טורים אישיים

וואלה, אייל? סיגריה אלקטרונית? רק זה היה חסר לך?

אייל גולן

לא מעט זמרים בארץ ובעולם ניסו בשנים האחרונות לקפוץ מעמדת הכוכב הטלוויזיוני למעמד היזם שמותח את המותג שלו.

רובם הצליחו להוציא בושם על שמם, להשיק סידרת מוצרי איפור ואפילו להקים עסק נדל"ן, הכל מקובל בעידן של כלכלה חופשית וכל עוד יש מבין המעריצים מי שיקנה אז לגיטימי שיש מי שירצה למכור.

במיוחד שזה מצטלם נהדר לאינסטגרם, מביא עוד עוקבים ומוכר "תקליטים", יאמרו יועצי התקשורת וגדודי האמרגנים שמקיפים אותם.

אבל כמה הופתעתי והתאכזבתי כשגיליתי שאייל גולן החליט להשיק, מכל המוצרים והשירותים בעולם, דווקא סיגריה אלקטרונית.

דמיינו את אדל או את ג'ניפר לופז משיקות מוצר עתיר ניקוטין, שדופק את מיתרי הקול, וגם גורם להתמכרות המונית. הרי תוך דקות יהיה שם חרם צרכנים.

חשבתי לרגע שמדובר בטעות, שאולי הזמר והצוות המקצועי שמקיף אותו טרם מודעים לעובדה שהוכח מחקרית שסיגריות אלקטרוניות מגבירות את לחץ הדם, מגדילות את הסיכון להתקף לב, מובילות להזדקנות מוקדמת של המוח, מעלות את הסיכון להפרעות שינה – ועוד לא אמרתי כלום על סרטן.

נאוה עינבר

מסתבר שלא רק אני חשבתי ככה, בתוך שעות ספורות מפרסום הידיעה בעמוד של גיא פינס, הצטברו מאות תגובות זועמות סביב הנושא.

"לך תעשה מוזיקה מה שאתה טוב בו ואל תביא אסון על הנוער שלנו עם הדבר הארור והלא חינוכי הזה", כתבה הגולשת אתי גבאי, "רק זה חסר שבני הנוער יקבלו עוד לגיטימציה לעשן כי אייל גולן מפרסם", הדגישה בצדק המגיבה ענתי דוקטורי.

עוד ועוד תגובות הצטברו בפייסבוק. חלקן הזכירו את עברו של הזמר בחקירה בחשד ליחסים עם קטינות, שקשה להימנע מלחשוב על הקשר גם בהיבט של סיגריות אלקטרוניות שכן מדובר במוצר עישון האסור למכירה לקטינים (וקטינות).

ואז שאלתי את עצמי את השאלה הבריאותית – והתדמיתית – שכל איש ציבור צריך לשאול: האם, כאב לילדים וכאמן פופולרי בקרב צעירים, גולן באמת רוצה להיות האיש שהוביל בני נוער לכיוון גורם התחלואה הממכר הזה?

או, בניסוח אחר: תגיד, אייל, מכל המוצרים שאתה יכול לשווק עם השם שלך, רק זה היה חסר לך?

הרי מדובר באותן סיגריות מזיקות וממכרות שאנחנו מכירים, רק בתחפושת של אביזר אלקטרוני מתוחכם עם תדמית שקרית של הפחתת נזק שמדאיג אירגוני בריאות בכל העולם.

ולכן, אני ממליצה בחום לכל הצוות המקצועי שמקיף את הזמר – ויפה שעה אחת קודם – לחזור לשולחן הדיונים של מתיחת המותג, ולהקפיא את התוכניות לסיגריה אלקטרונית. עדיף כבר עכשיו לחשב מסלול מחדש.

וכמובן, פרסום מוצר כזה בדיגיטל עובר על סעיפי החוק לאיסור פרסום מוצרי עישון שעודכנו בשנים האחרונות. אני מקווה שהתגובה והסערה שנוצרה תשכנע את הצוות המקצועי של אייל גולן כי הדרך הנכונה "למתוח את המותג" אינה חייבת לכלול מוצרים שנויים במחלוקת – ומזיקים! – כמו סיגריה אלקטרונית, שהופכים את המותג שלך לכזה שנתפס כמי שיכול לדרדר בני נוער להתמכרות קטלנית.

(הערת המערכת: אתמול (שלישי) בערב נמסר ממשרד הבריאות כי מדובר בפרסום אסור ברשתות חברתיות, וכי הם יוציאו מכתב אזהרה בנושא. משרדו של אייל גולן הגיב לתקשורת כי "קאריבו סיגריה אלקטרונית לא נמצאת עדיין בשוק ולא ניתן להשיגה, ולמרות זאת אייל הוריד באופן מיידי את כל השיתופים באינסטגרם. אנו שומרים על החוק והחוק נר לרגלינו!").

———–
הכותבת היא יועצת תקשורת מומחית ברפואה, אשר כיהנה בעבר כדוברת האגודה למלחמה בסרטן וכיום בעלת משרד ליחסי ציבור המייצג אירגוניים וחברות בתחום הבריאות.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות