על סדר היום

בעלי "תולעת משפט" סופג איומים ברצח, המשטרה מסרבת לחקור

גיא זומר גיא זומר

כבר תקופה ארוכה שגיא זומר מעמותת תמנון והאתר תולעת המשפט, אתר המפרסם תיקים משפטיים שאינם סגורים לציבור, מקבל איומים שונים מאנשים המבקשים שיסיר את התיקים שלהם מהרשת.

בחודשים האחרונים יש הסלמה בכמות ובסגנון האיומים, עד ש-1 באוגוסט השנה קיבל זומר איום ברצח והחליט להגיש תלונה במשטרה, ובנוסף התקשר למוקד 100. אלא שלא ברור ממש מה המשטרה עשתה, לפני מספר ימים היא הודיעה לזומר שהתיק נסגר. השבוע הגיש זומר ערר למחלקת החקירות בתחנת ראשון לציון, כשהוא מציג לפניהם שוב את ההקלטות ובהן האיומים שספג. גם ברצח..

הנה דוגמא קטנה לשיחה שקיבל >>> איומים

ארגון העיתונאים למשטרה: פתחו מחדש את החקירה

ארגון העיתונאים הצטרף לסייע לזומר והגיש בקשה למשטרת ישראל. ״פתחו מחדש את חקירת תיק האיומים וההטרדות כנגד מייסד האתרים תולעת המשפט ומידע לעם. סגירת התלונה במשטרה ללא חקירה לעומק יש בה כדי התרת דמו של זומר ולפגיעה בזכות הציבור ובחופש העיתונות", נכתב.

כאמור, באתר "תולעת המשפט" מפורסמים כל פסקי הדין והחלטות של בתי המשפט בישראל. באתר "מידע לעם" מצויים למעלה מ-5000 תשובות לבקשות שניתנו למבקשי מידע שונים לפי חוק חופש המידע. אתרים אלו מנגישים את המידע המשפטי בחינם וללא כל אינטרס כלכלי, זולת זכות הציבור לדעת.

עיתונאים רבים נעזרים במידע המובא בשני האתרים הללו, ובכך הם מנגישים את המידע לציבור. לא לכל העיתונאים בישראל קיימת גישה לתיקים המתנהלים בבתי המשפט השונים, או למאגרים משפטיים, אשר רובם ככולם פתוחים לבעלי מנויים בלבד.

"ב-1 באוגוסט השנה גיא זומר הגיש תלונה במשטרה שלא זכתה למענה על אף חריפות הדברים העולים ממנה, לרבות איומים של פגיעה פיזית", כתבה אחראית חופש העיתונות בארגון העיתונאים, ענת סרגוסטי, למפקד מחלקת חקירות בתחנת ראשון לציון, פקד דרור פרימן, "ברשות זומר עשרות שיחות שהוקלטו ועשרות הודעות שנשלחו. זומר ביקש להעביר למחלקת החקירות את הראיות, אך אלה סירבו להצעתו וביקשו שלא יתערב בחקירה. בשום שלב זומר לא התבקש למסור עדות מפורטת בתחנת המשטרה, ואיש ממחלקת החקירות לא יצר עימו קשר. התלונה נסגרה ב-4 בספטמבר בשל היעדר ראיות מספיקות לעמדה לדין, לטענת המשטרה".

"האיומים וההטרדות הם מצד אנשים או גופים שונים, במקרים שונים על רק פרסום מידע משפטי הנוגע להם באתרים. מדובר בגורמים המבקשים להטיל את אימתם על זומר וחברי העמותה המפעילה את האתרים, כדי להביא למניעת פרסומים שאין כל מניעה חוקית, או מניעה מכל סוג מלפרסם. סגירת התלונה במשטרה ללא חקירה לעומק יש בה כדי התרת דמו של זומר ולפגיעה בזכות הציבור לדעת ובעקרון הפומביות שהוא חלק ממשטר דמוקרטי.

"בכך שהמשטרה סוגרת את התיק, היא פועלת מחזקת גורמים פליליים שאינם מעוניינים שפרטי ההליכים המשפטיים שלהם יהיו שקופים ונגישים לציבור באמצעות עיתונאים. בכך עלולה המשטרה לסייע לחיזוק העולם העברייני במקום לחזק את מניעת הפשע. ראוי כי פרוייקטים וולונטריים אלה ימשיכו את פעילותם השוטפת, ללא חשש לפגיעה בביטחונם האישי. כפי שלא ראוי להטריד ולאיים על עיתונאים לאור עבודתם העיתונאית, בוודאי שלא ראוי לעשות כן לכל גוף אשר בוחר להעביר מידע חופשי לציבור. על משטרת ישראל לפעול במלוא החומרה ולפתוח בחקירת אירועי ההטרדה והאיומים בצורה מעמיקה כלפי מי שמנסה לפגוע בעקרונות הדמוקרטיה, בזכות הציבור לדעת ובחופש העיתונות, וחמור מכך – כלי מי שמנסה לאיים ולפגוע באזרחים מן השורה".

לפניית ארגון העיתונאים צורפו עדויות של עיתונאים שהשתמשו במערכת "תולעת המשפט" ועל חשיבותה לעבודתם העיתונאית.

העיתונאים העידו כי החשש של זומר מפני נקמות ופגיעה פיזית הוא ממשי, ולכן הם נמנעים מלתת לו קרדיט כאשר הם נעזרים בו כדי להביא מידע או להנגיש אותו לציבור.

מפחדים לתת לו קרדיט כדי שלא ייפגע

ענת רואה כתבת כלכליסט ציינה כי: "אחד התחקירים הכי מורכבים שעשיתי היה מבוסס על נתונים שקיבלתי מתולעת המשפט. זה איפשר לחשוף שחיתות שלעולם לא הייתה מתגלה אחרת. למען האמת, אפילו לא יכלנו לגמול לגיא זומר על הסיוע שלו ולתת לו קרדיט בכתבה, בשל החשש שהקרדיט הזה יוביל לניסיון נקמה מצד מי שהיו מושאי התחקיר. היה חשש שאם הם ידעו מי הביא לחשיפת התיקים המשפטיים שהם היו מעורבים בהם, הם פשוט ינסו לנקום בו".

אבישי גרינצייג הכתב המשפטי של גלובס ציין כי: "כעיתונאי המסקר את תחום המשפט אני נעזר בשירותי "תולעת המשפט" ובגיא זומר באופן רציף על בסיס שבועי. אני חושב שיש תועלת עיתונאית רבה מאוד בפרויקט להנגשת חומרים משפטיים, לאיסופם ולהסקת מסקנות על בסיסם".

רפאלה גויכמן כתבת המדיה וההיי טק של דה מרקר ציינה כי "תולעת המשפט משמש לי לעיתים קרובות כדי להגיע למידע על תובעים קטנים שתובעים את פייסבוק על חסימות שהחברה חסמה אותם, או בגלל תוכן לא ראוי. אחת הכתבות שעשיתי עסקה באדם שהשתתף ב"אח הגדול" ומסתבר שהיו נגדו תלונות על כך שהיכה מאבטח קשיש ולכן העיפו אותו מהתכנית. את החומר אפשר היה למצוא ולאשש את נכונותו באתר תולעת המשפט. וזו רק דוגמא אחת מהזמן האחרון".

אבל במשטרת ישראל, כרגיל, נאחזים בגירסה שלהם ולא מוכנים לזוז ממטר. גם לאחר ששלחנו אליהם את אחד האיומים הטלפוניים שספג זומר, אף אחד שם עדיין לא חושב שזה מצדיק את פתיחת התיק מחדש.  ״בהתאם לתשתית הראייתית ולחומרי החקירה שהושגו, לא היה ניתן להגיע לראיות מספיקות לשם הגשת כתב אישום כנגד החשוד במעשה ועל כן הוחלט על סגירת התיק״, נמסר מהדוברות.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות