על סדר היום

גידי וייץ, עיתונאי הארץ, נאזק ונעצר

גידי וייץ גידי וייץ

אתמול בערב (ב') נעצר כתב הארץ, גידי וייץ, על ידי שוטרים בטענה כי הפריע להם בעת מילוי תפקידם, גם לאחר שהזדהה בפניהם כי הוא עיתונאי. תחילתו של המקרה כאשר וייץ ראה בסמוך לביתו שוטרים מתשאלים פועלים, הוא עצר וביקש לקבל פרטים אודות התשאול, תוך שהוא מזדהה בפני השוטרים כי הינו עיתונאי. בתגובה לשאלותיו הוא נענה בצעקות שיפנה לדוברות המשטרה, משסרב וייץ לעזוב את המקום, אזקו אותו השוטרים והוא נלקח אל תחנת לב תל אביב.

חברו של וייץ, כתב הפלילים של הארץ, ג'וש בריינר, פירט כי: לאחר שהסביר שוב שזה חלק מתפקידו העיתונאי, עצר אותו אחד השוטרים בכוח והכניס אותו לניידת כשהוא אזוק בידיו וברגליו ומכשיר הטלפון שלו נלקח. בתחנת המשטרה נעשה בווייץ חיפוש גופני, כיסיו רוקנו ושרוכי נעליו הוסרו. זמן קצר לפני שהוכנס לתא המעצר, הורה מפקד התחנה לשחררו בלא תנאים ומבלי שנחקר".

וייץ נמנה על סוג העיתונאים שעושים את עבודתם בשקט. הוא אינו מרבה להופיע בטלוויזיה וגם אינו פעיל ברשתות החברתיות, אך מאז שנת 2010 הוא משמש כראש מחלקת התחקירים של עיתון הארץ. בין התחקירים אותם חשף אפשר למנות את פרשת "האי היווני", תיק אולמרט וגם תיק וואלה. בשנת 2011 הוא יצר יחד עם הבמאי לוי זיני את הסרט הדוקומנטרי "א' תחסל אותם" על פרשת קו 300. ב-2013 זכה באות אביר איכות השלטון על פועלו כעיתונאי ותחקירן למען מערכת ציבורית נקייה משחיתות וב-2015 זכה בפרס סוקולוב בתחום העיתונאות הכתובה.

ממשטרת ישראל נמסרה תגובה אחרת, לפיה וייץ לא הזדהה כעיתונאי. "בעקבות דיווח שהתקבל במוקד המשטרה אודות אדם חשוד, נשלחה ניידת למקום. השוטרים איתרו שני פלסטינים תושבי הרשות סמוך למקום והחלו בתחקור ובדיקת תעודות הזהות שלהם אל המקום הגיע אזרח, ניגש לשוטרים ושאל מספר פעמים מה מעשיהם ומדוע עוכבו הפלסטינים. השוטרים ביקשו מהאזרח להתרחק ולאחר שפנה גם לשני המעוכבים בשאלות , הודיעו לו השוטרים על מעצרו בגין הפרעה לשוטר במילוי תפקידו. האזרח הובא לתחנה ולאחר בירור קצר שוחרר ללא תנאים. הטענה לפיה הזדהה בפני השוטרים כעיתונאי טרם מעצרו תיבדק על ידי הגורמים הרלוונטיים".

כתבת הארץ, רויטל חובל, כתבה בטוויטר: "מכונת הספינים של המשטרה עובדת מהר. גידי וייץ דיבר איתי בטלפון בזמן אמת. בדרכו הביתה הוא נתקל בשוטרים מעכבים פועל בניין שעובד בסמוך, והחל לשאול מה קרה, אבל השוטרים הבריונים ישר התחילו לאיים עליו. הם לא אהבו את השאלות. הוא הבהיר להם שהוא עיתונאי. אני שמעתי את זה. רגע אחרי הוא נעצר".

עיתונאים ואני תקשורת רבים הציפו את הרשתות החברתיות בפנייה אל משטרת ישראל לתחקר לעומק את המצב בו עיתונאי, המזדהה כעיתונאי, נעצר ונלקח אל תחנת המשטרה. מארגון העיתונאים נמסר כי הם רואים בחומרה רבה את הארוע שבו נעצר אתמול עיתונאי הארץ גידי וייץ בתואנת שווא, וזאת לאחר שהזדהה בפני השוטרים כעיתונאי. הקלות הבלתי נסבלת שבה אדם יכול להיעצר רק כי ביקש לשאול מספר שאלות צריכה להדיר שינה מעינינו. אנו דורשים ממפכ״ל המשטרה לתחקר את האירוע המדובר ולחדד את אופן ההתנהלות של השוטרים מול עיתונאים.

גם במועצת העיתונות מוחים על מעצרו של וייץ "עלינו להעיר כי גם אם אין לשוטרים בשטח יכולת או סמכות לשתף במידע ולו גם מידע ראשוני – עדיין אין מקום וצורך לאזוק ולעצור עיתונאי ולהעבירו לתחנת משטרה וזאת לאחר שהזדהה. אין להגדיר את ניסיונו לדעת ולברר מה אכן קורה כהפרעה לשוטר במילוי תפקידו. אנו מצפים ממשטרת ישראל להטמיע בהנחיות, בהכשרה ובתדרוכים של שוטרים נוהלים המכבדים את השליחות העיתונאית. בנסיבות המקרה יתכן ואפשר היה להפנות לדובר – אך יש חובה לראות בעיתונאי שליח ציבור ולא לפעול כלפיו בדרך בה נוהגים בעבריין", נמסר מהמועצה.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות