מדיה

הטובה, המפתיעה, המעייפת והעצובה: סיכום 2021 בטלוויזיה

משחק הדיונון משחק הדיונון

2021 מגיעה לסיומה וכמדי שנה זו הזדמנות נהדרת להוציא קיטור ולדרג את הסדרות מהארץ ומהעולם שהפתיעו וריתקו אותנו למסך, ואלה שפשוט עשו את זה לא נכון.

ההפתעה: 'משחק הדיונון'

מי היה מאמין שסדרה בשפה הקוריאנית יכולה לשגע את העולם ככה? מה לא נאמר על 'משחקי הדיונון' שעלתה השנה בנטפליקס והפכה לסדרה הכי נצפית בתולדותיה.

על הנייר, העלילה נשמעה כמו המלצה לאוהבי הז'אנר בלבד. ולמרות זאת, היא הצליחה לצבור עדת מעריצים כל כך מגוונת, עד שהפכה כמעט לקונצנזוס. החל מהמבקרים הכי מושחזים שהתפלאו מרמת התחכום ועד לבני נוער שהשתגעו מאתגר הטיקטוק שהתבסס על משחק הרצח שב'משחקי הדיונון'

ההצלחה של הסדרה אומנם מפתיעה, אבל כשמסתכלים בפריזמה רחבה יותר על תרבות הפופ של השנה האחרונה, רואים שמי ששולט בה ביד רמה הוא הקיי פופ, הלא הוא הפופ הקוריאני. 'משחקי הדיונון' הייתה עוד שלב בדרך להשתלבות התרבות הקוראנית בתוך התרבות המערבית הפופולארית.
לצופים האדוקים בינכם יש לי הודעה משמחת לשנה הקרובה – יוצר הסדרה, וואנג דונג-היוק, כבר נמצא במגעים עם נטפליקס לגבי העונה השלישית, וזה עוד לפני שהחלה להצטלם העונה השנייה, כן?


המפקדת של כאן 11 | צילום: יח"צ

 המצחיקה: 'המפקדת'

אי שם בתחילת 2021 כבשה את המסך 'המפקדת' של כאן 11 והכניסה לחיינו את אלונה סער, שלא ברור איך לא הכרנו אותה עד כה. בשנה הכי מורכבת של גדעון סער בפוליטיקה, הצליחה אלונה להקסים ביכולות המשחק שלה ובעיקר להוכיח שהיא הרבה יותר מאשר הבת של.

מאז, היא גם הפכה לבת הזוג של מלך זילברשלג והשניים הכניסו לחיינו את המשפט "כתבי הרכילות התחילו לשאול שאלות אז התשובה היא כן".

הדרמה הקומית שהציגה את החיים של מפקדות טירונות של מחזור בעייתי במיוחד, הצליחה לדייק כל רגע קומי, הרבה בזכות התסריט המתוחכם של עטרה פריש וניר ברגר, אבל בעיקר בזכות השחקניות, רובן ככולן אנונימיות שלוהקו בקפידה (נקודת מחשבה למלהקים שמחפשים לאחרונה בעיקר כוכבי רשת).
יחד עם אלונה סער, בלטה מכולן מיה לנדסמן שמאז צאת הסדרה הספיקה להסתבך עם סרטון בו הדגימה איך המדינה על ה*** שלה – דבר שלא מנע ממנה לקבל תפקיד ראשי בסדרה החדשה 'שעת אפס' שתעלה בחודש הבא בערוץ.

כאן 11 ממשיכה להוכיח שהיא יצרנית הלהיטים הגדולה של השנים האחרונות. ב-2020 הייתה זו 'חזרות' שהביאה משהו מרענן ובלתי נשכח למסך, והשנה זו ללא ספק הייתה 'המפקדת'.

גיא זו-ארץ ולירון ויצמן, מנחי האח הגדול | צילום: מיכה לובטון
גיא זו-ארץ ולירון ויצמן, מנחי האח הגדול | צילום: מיכה לובטון

 המעייפת: 'האח הגדול'

אם מישהו היה מספר לי לפני חמש שנים שאני אכניס את 'האח הגדול' תחת הקטגוריה של הסדרה הכי מעייפת של השנה – הייתי כנראה מופתעת.
לאורך שנים הצליחה התוכנית למצב את עצמה כמובילה בטוחה ברייטינג. אפילו ב-2018, כאשר עברה לזכיינית 'רשת', היא עדיין הצליחה לעמוד בנתוני רייטינג לא רעים והצמיחה כמה כוכבים שהיום קשה לדמיין את ביצת הסלבס בלעדיהם, כמו: תקווה גדעון, גל גברעם, תום חיימוב, ישראל אוגלבו ועוד.

אבל אז הגיעה עונת ה-VIP החמישית וטרפה סופית את הקלפים. פרקים עם רייטינג חד ספרתי היו שיא חדש של התוכנית. כמה ניסו בהפקה לשחזר את ההצלחה של שנים עברו, עם דמויות כמו תמיר ורדי – כוכב העונה הרביעית, ג'קי מנחם – זוכה העונה השלישית. אפילו גייסו את המאמי הלאומי ג'קו אייזנברג וכלום לא עזר.

הצופה הוכיח שהוא שבע מעונות VIPיז כמעט כמו שהם שבעים ממנו. כי הרי מה יכול להיות רווחי יותר מלהיכנס לבית ל-50 יום ולהרוויח סכומי עתק? גולת הכותרת של העונה הזו היה הזוכה שלה – אורן חזן. האיש שהשפיל נשים והתגזען על אתיופים בדרך לפסגה הוא הגיבור של הקומדיה הטראגית הזו שנקראת 'האח הגדול'.
אפשר אולי להתנחם בזה שמפיקי התוכנית למדו את הלקח וכבר רמזו ש-2022 תביא איתה עונת אנונימיים כמו שאנחנו אוהבים.

פשוט ככה | באדיבות HOT
פשוט ככה | באדיבות HOT

 העצובה: 'פשוט ככה'

את סדרת ההמשך ל'סקס והעיר הגדולה' שקלתי להכניס בכמה פינות: האכזבה, המעייפת, אולי המכעיסה. אבל בסוף הבנתי שהיא הכי מתאימה לעמוד תחת הרובריקה "עצובה".

כמה אני שונאת להגיד "אמרתי לכם", אבל לצערי – אמרתי לכם. עוד כשיצאה התמונה הרשמית של שלוש הכוכבות: שרה ג'סיקה פרקר, סינת'יה ניקסון וקריסטין דייוויס מלאת הבוטוקס, היה ברור שטוב לא יצא מזה. אני כל כך לא מאמינה בקאמבקים של סדרות אייקוניות, מהסיבה הפשוטה – שזה לא באמת עבד לאף סדרה מעולם. ולכן לא הייתה שום סיבה שזה יצליח בעלילה שיועדה לנשים בשנות ה-30 לחייהן ועוותה לכדי גריאטריה של ממש. שלא תטעו, הגיל של קארי, מירנדה ושרלוט הוא לא העניין – אלא הניתוק מהחיים המודרנים שכפה עליהן היוצר דארן סטאר.

וכך הנשים הכי מעודכנות ומתוחכמות הפכו לחבורת פתטיות. מירנדה שתמיד הייתה החדה בחבורה, מוצאת את עצמה מושפלת פרק אחר פרק כי היא לא יודעת איך להתמודד מול המרצה האפרו אמריקאית שלה שרק מגלגלת עיניים. קארי מתארחת בפודקאסט של מגישה א-בינארית ויוצאת מאוד לא פתוחה מינית כי היא מסרבת לדבר על האוננות שלה (רק נזכיר שזו האישה שבאחת העונות יצאה עם בחור עם בעיית שפיכה מוקדמת, ואותה האחת שקראה לבן זוג של 'מיסטר ביג' – דיבורים על אינטימיות מעולם לא היוו בעיה עבור קארי ברדשו) ושרלוט שלא מצליחה לשנות הבעות לאורך כל הסדרה מרוב כמות ה-CC שיש לה בעצמות הלחיים. האם התוצאה הייתה שווה את הקאמבק? לחלוטין לא. הדבר הטוב ביחיד שהיא עשתה, זה שהיא גרמה לי לעשות בינג' מחודש על כל העונות של 'סקס והעיר הגדולה' מחדש.

בסוף מי שקיבלה את ההחלטה הכי חכמה היית קים קטרל, הלא היא סמנתה, שוויתרה מראש והודיעה שלא תצטלם בסדרת ההמשך. כמו ב'סקס והעיר הגדולה', כך גם במציאות סמנתה יצאה הכי גדולה. עצוב.

 האכזבה: 'הישרדות'

ההפקה של 'הישרדות' הרימה ידיים, או כך לפחות נראית העונה האחרונה שיצרו. עם עונת VIP שלישית ברציפות, התוכנית מצליחה להגיע לשפל חדש עם דירוג חד ספרתי במדד הרייטינג, וזה עוד לפני שהתייחסתי לפערים שהיא צוברת מול המתחרה קשת 12. יכול להיות ששבענו מסלבריטאי השקות וההפקה מצידה פשוט לא מוכנה לעבוד קשה?

קל לומר שרשת 13 היא האשמה הבלעדית בנסיגת הפורמט, אבל תוכניות כמו 'אקס פקטור' שמשודרות בימים אלה מוכיחות אחרת. אומנם על פי הנתונים היבשים בתחרות לקשת – רשת תמיד תצא מפסידה, אבל השאלה היא באיזה פער. 'הישרדות' נופלת בפערים של כמעט 10 אחוזים בשיא – נתון בלתי נתפס לתוכנית שנחשבה במשך שנים לקלף המנצח של הערוצים בהן שודרה.

אז למה זה קורה? כי הפורמט הפך לעייף ומעייף. אם בעבר עמלה ההפקה על ליהוק מסקרן והצמיחה דמויות בלתי נשכחות כמו דן מנו, נעמה קסרי, עידן קפון, וכו' – אזי היום היא מתבססת על שארי ידוענים שלא מעניינים אפילו בעיני עצמם. בעונה בה הכוכבת הגדולה ביותר היא ג'קי אזולאי, ברור שיש בעיה. מדובר בפליטת עשרות תוכניות ריאלטי, שגם בהן היא לא באמת עניינה איש. הסיבה היחידה שבגללה אזולאי שם היא כי הפורמט הנוכחי של 'הישרדות' שכח את מהותו. הרי התוכנית הזו היא בסופו של יום משחק הישרדות שאמור להתבסס על אסטרטגיה עמוקה – זה מה שאהבנו בה כל כך. לא עוד. בעונה הזו רוב, אם לא כולן, עוסקות במי הוחרם יותר – המזרחים או האשכנזים, ולמי פגעו יותר בדימוי הגוף. מ-ש-ע-מ-ם. למטרה הזו יש לנו את 'האח הגדול' שלא מתיימר להיות שום דבר חוץ מבית לטינופת.

וכך הפקת התוכנית מוצאת את עצמה מזיעה ממאמץ במקומות הלא נכונים. התוכניות שמתלוות ל'הישרדות', כמו 'משפחה שורדת' למשל, שבמסגרתה יעל בר זוהר פוגשת את משפחות המשתתפים, היא כמו מיליון ראיונות שעשה גיא פינס לפני. מה הערך שלהן לצופה שמתעניין במשחק ובאינטריגות?

עם הזמן הפכה 'הישרדות' למקלט לפליטי ריאלטי שלא מוזמנים מספיק להשקות (אודליה סוויסה) – שזו בעיקר עבודה מאוד פשוטה למלהקים וחיסכון להפקה, שלא באמת צריכה לשלם את הסכומים שכוכבים כמו רוסלנה רודינה (משתתפת העונות הקודמות) היו לוקחים. הבעיה היא שאי אפשר ללכת עם ולהרגיש בלי – והצופה בבית מרגיש את הזלזול מקילומטרים. מרגיש את מריחת הפרקים כדי לעמוד מול המתחרה שמסתכלת מלמעלה למטה במבט חומל, כי קשת 12 היום לא צריכה להתאמץ כדי לעמוד מול 'הישרדות' – וזו העובדה המשמעותית ביותר שצריכה לנער את ההפקה מהתרדמת אליה נכנסה.

הסדרה חינוך מיני של נפליקס
הסדרה חינוך מיני של נפליקס

לא מימשה את הפוטנציאל: 'חינוך מיני'

השנה חזרה לעונה שלישית סדרת המקור המצליחה של נטפליקס: 'חינוך מיני', אממה, ועם כל הצער שבדבר, הפעם היא לא הצליחה לעמוד ברף שהציבה בשתי עונותיה הקודמות.מסתמן שהכותבים פשוט לא הצליחו לפצח את הדמות החדשה של אוטיס כנער פעיל מינית. כל הקסם של הסדרה התבסס על הנער הרגיש והגמלוני, שלא מצליחה לקיים יחסי מין אבל יודע בצורה מדהימה לסייע לכולם ביחסים שלהם.

בסוף העונה השנייה הוא איבד את בתוליו – שזו התפתחות עלילתית ברורה. אבל משם התסריטאים התבלבלו, כי יחד עם ההתפתחות האבולוציונית של אוטיס, הסדרה איבדה את עמוד התווך שלה והפכה לעוד סדרת נוער מרדנית עם דמויות סטריאוטיפיות להחריד: הגיבור הראשי בעיקר חרמן, המקובלת שנראית חסרת דאגות היא בכלל בת של מכור ל…תחזיקו חזק… מריחואנה, והמנהלת החדשה היא מרשעת שמנסה לנקות את השכבה משיחות הזימה שייחדו אותה עד כה.

כך הפכה הפנינה של נטפליקס הפכה למשהו שנע בין 'המורדים' ל'עניין של זמן', וזה מבאס – בלשון המעטה.

יורשים | צילום: יח"צ

 הכי טובה: 'יורשים'

סדרת המופת של HBO היא ללא צל של ספק הראויה מכולן לקבל את טייטל הסדרה הטובה ביותר של השנה, בעיקר על המשחק התודעתי שהם שיחקו איתנו לאורך כל העונה האחרונה.
כמעט לכל אורכה של העונה השלישית היה נדמה שהיא לוקה בבעיה הידועה של סדרות מצליחות שמתאהבות בנרטיב הקבוע ומושכות אותו עד קץ. סצנות שכבר ראינו, דיאלוגים שאומנם כתובים נהדר אבל לא מחדשים מעבר למה שראינו בשתי העונות הקודמות.אבל אז הגיעו שלושת הפרקים האחרונים שהוכיחו שוב שמדובר בסדרה שהיא לא פחות ממאסטרפיס. בסוף הסתבר שלהכל הייתה סיבה ואם רק היינו מתאזרים בסבלנות וסומכים על הכתיבה המבריקה של ג'סי ארמסטרונג, שהוכיחה את עצמה כל כך הרבה פעמים עד כה, היינו מבינים שב'יורשים' שום דבר לא קורה סתם.

להתראות ב-2022.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות