על סדר היום

בעקבות התחקיר על גל"צ: תמיכה, והאשמות על עלילת דם

אבנר הופשטיין אבנר הופשטיין

תחקיר של האתר "פוליטיקלי קוראת" שהתפרסם אתמול מסעיר את הרשת, לאחר שלטענת כותבות התחקיר חשפו עשורים של הטרדות מיניות והתעמרות בחיילים ובחיילות בתחנת גלי צה"ל.

התחקיר, שהחלק הראשון מבין השניים שלו התפרסם אמש, מבוסס על-פי הנטען על ראיונות שהתבצעו עם למעלה מ- 40 חיילים וחיילות לשעבר בגל״צ, משנות השמונים ועד היום. בנוסף, נטען כי המערכת התעלמה מתלונות גם ברמת התחנה וגם כאשר אלו הגיעו לרמות בכירות יותר בדרג הצה״לי.

כותבות התחקיר אף טוענות שמהעדויות שאספו עולה כי חיילות שהעזו להתלונן על הטרדות מצד בכירים הודרו מתפקידן כך שנמנעה מהן האפשרות להתקדם. לעיתים, בעקבות תלונות על אישיות כזו או אחרת, נשים הודרו בעקביות מלעבוד בתוכניות מסוימות.

בין השמות שהועלו בתחקיר, ישנם שמות של מגישים בכירים וותיקים ומוערכים מאוד כגון מולי שפירא, אבנר הופשטיין וגם של טכנאים ואנשים המזוהים עם גל״צ כגון ערן סבאג. עצם פרסום התחקיר עורר גלים ברשתות החברתיות, שחלק מהם ניתן לראות כאן.

הופשטיין, שהיה ראש דסק התחקירים של התחנה, הוא הסיפור הטרי והמוכר מאלו שכתובתו התחקיר העלו. על התלונה הנטענת נגדו דווח לטענת כותבתו התחקיר עוד ב-2017, כמעט בזמן אמת, אך הדחתו הרועשת מהתחנה, במה שנראה כמו חיסול ממוקד מלמעלה (הופשטיין תבע ואף זכה לפיצויים על הפיטורים), העלימה את הסיפור הנטען.

במסגרת התחקיר צוטטה אישה בשם דנה (שם בדוי)  ״עבדתי עם אבנר הופשטיין כמפיקה לפחות פעם בשבוע". בתחקיר נטען שאותה דנה התגייסה לגלי צה"ל בשנת 2013. "המפיקה והעורך יושבים קרוב זה לזה. הוא היה מניח יד על הגב התחתון, על הירך, מלטף את השיער… מעיר הערות לא לגיטימיות כמו 'אני מאונן על הקיר'. ממש מגעיל. ובכל משמרת, בצורה עקבית".

הופשטיין הכחיש מיד כי הדברים קרו. ״חברים יקרים, הכל בסדר״, כתב בחשבון הטוויטר שלו, ״עלילות דם ופרקטיקות הסחיטה מוכרות לי מסיבובים קודמים. מבחינות מסוימות ציפיתי לזה כי כל שני וחמישי טמבלים כמו חיים לוינסון שולחים רמז. ועכשיו אני גם אפעל נגד כל מי שיפיץ את העלילה השקרית והמופרכת, כולל השמות הבדויים בכתבה, כולל מי שישתף״.

הופשטיין הכחיש מיד כי הדברים קרו. ״חברים יקרים, הכל בסדר״, כתב בחשבון הטוויטר שלו, ״עלילות דם ופרקטיקות הסחיטה מוכרות לי מסיבובים קודמים. מבחינות מסוימות ציפיתי לזה כי כל שני וחמישי טמבלים כמו חיים לוינסון שולחים רמז. ועכשיו אני גם אפעל נגד כל מי שיפיץ את העלילה השקרית והמופרכת, כולל השמות הבדויים בכתבה, כולל מי שישתף״.

הופשטיין, מצידו הוסיף וציין:״מי שבינתיים חוגג – ממליץ לא לפתוח בקבוקי שמפניה. אין לי כל כוונה לסטות במילימטר ממה שאני עושה, בגאווה ובמקצועיות. אמשיך לחקור עוולות ולא ארתע לנוכח שקרים בוטים. יש לי כבוד עצום לתנועת מי- 2 ולמתלוננות ומתלוננים על הטרדות והתעמרות. אבל על עלילות דם אני לא אעבור לסדר היום״.

הופשטיין, שכותב היום לאתר "זמן ישראל", צפוי להשתתף מחר בכנס העיתונות העצמאית בפאנל שיעסוק בתביעות השתקה. מי שנעמדה לצידו מיד היא עורכת האתר בירנית גורן, שפרסמה סדרת ציוצים תומכת.

״אבנר הוא מכותבי התחקירים החשובים ומושך מן הסתם לא מעט אויבים. הוא יחשוף רכז מתעמר במד"א ולא רק עורכת מתעמרת ב"הארץ". הוא יפרסם תחקירים על מחדלים בנהריה או מצפה רמון ולא רק שחיתות בצמרת השלטון. מעטים עוסקים במלחמה יומיומית שמשמעותה הצלת חיי אדם והגנה על טוהר המידות כמוהו״, כתבה

מהצד האחר, קרן נויבך מכאן 11 ובוגרת גל"צ, מסיבותיה יישרה קו עם התלונות על האווירה בתחנה. ״‏1. מאמינה לכל חיילת ולכל אישה שהעידה על מה שעברה בגלי צה"ל", צייצה ואז הוסיפה, "‏2. מכירה היטב את היחס המזלזל והמתעמר של אזרחים בחיילים ובחיילות. כששרתתי שם (וזה היה לפני 30 שנה) אולי לא הבנו מה קורה לנו, כי כל מה שרצינו זה לעבוד ולהצטיין, אבל זה קרה גם אז.

‏3. תודה שדיברתםן. אולי משהו ישתנה סוף סוף?!".

בציוץ השני, כבר עברה נויבך לחוויות אישיות.

נראה ש"פוליטיקלי קוראת", לא מתכוונות לחזור בהן מן הפרסומים ותגובתן:  "גוף התקשורת הפמיניסטי פוליטיקלי קוראת פרסם וממשיך לפרסם תחקירים, טורים וכתבות שנותנים מקום לחוויות של נשים בעולם, בעיקר מול ניסיונות השתקה חוזרים ונשנים של חוויות אלו", אמרה בתגובה העורכת הראשית של האתר, נעה בורשטיין חדד.

"בשנה החולפת חשפנו בעייתיות בתחום הטיפול באמנות, בכתבה שהגיעה עד לכנסת, דנו במקרים של מטרידים אינדיבידואלים מוכרים יותר ופחות, סקרנו את מצבן של נשים באקדמיה ולאחרונה פרסמנו תחקיר מקיף ומעמיק על גלצ והתרבות הארגונית בה", הוסיפה בורשטיין חדד, "התחקיר הוא פרי עבודה עיתונאית שכמעט ואין כמוה במדינה, תחקיר שכלל ראיונות עומק עם יותר מ-40 חיילות וחיילים ששירתו בתחנה בארבעת העשורים האחרונים. אנו נחשפנו להרבה יותר שמות מאלו שנכללו בכתבה, חלקם הרבה יותר סנסציוניים ובחרנו שלא להעלות על הכתב אף שם שלא חזר לפחות פעמיים.

"מטרת הכתבה הייתה להצביע על סביבת העבודה העוינת שבה רוב אנשי התקשורת בארץ לומדים את הסטנדרטים של עשייה תקשורתית ולהראות מדוע יש צורת בשינוי מהותי בתחום. באופן לא מפתיע אך מאכזב, רבים מאותם אנשי תקשורת בחרו להתעלם, להתנגד, לתקוף ולנסות להשתיק חוויות של עשרות נשים צעירות במקום לקחת אחריות ולהצטרף אלינו בניסיון לתקן. אנו נמשיך לחשוף עוולות נגד נשים באשר הן, לשם כך אנו קיימות״.

  • למען ההגינות הכתבה לא מתיימרת לתמוך או לדברר לא את כותבות התחקיר ולא את מושאיו. כל מטרת הסיקור הוא לשקף לציבור את ההתנהלות עד כה.
שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות