על סדר היום

כנס אילת לעיתונות: סיכום היום השני

יהודה שרוני וצוות אגודת העיתונאים (צילום: אודי פורטל) יהודה שרוני וצוות אגודת העיתונאים (צילום: אודי פורטל)

הטקס המרכזי של כנס אילת לעיתונות נערך הערב (שני) וחולקו בו פרסי מפעל חיים לעיתונאים בן דרור ימיני מידיעות אחרונות ויהודה שרוני ממעריב. לצדם חולקו פרסים לכתבת חדשות 12 אדוה דדון על סדרת תחקירי הנוכלים, ולעיתונאים גיא לרר מרשת וחיים אתגר מקשת על התחקירים שחשפו את ההטרדות המיניות לכאורה של הסוכן שי אביטל.

בן דרור ימיני אמר לאחר קבלת הפרס: "כדאי לומר מילה אחת על המאבק בתעשיית השקרים. אסור לטעות. לא מדובר בעניין פוליטי. אין לי בעיה עם בעלי עמדות פוליטיות כאלה ואחרות, ולא שאין לי דעות פוליטיות. בוודאי שיש לי. המאבק שלי הוא בשקרים.  אנשי תקשורת ואקדמיה משקרים. בכל מה שקשור לישראל פועל אצלם אלגוריתם שמייצר שקרים. לא כל אנשי התקשורת ולא כל אנשי האקדמיה. אבל רבים מדיי. והמאבק בהם, המאבק לחשיפת השקרים, הוא לא מאבק נגד חופש הביטוי. זה מאבק להצלת חופש הביטוי, כדי שזיהום השקרים לא יטביע אותו".

בן דרור ימיני בקבלת פרס מפעל חיים (צילום: אודי פורטל)
להלחם בתעשיית השקרים. בן דרור ימיני בקבלת פרס מפעל חיים (צילום: אודי פורטל)

יהודה שרוני אמר: "לפני יותר מעשר שנים חשפתי את פרשת מניות הרמטכ"ל. התקשר אלי מי שהתקשר ואמר לי שהגעתי לשיא הקריירה והמליץ לי לפרוש. אמרתי לו אתה טועה. דווקא הסקופ הזה מהווה מבחינתי תמריץ נוסף להמשיך ולהצליח ולהביא עוד סיפורים. אבל בואו נודה. חשיפה כמו פרשת המניות הוא סיפור של אחד לעשור. בעיתונות הכלכלית זה נדיר להגיע לסקופ כזה. העבודה היום יומית בעיתונות הכלכלית שוחקת במיוחד. כדי לקבל את הכוח להמשיך, חייבים להצטייד בתאבון אין סופי ולהמשיך ולהביא סיפורים. כשאומרים מאיפה הכוח אני עונה שמבחינתי, היום, הוא יום העבודה הראשון שלי, ואני חייב להוכיח את עצמי".

אדוה דדון, שקיבלה את הפרס על שם ג'יי בושינסקי שחולק השנה לראשונה, הזכירה את "המיתוס של סיזיפוס" של אלבר קאמי בהתייחסה לעבודה העיתונאית והוסיפה: "את הפרס הזה אני מבקשת להקדיש לזכרו של חברי רוני דניאל שהלך מאיתנו לפני חודשים אחדים אבל עד יומו האחרון לימד אותי שאין תחליף לעבודת שטח, למבט בעיניים של האנשים שאנחנו מסקרים ולתיאור העובדות כפי שהן".

אדוה דדון (צילום: אודי פורטל)
אקזיסטנציאליסטית. אדוה דדון (צילום: אודי פורטל)

פרס סיקור הפלילים לתחקירי שי אביטל

לרר ואתגר חלקו את הפרס על שם יחזקאל אדירם בתחום סיקור הפלילים בזכות חשיפת הטענות להטרדות מיניות מצד סוכן הדוגמניות שי אביטל שהובילו הגשת תלונות במשטרה נגדו.

לרר הזמין את כל צוות תכניתו "הצינור" לעלות עמו לבמה ואמר בנאומו: ""עד כמה קשה ומורכבת העבודה של הצוות שלי, הבנתי רק כשהבאנו אשת מקצוע למערכת לטפל בטראומה המשנית שכל מי שסופג סיפורים קשים חייב להיות מודע אליה. כולנו התפרקנו שם אחד אחד, חשוב לי שכולם ידעו איזה עול אתם סוחבים על עצמכם עם כל תחקיר כזה. אז תודה ענקית קודם כל לכם. חשוב לי להדגיש שבניגוד ללחשושים כאלה ואחרים, חופש העיתונות ברשת 13 חי ובועט לא פחות מאף תקופה קודמת, לפחות באופן שבו אני חווה אותו. אבי בן טל קיבל ספציפית בתחקיר הזה החלטות אמיצות ונתן לנו גב איתן, כמו תמיד – חשוב לי להגיד כמה אנחנו כולנו מעריכים את זה. תודה לנשים האמיצות שהעזו. נשמע לי ממש מובן מאליו שהן הגיבורות האמיתיות וכולנו רק שחקני משנה".

חשיפה בתחקיר על סוכן הדוגמניות שי אביטל | צילום מסך: קשת
תחקיר "חשיפה" על סוכן הדוגמניות שי אביטל (צילום מסך: קשת)

אתגר הוסיף: "העבודה הזו של חשיפת מטרידנים, אנסים, מתחזים ונוכלים, בשלל תכניות, היא קשה ומאתגרת. כמעט אין שבוע שבו אנחנו לא מאויימים. יורקים, מרביצים ומקללים אותנו בקביעות. לימי צילום אנחנו יוצאים כשאנחנו מאובטחים. כל כמה חודשים מוצמדת למשפחתי ולי אבטחה בעקבות איומים כאלה ואחרים. זה לא פיקניק, אבל זו זכות גדולה ואני מודה לבורא עולם בכל יום ויום שהיא ניתנה לי. הייתי שמח שיותר עיתונאים יעסקו בז’אנר הזה שבו מנסים לתת מענה לאזרח ולאזרחית במקום שהרשויות כשלו. והן כשלו ונכשלות. ישראל היא גם עדן לעבריינים, אנסים ונוכלים. אנחנו לא מוגנים. אין דין ואין דיין".

דובר צה"ל: "אנחנו לא מתביישים להודות שטעינו"

מוקדם יותר היום התקיימו שורה של פאנלים בנושאים שונים. בפאנל על הכלכלה והתקשורת בצל הקורונה שעלה לטונים גבוהים התווכחו המשתתפים – שלמה מעוז, יהודה שרוני, שרון כידון, איתן כבל ופרופ' אבי שמחון – על תפקוד הממשלה בתקופת הקורונה והתייחסות הממשלה לכך.

שמחון הפנה את חצי ביקורתו בעיקר לאגף התקציבים ולפחד של הפוליטיקאים ממנו: "ברגע שמשבר הקורונה פרץ, אגף התקציבים במשרד האוצר פשוט היה במקום אחר. קובעי המדיניות אז שהיו כחלון ונתניהו רצו מדיניות מסוימת, אגף התקציבים רצה להכשיל את המדיניות הזאת. אני חושב שהציבור לא מבין את הכוח שלהם. כל השנים הפוליטיקאים לא רצו לריב איתם, כי כשאתה רב איתם האגף מתדרך את העיתונאים שלו. אם אגף תקציבים לא מדבר עם מרב ארלוזורוב אין לה על מה לכתוב, לכן היא כותבת מה שהם אומרים לה. ואם הפוליטיקאים לא רוצים את קיתונות הרפש של העיתונות, הם מנסים לריב כמה שפחות עם אגף התקציבים".

פאנל כלכלה וקורנה בתקשורת (צילום: אודי פורטל)
הטונים עלו. פאנל כלכלה וקורנה בתקשורת (צילום: אודי פורטל)

בפאנל על מבצע שומר החומות והתקשורת שריכז כתבים צבאיים מכל כלי התקשורת והוקדש לזכרו של רוני דניאל, התייחסה סמנכ"לית התוכן של הערוץ הישראלי-בין לאומי i24news תמי הראל ליחס שהערוץ מקבל מדובר צה"ל: "מצד אחד אנחנו לא ישראלים, אנחנו לא משדרים בעברית, אנחנו משדרים באנגלית, צרפתית וערבית. מצד שני אנחנו גם לא ערוץ בינלאומי כמו CNN ואחרים. מכיוון שנקודת המבט שלנו ונקודת ההסתכלות שלנו, ואופן הסיקור שלנו, הרבה יותר דומה למה שמסקרים פה עמיתי העיתונאים הישראלים. ומשום מה, למרות שלטעמי האינטרס של דובר צה"ל היה לעזור לנו לסקר את המבצע, כמו גם ביום יום, לצופים שלנו ברחבי העולם, אנחנו נתקלים בסירובים מדי יום ולמעשה דו"צ מונע מאתנו לעשות את עבודתנו העיתונאית".

דובר צה"ל רן כוכב השיב שהראל צודקת במידה רבה: "תמונה של אוטובוס שרוף שרצה בלופ בערוצי הטלוויזיה נצפית באופן אחד על ידי ערוצים שונים, נצפית בדרך מסוימת על ידי צופי הערוצים הישראלים, ובדרך אחרת על ידי צופי הערוצים הבינלאומיים, בהם i24NEWS".

ביחס לביקורת על תרגיל הטעיית התקשורת הבינלאומית במהלך המבצע אמר כוכב: "המטרה שהופצצה היא מטרה לגיטימית. השגריר ארדן חשף את הדבר הזה באו"ם כמה ימים לאחר מכן. קודמי התנצל על הטעות שנעשתה. לא הונאה ולא רמיה. אנחנו לא משתמשים בתקשורת הבינלאומית לזה. טעה קצין בדו"צ ודו"צ כתב מכתב בעצמו באנגלית ובעברית. כאשר נכנסתי לתפקיד, אחד הדברים הראשונים שעשיתי היה לנסוע למערכות התקשורת הבינלאומית. אנחנו לא מתביישים להגיד שטעינו".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות