מדיה

נדחתה תביעת פיצויים של עיתונאי שנחסם באלימות בדרך לסיקור פיגוע

בוקר הפיגוע בשכונת פסגת זאב, אוקטובר 2015. שוטרים חוסמים את התנועה סמוך לגופת המחבל שנורה (השוטרים אינם קשורים לתביעה)

שופט בית משפט השלום בבת ים, אודי הקר, דחה תביעת פיצויים שהגיש העיתונאי ירון דורון נגד משטרת ישראל, לאחר שלטענתו הותקף על ידי שוטר בדרך לסקר פיגוע בשכונת פסגת זאב בירושלים עבור מקור ראשון, באוקטובר 2015. בשל התנהלות השוטרים, לא חייב השופט הקר את דורון, שייצג את עצמו, בהוצאות.

הפיגוע בפסגת זאב בוצע על ידי שני מחבלים צעירים משכונת בית חנינא, האחד כבן 13 והשני כבן 16, שדקרו נער בן גילם שרכב על אופניו, ולאחר מכן דקרו צעיר בשנות העשרים לחייו, שנפצע באורח קשה, במהלך ניסיון בריחתם נעצר המחבל בן ה-13 על ידי שוטרים, והמחבל השני נורה ונהרג לאחר שרץ לעבר השוטרים עם סכין מונפת.

בעקבות הפיגוע הגיעו למקום כוחות משטרה רבים וביצעו חסימה היקפית ברחובות הסמוכים. דורון הגיע עם רכבו כדי לסקר את האירוע, ונעצר בצומת אותו חסמה ניידת משטרה שהפנתה את הנהגים לכיוון אחר. דורון העמיד את רכבו בסמוך לניידת, וביקש מהשוטרים שיותר לו להמשיך עם רכבו על מנת לסקר את האירוע.

השוטרים אמרו לו שהמעבר אסור, ודורון טען בפניהם כי קיימת הוראה המאפשרת מעבר של עיתונאים לזירות פיגוע, על מנת שיוכלו לבצע את עבודתם העיתונאית. השוטרים סירבו להניח לו לעבור במחסום, ולטענת דורון אחד מהם אף הפעיל כלפיו אלימות בלתי מוצדקת ובניגוד לדין.

תביעתו של דורון לפיצויים מוקדה בהתנהלות השוטר עבאס. לטענתו, הגם שבכלל דיבר עם השוטר השני שנכח במקום כדי לשכנע אותו לאפשר לו לעבור עם רכבו, הגיח לפתע השוטר לעברו והחל לתקוף אותו באלימות ולאיים עליו.

דורון טען שעל מנת לגרום לשוטר לחדול ממעשיו, הוא הפעיל את הטלפון הנייד שלו והחל לצלמו ולתעד את האירוע. למחרת הגיע התובע למשרדי מח"ש והגיש תלונה נגד השוטר עבאס. מח"ש סגרו את התיק כעבור חודש לאחר שקבעו כי השוטר עבאס פעל כראוי.

בסיכומו של דבר, קיבל השופט הקר את מרבית טענות המשטרה ודחה את התביעה. "השוטר היה רשאי לדרוש מהתובע להיכנס לרכבו ולפנות את הצומת ולנקוט בפעולות הנדרשות לצורך אכיפת הוראה זו".

באשר לטענת העיתונאי להפעלת כוח על ידי השוטר, סבר השופט הקר כי השוטר הפעיל כוח סביר, ואף לא היכה אותו. "לכל היותר, השוטר עשה שימוש בכוח ברף המינימלי לשם ביצוע משימתו… העובדה שהתובע הצליח להפעיל את המצלמה במהלך האירוע ושלא צולמה (ואף לא נשמעה) פעולה אלימה מצד השוטר, מלמדת כי לא היה מדובר בהפעלת כוח בלתי סביר".

השופט הקר קיבל שתי טענות אחרות של דורון, באשר להחלטת השוטר לשלוף גז פלפל וכן סירובו להזדהות: "לא מצאתי כי בנסיבות העניין ולאור התנהלות התובע, השוטר חש מאוים ולא מצאתי כי התנהגותו של התובע הצדיקה את שליפת התכשיר על מנת לגרום לתובע לפנות את הצומת".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות