על סדר היום

הזוכים ב-"עיתונאים ללא גבולות": עיתונאית פלסטינית, כתבת סינית ותחקיר על NSO

הזוכים בפרס חופש העיתונות הזוכים בפרס חופש העיתונות

עיתונאים ללא גבולות, הארגון הבינלאומי הפועל לקידום ושמירת חופש העיתונות שהוקם בשנת 1985, מעניק מידי שנה פרסים בשלוש קטגוריות: אומץ עיתונאי, השפעה ועצמאות. השנה היו מועמדים שישה עיתונאים ושישה כלי תקשורת מ- 11 מדינות.

פרס 2021 לאומץ, שמטרתו לתמוך ולהצדיע לעיתונאים, הוענק לעיתונאית הסינית ג'אנג ז'אן. ז'אן סיקרה את התפרצות הקורונה בווהאן בפברואר 2020. ז'אן והשתמשה ברשתות החברתיות על מנת להעביר דיווחים מתוך העיר, בתי החולים והמשפחות של החולים. במאי 2020 נעצר ז'אן ונידון לארבע שנות מאסר. במחאה היא פתחה בשביתת רעב שגרמה לה כבולה והאכלה בכפייה. חבריה ובני משפחתה חוששים כעת לחייה, ובריאותה החמירה באופן דרמטי בשבועות האחרונים.

פרס ההשפעה הוענק לפרויקט פגסוס, שחשף כיצד עיתונאים, פוליטיקאים ופעילים חברתיים, היווה מטרה לריגול על ידי ממשלות שרכשו רישיונות שימוש בתוכנה הריגול מתוצרת חברת NSO הישראלית. בתחקיר היו מעורבים כ- 80 עיתונאים מ- 17 כלי תקשורת שונים.

את פרס העצמאות קיבלה העיתונאית הפלסטינית מג'דולין חסונה. לפני שהצטרפה לערוץ הטלוויזיה הטורקי TRT ועברה לאיסטנבול, היא הוטרדה והועמדה לדין על ידי הרשויות הישראליות והפלסטיניות כאחד על הדיווחים הביקרותיים שלה. בעת ביקור חוזר בגדה המערבית באוגוסט 2019 עם ארוסה (גם הוא עיתונאי TRT היושב בטורקיה), היא נעצרה במחסום ישראלי ונאמר לה כי חל עליה איסור יציאה מהשטח בשל נסיבות ביטחונית. מאז היא בגדה המערבית, אך החליטה לחדש את הדיווח שם וסיקרה את ההפגנות נגד הממשלה ביוני 2021 בעקבות מותו של הפעיל ניזאר בנאט.

"על התריסות הצנזורה והתראה לעולם על המציאות של המגיפה המתהווה, זוכת הפרס בקטגוריית 'אומץ' נמצאת כעת בכלא ומצבה הבריאותי מדאיג ביותר", אמר מזכ"ל הארגון, כריסטוף דלואר. "על גילוי גישה ביקורתית והתמדה, חתנית הפרס בקטגוריית העצמאות לא היתה מסוגלת לעזוב את השטח שבשליטת ישראל בשנתיים האחרונות. על כך שחשפו את היקף המעקבים שאליו עיתונאים יכולים להיות נתונים, חלק מהעיתונאים שזכו בפרס בקטגוריית 'השפעה' עומדים כעת לדין. זה, למרבה הצער, מסכם את מצב העיתונות כיום. זוכי הפרס מגלמים את התכונות העיתונאיות האצילות ביותר ומשלמים בשל כך את המחיר הגבוה ביותר. הם ראויים לא רק להערצה שלנו אלא גם לתמיכה שלנו".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות