על סדר היום

תחקיר "כלכליסט" על האזנות המשטרה: NSO יוצאת מהבנקר

הכותרת הבוקר ב"כלכליסט". של מי האינטרס?

התחקיר הבוקר של תומר גנון בכלכליסט, לפיו מאז 2015 עושה המשטרה שימוש בתוכנת פגסוס כדי לעקוב אחרי אזרחים ישראלים, לא תמיד באישור בית המשפט, הוא לא עוד כתבה עם לוגו של "תחקיר".

חשיפת שמות הקצינים המעורבים, התאריכים בהם התחיל שיתוף הפעולה וגם אירועים ספציפיים שבהם נעשה שימוש בתוכנת "פגסוס" על מנת לפרוץ למכשיריהם הסלולריים של אזרחים ישראליים, ולא רק לחשודים במעשים פליליים אלא גם לפעילי מחאת "הדגלים השחורים" למשל, היא חשיפה, שגם למהדורות הערב שמעדיפות לא לעשות פולו ולתת קרדיט לידיעות שקראו בבוקר בפרינט, ייאלצו לעסוק בה.

"למשל, באחד המקרים שימשה תוכנת פגסוס של NSO את המשטרה כדי לפרוץ לטלפון של ראש עיר מכהן אחר, וכך נמצאו התכתבויות שהעלו חשד לכאורה של יחסי תן־וקח בין ראש העיר לקבלן מסוים", חושף גנון, "אלא שהתיק הזה כלל לא הבשיל לכתב אישום — ורק המידע, שנאסף בכלי ריגול, מצוי כיום בידי המשטרה. ספק אם לאותו ראש עיר יש כלל מושג על כך שההתכתבויות שלו נחשפו".ממצאים קשים שדורשים בדיקה הרבה יותר מעמיקה מאשר התגובה המביכה הבוקר של השר לביטחון פנים עומר בר לב.

טוויסט בעלילה

אלא שגם מבחינה תקשורתית יש פה טוויסט מעניין. סוג של הרחבת גזרה. החומה שהיתה סביב כמה בעלי סוד (NSO, משרד הביטחון, הממשלה ועוד פונקציונרים שאין להם עניין שתדעו אילו עסקאות אושרו לחברה) נפרצה. מישהו פתח את הפה. כולם ירדו לבונקר אחרי התחקיר חובק העולם של אמנסטי אינטרנשיונל. ישראל לא היתה על מפת ההאזנות. כלום. פתאום הכל בחוץ.

אז מי דיבר במקרה שלנו? ההערכות הן שהמידע הרב והאיכותי שהגיע לידיו של כתב "כלכלסיט" יכול היה להגיע רק מכיוון של NSO, אחרי שהיא רואה יום אחרי יום איך כל שותפי הסוד שלה במשך שנים קופצים מהספינה הטובעת.

NSO תמיד טענה בתגובות שלה שלא נעשה שימוש בתוכנה נגד מטרות ישראליות. הפעם, בתגובה לתחקיר, היא הסתפקה בהתנערות כללית ורק ביקשה להדגיש שעובדיה לא היו חשופים למידע שהגיע על המטרות.

לאף אחד אחר אין אינטרס להדליף אותו. לא למשטרה כמובן, שמובכת קשות מהתחקיר ובכיריה בעבר עלולים להסתבך ולא למערכת המשפט, שכל האזנה שנויה במחלוקת יכולה לסכן תיק קיים.

למי עוד יש את הפירוט הזה? אולי למשרד הביטחון, שגם הוא מעורב בפרשה הזאת מעל הראש, וישמח מאוד אם יפסיקו לדבר ולכתוב עליה.

תגובה שחוטאת לאמת

NSO היא אולי חיה פצועה ובמצב בעייתי מאוד מבחינה עסקית, אך היא נלחמת על חייה והכתבה הזאת היא הישג כפול. את התדמית השטנית שלה היא כבר לא תצליח לשקם, אבל אם כבר ליפול אז לא לבד. קודם כל אם העניין יתגלגל לחקירת משטרה אז יהיה הכתם של איך אתם יכולים לחקור את מי שעבדתם איתו, וגם במובן התודעתי – להבהיר לגופי הביטחון שחיבקו את החברה במשך שנים שאם הכוונה לחסל אותם היא סופית, נשארה להם במרתף חבית כדי להדליק עוד מדורה או שתיים.

במשטרה הגיבו אמש בהכחשה ("הטענות חוטאת לאמת) ואף החריפו הבוקר את הטון ("נזק לפעילות המשטרה ללא בסיס"), אך השמות, הנתונים והפירוט של האירועים שהוצגו בכתבה, וכמובן לא הוסרו בשום שלב, לא מוכחשים באופן פרטני ולמעשה הופכים את תגובות המשטרה להרבה יותר חסרות תוכן מאשר את הטענות שהועלו בכתבה של גנון.

ההישג של גנון ושל כלכליסט בתחקיר הזה הוא נהדר. כמעט כמו של NSO.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות