. מקום העבודה שלכם ושלנו תלוי ביכולת הכלכלית המעשית להפיק סדרה ו/או סרט. יפגעו ויחבלו בימי צילום, באלימות, בביריונות – כולנו לא נצליח להתפרנס".

גורמים פנימיים מסרו לכסית כי איך יכול להיות שבארגון אקט מנסים לרכב על קמפיין "עבדים", כאשר המשכורות עבור ימי צילום גבוהות ביחס למשרות אחרות, ובוודאי כאשר מדובר בימי עבודה ספורים בחודשים.

חשבוניות שהגיעו לידי מערכת כסית חושפות את הנתונים. לדוגמא, מעצב תאורה לסרט, שעבד בסך הכל יומיים, קיבל שכר של למעלה מ- 21 אלף שקלים. בעבור חמישה וחצי ימי צילום, השתכר תאורן באחת ההפקות השנה בסכום של כ- 9 אלף שקלים. עבור גריפ של 7 ימי עבודה שולם סכום של 30 אלף שקלים ועוד תוספת של 30 אלף שקלים עבור ציוד שנשכר ישירות מהגריפ לצורך ההפקה. עוזר במאי, לדוגמא, בהפקה שצולמה במשך 14 ימים, קיבל שכר של 32 אלף שקלים.

נכון, כשמדובר במשכורות פרילנס יש להוריד את המע"מ, ואין וותק וקביעות, אך מהצד השני, ישנם עובדים שעוברים מהפקה להפקה באותו החודש וחלקם עוסקים במשלחי יד נוספים. וכאשר מדובר בהפקות מחו"ל המצטלמות בארץ, המחירים מאמירים.

"לא זכורה לי תקופה כמו ב-4 שנים האחרונות, של דם רע ומלחמות כפי שהיו בשנים הללו", כותב שפרן. "תמיד ידענו לעבוד בהרמוניה ובשיתוף פעולה, כמו הקהילה הקטנה שאנחנו. גם כשהיו ויכוחים ומחלוקות, ידענו לפתור אותן. כל זה השתנה וכדאי לשאול את עצמנו למה והאם זה מועיל לכם ולנו בצורה כלשהי. במקום שנתמודד יחד עם האתגרים הרבים של התעשייה, הרפורמה בטלוויזיה, ירידה בתקציבי להפקות מקור, דעיכה של ענף הקולנוע, אנו מכלים 50% מהזמן שלנו במלחמות עם ארגון אקט. זה לא היה בעבר".

באיגוד המפיקים דורשים התחייבות בכתב של הוועד המנהל של אק"ט, כי כל הפעולות האלימות יפסקו בצורה גורפת.
טרם חתימה על מסמך שכזה מסרבים בארגון המפיקים לנהל כל סוג של שיח. "אתם צריכים להחליט מה ומי מנהל אתכם – הרצון להתפרנס בכבוד ובתנאים הוגנים בתעשייה או הרצון לריב, להשתמש באלימות ולהשיג כותרות בעיתון. הכוח הוא בידיים שלכם. ההשבתה הזו היא גם בשבילכם ותמשך ככל שיידרש".

העסקה של 17-18 שעות בניגוד לחוק

אקט הוציאו היום סרטון לכלל חברי האיגוד המסביר את מטרות המאבק שלהם, בו הם מטילים את האשמה על אי הגעה להסכמות בשל התנהלותם של המפיקים.

באיגוד המפיקים משיבים בתגובה לסרטון שהופץ: "בסרטון שהופץ על ידי אקט, מודה מנכל אקט, בקולו, תוך שהוא מביא אסמכתאות לכך, שהארגון שלו מתאם מחירים בניגוד לחוק, ושאיגוד המפיקים מסרב לדון על נושא שכר, כיוון שהדבר אסור חוקית. אנו שבים וקוראים לרשות התחרות ולמשרד המשפטים, לבדוק האם ארגון אקט ואנשיו מנהל קרטל אסור. הסרטון הועבר לרשות ההגבלים ולמשרד המשפטים".

לעידכונים נוספים על שביתת המפיקים לחצו כאן

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות