מדיה

שי גולדן: "מי שהפך אותו לסמל הם אנשי רק לא ביבי. לא חושב שהוא רצה בזה"

שי גולדן: "כל התקשורת בישראל זה קבוצת ווטסאפ אחת גדולה בתל אביב"

הראיון עם שי גולדן מתקיים בזמן שבו הבוס שלו לשעבר ממעריב, ניר חפץ, עולה לדוכן במשפט נתניהו. מרבית העיתונאים וכלי התקשורת המזוהים עם הימין, כמו מקום עבודתו החדש, ערוץ 20 (בקרוב 14), נוקטים עמדה ברורה ועויינת כלפי עד המדינה הראשי, הכוכב של הפרקליטות. גולדן, אדם שתמיד אהב לחרוג מעט מהמשבצת בה ממקמים אותו, לא מוכן לשתף עם זה פעולה:

"ניר חפץ ואני מיודדים. אני מחבב את ניר ומאמין שאני מבין אותו ומכיר אותו יותר טוב מרוב האנשים שמדברים עליו. ומכיוון שאני אדם שלעולם לא ידבר סרה בחבריו וידידיו, אומר לך שהעניין הזה מבאס ומעציב אותי, אבל מהכיוון שלי לעולם לא ייאמרו מילים רעות על ניר חפץ. זה עניין של חינוך ושל אופי: לא משליכים ולא מלכלכים על חברים, גם כאשר המציאות ממש מנסה לבחון אותך".

– במציאות, שניכם ניהלתם לפני עשור את מעריב. היום הוא מעיד ואתה עובר לערוץ נישה

"המעבר הזה לאפיק 14 זה לא רק מעבר של מספר בשלט. ההבדל בין רשת לקשת והתאגיד הוא לא כזה מהותי. ערוץ 14 בהגדרה שלו נמצא בפיגור מהערוצים האחרים לא בגלל שיש בו אנשים פחות טובים, אלא בגלל הדה לגיטימציה שנעשית לו. במידה מסוימת אפשר לומר שכל התקשרות הימנית לא מקובלת על ידי המיינסטרים. תקשורת ימנית תמיד מואשמת שהיא משרתת מישהו או משהו, שמדובר בשופרות".

– והיא לא כזו ברובה? מהדהדת את המסרים של ביבי?

"עכשיו זה את ביבי. מבחינתם להחזיק בדעות כאלה או לראות את הדברים מבעד לעיניים כאלה הוא פסול. המהלך של השנים האחרונות הוא שתקשורת המיינסטרים לקחה צד. מי שחושב שתקשורת המיינסטרים מסקרת בצורה אובייקטיבית והוגנת את האירועים הפוליטיים, לא חי פה או שהוא נמצא תחת השפעה של חומרים כימיקליים. תראי, מי שקורא עתון הארץ יודע מה האג'נדה, מי שצופה בחדשות 12 יודע מה האג'נדה, מי שצופה בחדשות 13 יודע מה האג'נדה, מי שקורא את בן כספית יודע מה האג'נדה. הוסרו המסכות. אפשר לאהוב את זה ואפשר שלא. אבל זה מה שקרה".

קמפיין החוצות של ערוץ 14, עם שי גולדן | צילום: יח"צ ערוץ 14

– אז איפה הבעיה?

"איפה הבעיה? שכאשר ערוץ 20 עושה את זה, אומרים לו אתה לא ערוץ טלוויזיה, כנ"ל לגלי ישראל או לישראל היום, אומרים אתם שופרות, אתם לא לגיטימיים. מותר לחדשות 12 לשדר אג'נדה, מותר גם לעיתון הארץ ומותר גם לערוץ 20. על הסאקלה של מה שמכונה עיתונאי ימין יש די הרבה אנשים ולא כולם מדברים אותו דבר ולא כולם חושבים אותו דבר. ואפילו, אני אגלה לך סוד, לא כולם בעד ביבי. העניין הזה שעיתונאי ימני הוא עיתונאי לא לגיטימי או שמראש הוא שופר לא מקובל עליי ועל ציבור לא קטן. תראי, פעם מקור ראשון נחשבו ללא לגיטימיים כי הם דיברו התנחלויות. היום הם יותר מדברים פרו בנט אז הם נחשבים ללגיטימיים".

– דפי מסרים זה אג'נדה ימנית?

"ביבי הוא מושג. הוא סמל. אני לא חושב שהוא רצה להיות סמל, לא בטוח שהוא תכנן להיות סמל ולא בטוח שזה טוב לנו שהוא סמל, אבל הוא סמל. מי שהפך אותו לסמל היו אנשי הרק לא ביבי. מי שהפך אותו לסיבת כל הסיבות ועילת כל העילות. להפוך פוליטיקאי לכזה בעל יכולות מיתולוגיות זה לא קורה במחנה הביביסטים, זה קרה במחנה ההפוך. הם מייחסים לו כוחות מיתולוגיים, כמו נבלים בסרטי ג'יימס בונד או סרטי אימה".

– אתה נשמע כמו אבישי בן חיים

"אני מסכים עם אבישי בן חיים בהרבה דברים, אני חושב שהוא טוטאלי מדי אבל יש כאן בבסיס ציבור מושתק מושתק היסטורית בגלל מוצאו העדתי, בגלל מיקומו הגאוגרפי, בגלל העדר שוויון הזדמנויות בגלל שחילקו את המדינה הזאת בצורה מסוימת ומאוד לא הוגנת. זאת האמת. בנו את המדינה הזאת עקום. אבל אני מדבר על ההווה לא על העבר, כרגע אני רואה שיש קבוצה שמושתקת יש פה ישראל שנמאס לה".

– ישראל השניה

"זה ישראל 2.0. לא ישראל השנייה, אלא ישראל דור שתיים. יש פה חרדים, יש פה ימנים, יש בה מסורתיים, יש בה קולות אחרים. התקשורת כרגע היא גטו של מחשבות. קבוצת ווטסאפ אחת גדולה בתל אביב, זה כל התקשרות בישראל. בסופו של דבר, כולנו רואים את הכרסום בחדשות 12 ו-13 גם כי מרבית התוכן נמצא כבר בפלטפורמות אחרות וגם כי הציבור אומר 'אני לא קונה את הסחורה'. למה? מה פתאום הקהל לא אוהב את יונית לוי או את עמית סגל? לא. אם באולפן חדשות יש פאנל עם ארבעה אנשים שכולם מחזיקים באותה דעה – זה לא פאנל. זה להגיד שיש רק דרך אחת לראות את המציאות, ואת המציאות יש כמה דרכים לראות, להציג ולנתח".

– וערוץ 14, שמנסה למצב עצמו עכשיו בקבוצת הערוצים הראשיים, ישנה את זה?

"ערוץ 14 מתחיל עכשיו את המסלול שלו, יכול להיות שבעוד שנתיים שלוש הוא יהיה אלטרנטיבה. כרגע הוא לא בתחרות. האתגר האמיתי של ערוץ 14 ושל התקשורת הימנית זה לחדור למיינסטרים באמצעות עבודה עיתונאית מצוינת. בתכנית שלי אעסוק בעבודה עיתונאית, דעותיי ידועות, אבל כשצריך לבקר מבקרים. מי שרוצה להגיד רק את מה שהקהל שלו רוצה לשמוע – שיחפש מקצוע אחר".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות