על סדר היום, פרסום ושיווק

אושר הסדר הפשרה להופעות שבוטלו בקורונה

ניק קייב בהופעה. יופיע באוגוסט 22 במקום ההופעה שבוטלה

שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, עודד מאור, אישר את הסדר הפשרה בתביעה הייצוגית שהוגשה כנגד החברות שהפיקו ושיווקו מופעי תרבות של אמנים מקומיים ובינלאומיים שבוטלו בקיץ 2020 עקב משבר הקורונה, בהם גם המופעים של ניק קייב וסלין דיון.

התביעה הייצוגית דרשה לחייב את המפיקים להשיב לצרכנים את כספי הכרטיסים. בית המשפט עודד את הצדדים לפנות להליך של גישור, לאור הסוגייה יוצאת הדופן והתקדימית, והבהיר שיש למצוא מנגנון לתת לצרכן את האפשרות לבחור בין שמירת כרטיס חלופי למופע תרבות לזה שבוטל, או לקבל חזרה לידיו את כספו, בהפחת שיעור מסויים כמתחייב מהנסיבות.

הליך הגישור צלח, והצדדים הגישו בקשה לאישור הסדר הפשרה במסגרתו הוסכם שתנתן אפשרות בחירה ללקוחות, בהן קבלת החזר של 75% או שובר חלופי לשימוש עתידי בפרק זמן של תוך כשנתיים.

לאחר פרסום ההסדר הוגשו התנגדויות רבות, לרבות זו של היועץ המשפטי לממשלה ושל המועצה לצרכנות, בטענה שסכום ההחזר אינו מיידי ואינו מלא. השופט מאור קיים דיונים בבקשה לאישור והודיע שהסדר הפשרה יאושר רק אם יערכו בו שינויים לטובת הצרכנים.

הצדדים הסכימו לקבל את הערות בית המשפט והודיעו על הגשת הסדר פשרה מתוקן, במסגרתו תנתן האפשרות לצרכנים לבחור בין החזר כספי מיידי של 82% מסכום הכרטיסים ששולם, או קבלת שובר למופע חלופי במקום זה שבוטל (תוך שמירה והגנה מפני עליית מחירים לאותו מופע), או קבלת שובר בשווי 110% משווי הכרטיסים למופעים אחרים, שניתן לנצל עד ליום 31.12.22.

בכל מקרה – אם לא ימומשו הכרטיסים למופעים עד ליום 31.12.22, יושב לצרכנים מלוא הסכום שהם שילמו בגין הכרטיסים. עוד הוסכם שהצרכנים יקבלו הודעות אישיות בדוא"ל ובסמס על אפשרויות הבחירה.

גם להסדר הפשרה המתוקן התנגדו היועץ המשפטי לממשלה והמועצה לצרכנות, מאחר ואין בו השבה מיידית של מלוא סכום הכרטיסים.

כאמור, בית המשפט אישר את הסדר הפשרה המתוקן וקבע שהוא ראוי, הוגן וסביר בנסיבות העניין. אם בתחילת הדרך דובר על קבוצה שיש בידיה 51,000 כרטיסים להופעות שבוטלו, הרי שבמהלך השנה האחרונה ולאחר שהמגבלות על ההתקהלות צומצמו, פחתה הקבוצה לכדי אוחזים בכ- 30,000 כרטיסים, ומכאן הסיק בית המשפט שהצרכנים מעדיפים לצאת למופעי תרבות שונים על פני השבה מיידית של מלוא כספם.

השופט מאור מתח ביקורת על התנגדות היועץ המשפטי לממשלה שלא הציג לפניו כיצד נוהגות מדינות אחרות בעולם בהתמודדותן במצב זה, וציין שמבדיקה שהוא עצמו ערך התברר שבלא מעט ממדינות המערב עולה שאכן רוכשי הכרטיסים זכו להשבה מלאה של הסכומים ששילמו בגין מופעים שבוטלו, בין אם מיידי ובין אם נדחה, כאשר קיימים מקרים בהם המפיקים והאמרגנים זוכים לסיבסוד נגדי ממדינתם.

עוד רמז בית המשפט שחלק מההתנגדויות היו פשטניות "שאולי נועדו לאוזנו של העם" כמו ההצעה שמלוא הכספים יוחזרו באופן מיידי, אולם "לאוזנו של המשפטן נשמעים אותם קולות כצלילי הדממה (כמאמר שירם של האמנים סיימון וגרפונקל sound of silence): הרי אפשרות שכזו אינה עומדת לדיון כרגע".

כאמור, בית המשפט אישר את הסדר הפשרה המתוקן המשקלל את הסיכונים והסיכויים ומאזן נכונה בין האינטרסים השונים, כשלכל היותר ובתוך שנה אמורים כל הסכומים לשוב אל הצרכנים שלא יצפו באף מופע תרבות במהלך השנה הקרובה.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות