כללי

קנטי על מלצר: "זלזול בתפקיד, פוטנציאל לניגוד עניינים"

נשיא מועצת העיתונות, השופט בדימוס חנן מלצר. כפל תפקידים אפשרי?

ביקורת עזה במועצת העיתונות בעקבות הפרסום על מינויו של נשיא המועצה, השופט בדימוס חנן מלצר, ליו"ר חברת האחזקות מגדל.

חברי מועצת העיתונות למדו על מינויו של נשיא המועצה ליו"ר מגדל מהתקשורת, רק מספר ימים לאחר המינוי כתב על כך מלצר לחברי המועצה. במייל ששלח, ציים השופט בימוס כי לא יכל לדווח קודם לכן ״בשל מגבלות גילוי ודיווח סטטוטוריים״. מכתבו של מלצר נשלח ביום שישי ה-21 לחודש ואילו ההודעה על המינוי התפרסמה ב-18 בינואר.

מלצר כיהן עד לשנה שעברה כמשנה לנשיאת בית המשפט העליון. באפריל פרש ובאוקטובר מונה לנשיא מועצת העיתונות. בינואר השנה הודיעה מגדל כי מלצר ימונה ליושב ראש הדירקטוריון שלה, במקום הבעלים שלמה אליהו.

בהודעתו כתב מלצר על החלטתו לכהן במקביל בשני התפקידים. לדבריו, תפקיד יו"ר מגדל הוא "בהיקף חלקי שיאפשר לי להמשיך ולפעול כנשיא מועצת העתונות" ו"גם בעבר חלק מנשיאי המועצה פעלו במקביל לתפקידם זה בתחומי עיסוקיהם המקצועיים והעסקיים", כתב והוסיף ״בכל פעילויותי בעבר (כעו"ד, כשופט וכמרצה) דאגתי, בהתאם לחוק, להגנת הצרכנים, המבוטחים והחוסכים. גם בתפקידי המיועד אשתדל לעשות כן, מעת שאכנס לתפקיד, כי היום חברות פיננסיות ציבוריות מעצם מהותן צריכות לדאוג, בין השאר, גם לזכויות  המפקידים, המבוטחים והעמיתים. במובן זה  – אני רואה את התפקיד שאני צפוי לקבל  על עצמי מעין המשך (בדרך נוספת) לשליחויות הציבוריות שקיבלתי על עצמי בעבר ואשר אותן אני נושא כיום".

למחרת הגיב למכתבו של מלצר יאיר טרצ'יצקי, יו"ר ארגון העיתונאים לשעבר וחבר נשיאות מועצת העיתונות. טרצ'יצקי מתח ביקורת על כך שמלצר לא יידע את המועצה כי הוא עתיד להתמנות לראשות גוף עסקי גדול, וכי היה יכול לעשות זאת מבלי לפרט את זהות הגוף ולפגוע בכללי הגילוי הבורסאיים. בהודעה ששלח כתב רשימת נימוקים מדוע מלצר חייב לבחור בין שתי האפשרויות וסיים ב״כאמור, דעתי היא שהנשיא מלצר צריך לפרוש מתפקידו כנשיא המועצה לאלתר, ואני קורא לו לעשות כך בהקדם, כדי לצמצם את הנזק שכבר נגרם למועצה. אם הוא עומד על הכוונה להישאר בתפקיד, אני חושב שמן הראוי לכנס על כך דיון רציני של המועצה ולא להסתפק במכתב חד צדדי ומתחמק".

גם נורית קנטי, יו״ר ארגון העיתונאים המכהנת, כתבה שיש לקיים דיון דחוף במועצה. ״עצם העובדה שגילינו פרט כה מהותי מפרסום בתקשורת, פסול ומעיד על זלזול, לא רק בחברי המועצה, אלא גם בתפקיד הנשיא ובמהות תפקידה הציבורי של מועצת העיתונות. בכפל תפקידים זה גלום ניגוד עניינים פוטנציאלי. כל העוסקים בתחום יכולים לזהותם בנקל, ובהינתן תפקידה הציבורי החשוב של מועצת העיתונות, וביתר שאת – בהינתן העובדה שהשופט מלצר נבחר על מנת לשקם את מעמדה ותפקודה של המועצה, כלפי הציבור וכלפי העוסקים בעיתונות – אין אפשרות לנשיאת שני התפקידים ביחד. ברור לנו כי מי שנושא בתפקיד היו"ר בהתנדבות צריך גם להתפרנס, אולם יש לא מעט תפקידים ששופטים בדימוס יכולים ליטול על עצמם במקביל לנשיאות מועצת העיתונות. בעינינו, עמידה בראש אחד הגורמים העסקיים הכי גדולים במשק – הוא לא אחד מהם״.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות