מדיה, על סדר היום

"היום כל אדם הוא עיתונאי או מתיימר להיות עיתונאי"

השופט בדימוס חנן מלצר (צילום: אודי פורטל) נמצא האיש שלא ראה "צל של אמת". השופט בדימוס חנן מלצר (צילום: אודי פורטל)

השופט בדימוס חנן מלצר, נשיא מועצת העיתונות הנכנס, אמר הערב (שני) בראיון לפרשנית חדשות 12 דנה ויס כי לא צפה בתחקירים השונים על רצח הנערה תאיר ראדה ומשפטו של רומן זדורוב לפני שנתן את החלטתו הדרמטית על המשפט החוזר במאי האחרון. מלצר שוחח עם ויס במסגרת כנס אילת לעיתונות של אגודת העיתונאים בתל אביב.

לדבריו, יוצרי חלק מהתחקירים – הוא לא פירט – אף פנו לדוברות בתי המשפט והציעו להעביר לעיונו חומרים שנמצאים ברשותם ולא הוצגו במשפטים הקודמים, והוא סירב, אף שלא בודד עצמו לחלוטין מהדיווחים בתקשורת: "ברור שיש השפעה של התקשורת ואין בידוד בין התקשורת והרשויות. כל פעם שאמרו זדורוב, לא סגרתי את הטלוויזיה או כיביתי את הרדיו. אבל במה שהיה קשור בתחקירים, הייתה לי תחושה שהתחקירים מכוונים לציבור אבל בעיקר אליי. ולכן לא ראיתי אותם עד ההחלטה. אני אמרתי שחומר הוא רק מה שמגיע אליי לבית המשפט ולא בדרכים אחרות".

חנן מלצר ודנה ויס (צילום: אודי פורטל)
זוכר שהייתה פעם טלעד? חנן מלצר ודנה ויס (צילום: אודי פורטל)

מלצר התייחס בשיחה עם ויס לתפקידו החדש כנשיא מועצת העיתונות: "התפקיד בעיניי של מועצת העיתונות הוא כפול, כלפי חוץ זה להגן על חופש העיתונות מהשלטון ומכל מי שרוצה לכרסם בו. המטרה השנייה זה להחזיר עטרה ליושנה בכללים הדוקים יותר של אתיקה שלא התאימו עצמם למציאות התקשורתית החדשה. זה לא רק להתאים את הכללים אלא גם לאכוף אותם. פעם היו פונים לבתי הדין של המועצה, חיכו להחלטה ואם זה היה בסדר אז בסדר ואם לא אז נדרש פרסום התנצלות וכלי התקשורת לקחו את זה ברצינות. במשך השנים זה נשחק וכתוצאה מכך הפסיקו לפנות לגורמים של מועצת העיתונות. אבל אין ואקום, ובשנים האחרונות תביעות הדיבה הן פי שבעה מבעבר".

מלצר כיהן בעבר כיועץ המשפטי החיצוני של חברת החדשות, עוד בתקופה שהייתה בבעלות שלוש בעלות הזיכיון לשידור בערוץ 2 והוא מכיר היטב את עבודת התקשורת. על התמורות בתחום אמר: "היום כל אדם הוא עיתונאי או מתיימר להיות עיתונאי, ברשתות החברתיות ששם אין עורכים. אנחנו מאוד הקפדנו שכל דבר יהיה מדויק ולפעמים אפילו השתהינו בפרסום ידיעות כאשר היה צריך לבדוק עוד. היום בגלל התחרות הפרועה גם בין כלי התקשורת וגם בינם לבין הרשתות החברתיות, ששם כל אדם הוא בחזקת עיתונאי, לפעמים פחות בודקים ואז יש תקלות ופחות אמינות".

מלצר הוסיף: "עוד דבר שהיה שונה בזמני, כשרצו לפרסם משהו שלילי – בכלל עיתונות לא צריכה לפרסם דברים חיוביים, שיעור ראשון בעיתונות שכלב נשך אדם זה לא ידיעה אבל אדם נשך כלב זה כן – כשרוצים לפרסם דבר שלילי, בשעתו נתנו זכות תגובה מראש למי שאמור להפגע, נתנו לו את החומר שהולך להתפרסם נגדו ונתנו לו שהות להגיב. היום קורים שני דברים. אלף, לא נותנים לו את כל החומר, וגם נותנים לו שעה להגיב. נתקלנו בזה גם בבית המשפט. פתאום אנחנו נכנסנו לדד ליין".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות