מדיה, על סדר היום

"זה לא אסיר איקס"

פאנל סרן ת' (צילום: אודי פורטל) מתים לדעת כמה סודות יש ביניכם. פאנל סרן ת' (צילום: אודי פורטל)

דובר צה"ל תת אלוף רן כוכב אמר היום (שלישי) ש"אמון הציבור בדו"צ הוא חלק מהביטחון הלאומי שלנו. הקהל יותר אינטליגנטי ממה שמייחסים. לפעמים לוקח לי זמן להגיב ולפעמים זה לא רלוונטי, אבל כשאגיד זו תהיה אמת לאמיתה, אין לנו שום דבר מלבד האמת" תא"ל כוכב דיבר בפאנל על סרן ת', קצין המודיעין שמת בכלא צבאי לאחר שנחשד בעבירות חמורות, לצדם של הצנזור הצבאי הראשי תא"ל דורון בן ברק, הכתבים הצבאיים יוסי יהושוע מידיעות אחרונות, לילך שובל מישראל היום וניר דבורי מחדשות 12, היועץ המשפטי של חדשות 12 ד"ר ישגב נקדימון ועו"ד אילן בומבך.

הפאנל שאל מדוע עדיין "רב הנסתר על הגלוי" בפרשה ועסק גם במארג היחסים שבין צה"ל והתקשורת כשהצנזורה וצווי איסור הפרסום בתווך. תא"ל בן ברק אמר ש "המקרה הזה מראה בצורה ברורה את מגבלות צווי איסור הפרסום ויכולתם למנוע פרסום סודות של מדינת ישראל. צו איסור הפרסום מוצדק מאוד, השוליים הרחבים של הצו היו מאוד מוצדקים, בוודאי בשלבים הראשונים. הרבה פעמים יוצאים צוו איסור פרסום כי אנחנו לא יודעים מה הצד השני יודע ואני בטח לא רוצים לסייע לו".

תא"ל כוכב חידד את האבחנה בין שלושה האירועים שמרכיבים את הפרשה: המעצר והחשדות נגד סרן ת', מותו הטראגי בכלא צבאי, ומה שמבחינתו הוא "הסיפור שלא היה" – כל מה שמייחסים לת' ו/או לנסיבות מותו ואין לו בסיס. בעוד שהחשדות נגד ת' נוגעים לנושא רגיש במיוחד שכל הנוכחים כיבדו ומכבדים על הבמה ובעבודתם היום-יומית, את הסודיות סביב נסיבות מותו היה יותר קשה לקבל. יוסי יהושוע "נזף" בכוכב על אי פרסום ממצאי חקירת המוות: "ריבון העולמים, כמה זמן לוקח לחקור את האירוע הזה? זה כלא, יש מצלמות, יש מפקד כלא. כמה זמן לוקח לחקור ולספר לציבור? זה מתחבר להסתרה של האירוע הזה ושל אירועים נוספים שאתם מסתירים, מטייחים אירועים נוספים ופעולות נוספות. הציבור מאבד אמון בכם".

דובר צה"ל רן כוכב (צילום: אודי פורטל)
רק האמת אבל לא כולה. דובר צה"ל רן כוכב (צילום: אודי פורטל)

דבורי האשים את כוכב שהתנהלות יחידתו איפשרה לסיפור הזה לצאת מפרופורציות: "ההתנהלות בהיבט הדוברותי גרמה לסיפור להתנפח וליצור חרושת שמועות ורשת קונספירציות, ואת הדבר הזה אפשר היה להרוג הרבה יותר מוקדם". תא"ל כוכב הסכים חלקית: "ייתכן שחלק מהדברים היינו צריכים לפרסם קודם כדי באמת להרגיע את ההורים שחושדים שיקחו את הילד שלהם. אף אחד לא באמת חושב שמישהו ניסה להעלים, לטייח או להסתיר. זה פשוט לא מה שקרה. ברשתות החברתיות הקונספירציות אין סופיות. לא על כל דבר אפשר להגיד שזה לא נכון".

מנחה הפאנל, הפרשן הצבאי אלון בן דוד, שאל אם הוא לא היה מוצא את מותו, האם היה נשאר "אסיר X" עלום עד יום מותו. תא"ל בן ברק מחה על השימוש במונח: "תוך זמן קצר משפחתו יודעה על מעצרו ועל עיקרי החשדות נגדו. כשמדברים על אסירי איקס במדינות טוטליטריות, מעלימים אדם באמצע היום. פה יש עורך דין שייצג אותו, המשפחה בקשר איתו, הוא הגיע לדיונים בבית משפט. זה לא אסיר איקס".

באשר למערכת היחסים המורכבת של צה"ל והתקשורת, הודו בן ברק וכוכב שמול הרשתות החברתיות צמחו אתגרים חדשים שמחייבים בעיקר מהירות תגובה גבוהה יותר. דבורי מצדו אמר שהרשתות החברתיות עוזרות לעיתונאים מכלי התקשורת הממוסדים: "רשתות חברתיות וכלי תקשורת בעולם יכולים לעשות דברים שעלינו יש איסור וזה אחד ממנופי הלחץ שיש לנו כדי לאפשר לחשוף פרשות".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות