על סדר היום

שביתה: איגוד המפיקים עוצר את ההפקות בשל התנהלות ארגון אק"ט

אילוסטרציה אילוסטרציה

בעקבות פגיעה וחבלה אלימה בימי צילום בהפקות הטלוויזיה השונות, על ידי ארגון אק"ט ובעקבות ניסיון חד צדדי לבטל הסכמים קיימים וכן, התנהלות אסורה של תיאום מחירים, איגוד המפיקים לקולנוע וטלוויזיה מודיע על השבתה של כלל ההפקות שעתידות להצטלם בטלוויזיה ובקולנוע עד להודעה חדשה. ההשבתה לא תחול על הפקות שנמצאות בעיצומם של ימי צילום ואלה הוחרגו.

הודעה בעניין ההשבתה, נשלחה לכל הארגונים בתעשיית הטלוויזיה והקולנוע; בהם ארגון השחקנים שח"ם, ארגון הבמאים, ארגון התסריטאים ואק"ט.

יו"ר איגוד המפיקים אדר שפרן: "מצער מאוד שדווקא בשנים בהן העולם וגם התעשייה שלנו מתמודדת עם משבר הקורונה, יש מי שמנסים להלך אימים, להתנהג בבריונות ולהרוס את פרנסתם של כלל עובדי תעשיית הקולנוע והטלוויזיה. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו פגיעה כלכלית נוספת בתעשייה, בחבלה בימי צילום ועל כן נאלצים לעצור ולבטל בשלב זה, כדי למנוע נזקים כלכליים נוספים לאלפי האנשים המעורבים בעשיית טלוויזיה וקולנוע בישראל. אנו אנשי התעשייה מחויבים ליצירה הישראלית ולאיכות היצירה ולא נוכל להמשיך להפיק וליצור תחת אש״.

בנוסף, איגוד המפיקים הגיש תלונות רשמיות ובהן חומרים חדשים לרשות התחרות ולמשרד המשפטים, בעקבות החשש לעבירה לכאורה על חוק התחרות, באמצעות ניהול קרטל של תיאומי מחירים וסגירת שוק על ידי אנשי אק״ט.

״לא נסכים למצב בו הפקות יילקחו בשבי וינסו להרוס את היצירה הישראלית בדרכים שונות״, מוסיף צביקה גוטליב מאיגוד המפיקים. ״עם תקציבים הולכים ונשחקים, לא ניתן להתמודד עם התנהלות לא חוקית לכאורה של תיאום מחירים על ידי אנשי צוות, והתעלמות מכל המוכר והידוע על אופן פעילות התעשייה מזה שנים. כל פגיעה שכזו, פירושה פגיעה כלכלית בהפקות ובאנשי התעשייה המתפרנסים ממנה, דווקא בשעה זו של משבר קורונה. נאלצנו לנקוט בצעד זה בלית ברירה. אנו מזמינים את עובדי ועובדות אק"ט לגלות אחריות ולהתחייב כי יפסקו התנהלות אלימה ובריונית צעדים חד צדדיים הכורתים את הענף עליו הם יושבים וממנו מתפרנסים".

"אק"ט התאהבו במאבקים ופרסום"

במכתב שנשלח הבוקר לכלל הארגונים, כמו גם לשר התקשורת, נכתב כי: "בשנים האחרונות התעשייה שלנו סובלת מבלאגן ואווירה עכורה שהינם תוצאה גם של מגיפת הקורונה אך גם מעשה ידי אדם. תוצאה של מעשים והתנהלות של ארגון אק"ט".

בין היתר, מתארים איגוד המפיקים כי ישנם איומים על מפיקים ואנשי צוות, הטרדות, התעלמות מהסכמי עבר והבנות, קמפיין "עבדים" ופנייה למשרד העבודה ועוד.

"עד לשנים האחרונות, דברים אלה לא התרחשו בתעשייה הקטנה והמגובשת שלנו. אנחנו מסרבים לקבל מציאות זו שנוצרה, ולהמשיך ולהפיק במצב הדברים הקיים. דומה כי אנשי אק"ט התאהבו במאבקים ובפרסום, גם כאשר אלה באים על חשבון האפשרות של התעשייה ליצור תוכן איכותי ומקורי ולהתפרנס. לכן אנחנו מודיעים כי הפקות שטרם החלו בצילומים, לא ייחלו להצטלם עד להודעה חדשה. לא נשוב להפיק ולצלם גם לאחר דעיכת גל הקורונה הנוכחי".

באיגוד המפיקים מודיעים כי הם לא יתחילו הפקות חדשות עד אשר חברי הוועד המנהל של ארגון אקט יחדול מהתנהלתו, תוך התחייבות וחתימה.

"ההפקות יחודשו רק לאחר התחייבות בכתב של הוועד המנהל של אק"ט.  לאחר מכן, יתכנסו צוותים מצומצמים של אנשי תעשייה משני האיגודים, במטרה להגיע להסכם חדש בין האיגודים בפרק זמן של 4 חודשים".

מנכ"ל אקט, איתמר אביטן, בתגובה: "הבוקר הופצה הודעה מימי הביניים ובה איגוד המפיקים רואה בנו העובדים כעבדים מודרניים. אנחנו לא נאפשר לצלמים, תאורנים, מאפרות, אנשי סאונד, מלבישות, נהגי משאיות, עוזרי הפקה לעבוד 18 שעות ביום על הסט בניגוד לחוק. תעשיית העבדות והניצול הסתיימה. הגיע הזמן שאיגוד המפיקים ואדר שפרן יתקדמו לשנת 2022".

משח"ם נמסר כי הם מחזקים את ידי אק"ט. "ארגון השחקנים והשחקניות תומך במאבקם של עובדי ועובדות הסט לקיצור יום העבודה" נכתב, "לא הגיוני שעובדים ועובדות לא רואים את משפחותיהם וילדיהם בשל הדרישה לעבוד 14 ו-15 שעות לאורך ימים שלמים. הניסיון של גופי שידור ומפיקים לחסוך עלויות של ימי צילום נוספים על חשבון עובדים ועובדות הוא מצב בלתי נסבל. שח"ם, יחד עם השחקנים והשחקניות בישראל מביעים סולידאריות עם אחינו על סט הצילומים".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות