על סדר היום

"הם עובדים היום אצל נאשם בשוחד נוני מוזס", אורלי וגיא משיבים אש

גיא מרוז גיא מרוז

הסערה סביב אורלי וילנאי וגיא מרוז, הידועים כ- "אורלי וגיא", לא שכחה במהלך סוף השבוע. זה התחיל לפני מספר ימים בעקבות פוסט שהעלו השניים ובו ביקשו מנשים שחוו הפלות בסמיכות למתן חיסון קורונה לפנות אליהם. "משרד הבריאות" יצא במהרה בהודעת "פייק ניוז" כנגד השניים ברשתות החברתיות. אך השיא היה בפניית ynet אל חברת Meta (פייסבוק), בבקשה להסיר את הפוסט, שאכן הוסר ומשם אל שער המגזין 7 ימים של העיתון.

מי פה הזוי?

"מה שמקסים בכתבה בשבעה ימים זה שעיתונאי עם שם מסובך והעורך שלו נטע ליבנה טוענים נגדנו שעבדנו עם גאידמק לפני 15 שנה בערך. הם עובדים היום אצל נאשם בשוחד נוני מוזס שלפי פרסומים במעריב דרס למוות ילדה בת 10 ומנסים לחסל כלי תקשורת שחושב אחרת מהם", צייץ מרוז בעקבות הכתבה שהתפרסמה במגזין ובאתר ynet, ובמקביל גם ש לח איון: "הסרטון המלא בקרוב"

תמוה היה לגלות מדוע דווקא גוף תקשורת פונה אל Meta להסיר מפייסבוק ואינסטגרם פוסטים שפורסמו על ידי אורלי וגיא ולא, לדוגמא, משרד הבריאות עצמו מגיש בקשה שכזו. הסרת הפוסטים לוותה בכתבה שעלתה ב-ynet תחת הכותרת: "בעקבות פניית ynet: פייסבוק הסירה פוסטים שקריים ששיתפו אורלי וגיא".

מספר ימים לאחר הבקשה הופיעו השניים בתמונת השער של מגזין 7 ימים תחת הכותרת "מה עובר על אורלי וגיא"? בכתבה של איתי אילנאי וגילית קוזבה, אשר מנסה להבין כיצד צמד העיתונאים שהיו עד לא מזמן בלב המיינסטרים בטלוויזיה וברדיו, הגיעו אל "השוליים הסהרוריים של הקונספירציות סביב המגפה".

בכתבה ציינו את רשימת האנשים אותם ראיינו אורלי וגיא, כמו גם התוכן השיווקי אשר מכניס להם כסף על מנת להמשיך ולהפעיל את התוכנית האינטרנטית שלהם. בתגובה לכך, אמר מרוז הבוקר כי: "כאילו ב-ynet ובידיעות לא מראיינים את האנשים האלה אף פעם וגם לא עושים תוכן שיווקי בכלל".

התביעה בדרך?

מרוז חשף בבוקר פרסום הכתבה מכתב התראה לפני תביעה שנשלח למשרד הבריאות מטעמו. "אורלי וגיא משמשים כיום כמעט קול יחיד בבחינת התנהלות משרד הבריאות בנושא הטיפול בקורונה", נכתב שם. לטענתם הם רק "ביקשו אף הם במסגרת עבודתם העיתונאית לבחון את העניין מקרוב ושיתפו את הכרזה, אין בכרזה זו ציון עובדה רפואית כלשהי, ודאי שלא ניתן להגדיר את האמור בה כשקר".

"כל שיש בכרזה זו, הוא קריאה לנשים לספר ולשתף על לידה שקטה או הפלה שעברו לאחר קבלת החיסון. למחרת, מיהר משרד הבריאות להפיץ בדף הפייסבוק שלו פוסט הכולל דברי השמצה על אורלי וגיא. משרד הבריאות צילם את המסך מתוך דף הפייסבוק של אורלי וגיא ועליו רשם באותיות לבנות גדולות על רקע אדום 'אזהרת פייק ניוז', אשר אליהם צירף ציור של מגפון".

"בפוסט עצמו רשם משרד הבריאות את הדברים הבאים: ,הם 'רק שואלים שאלות' – והתשובה היא שגם הפעם מדובר בפייק מסכן חיים! שורת מחקרים מראה שאין שום עדות לכך שחיסוני הקורונה פוגעים בפוריות: אין פגיעה בתפקוד השחלות, אין פגיעה בהשרשת העובר ברחם, החיסון לא מעלה שכיחות של הפלות, לידות מוקדמות, או לידות שקטות".

עוד הוסיפו במשרד הבריאות: "עצם הצגת השאלה והפצתה על ידי מי שרבים רואים בטעות כעיתונאים, יוצרת מצג שווא של "תופעה" – רק שהיא לא באמת קיימת בעולם האמיתי. הפצת פייק וקונספירציות עלולה לגרום לצערנו ליותר מדי אנשים להיות חולים שלא לצורך, ולסבול מסיפטומים של מחלה שהשלכותיה ארוכות הטווח אינן ידועות. הפצת השקרים הללו בתחילתו של גל תחלואה, שלפי נתוני העולם צפוי להיות חסר תקדים ברמתו – זוהי רמה חדשה של ציניות וחוסר אחריות. פשוט אין גבול".

עוד צוין במכב ההתראה כי: "דברים אלה הם השמצה פרוע ומכוונת של אורלי וגיא וניסיון לבזותם כמי שאינם עוסקים בעיתונאות וכביכול מסכנים חיים. מדובר בהשמצה והדברים הגיעו אל מאות אלפי אזרחים העוקבים אחרי דף הפייסבוק של משרד הבריאות ואף פורסמו במספר כלי תקשורת בעלי תפוצה רחבת היקף. משרד הבריאות פעל במקרה זה לא רק להשתיק דעה שונה, אלא אף למנוע בדיקה עיתונאית עיניינית בנושאים המצויים תחת אחריות משרד הבריאות".

השניים דורשים לפרסם בדף הפייסבוק של משרד הבריאות ובדף הטוויטר כ'ציוץ נעוץ' לתקופה של חודש ימים הודעת תיקון והתנצלות, הסרת הפוסט ופיצוי על סך 150 אלף שקלים בגין פגיעה בשמם הטוב.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות