מדיה, על סדר היום

"מה שקרה בגל"צ בשנים האחרונות זה בגידה בעקרונות של המקצוע"

פאנל גלי צה"ל בכנס אילת (צילום: אודי פורטל) הבעיה שלי גלי צה"ל היא לא ברדוגו. פאנל גלי צה"ל בכנס אילת (צילום: אודי פורטל)

פאנל מעניין ואקטואלי במיוחד שהתקיים היום (שני) בכנס אילת לעיתונות הגיע למסקנה שגלי צה"ל לא יכולה להמשיך לפעול במתכונתה הנוכחית, אך כל המשתתפים הסכימו שהיא לא באמת תסגר בקרוב. בפאנל שהנחה גדי סוקניק השתתפו רק לשעברים ומתחרים של התחנה – מנהל חטיבת החדשות לשעבר יוסי עוזרד, מנהל גלגלצ לשעבר ומנכ"ל כאן הנוכחי אלדד קובלנץ, שדרן גלי ישראל ורדיו דרום יותם זמרי, משה שלונסקי שדיבר יותר כמפקד לשעבר ופחות כמגיש בהווה, ויושב ראש ועדת הכלכלה לשעבר איתן כבל.

סוקניק פתח את הדיון בציינו ש"מאז שאני זוכר את עצמי, כל פעם באים שרי ביטחון או גורמים אחרים ורוצים לסגור את התחנה כי זו אנומליה וצבא לא צריך תחנת שידור". הוא עצמו הביע תמיכה בסגירת התחנה ובסבב דברי הפתיחה קובלנץ הדגיש שלשיטתו "אסור לסגור את גל"צ. אסור לסגור אף תקשורת שפועל, למעט מקרים חריגים של הפרה של חוקים במדינת ישראל".

אלדד קובלנץ - צילום: כאן
לסגור רק במקרה של הפרת חוק. מנכ"ל כאן אלדד קובלנץ (צילום: כאן)

עוזרד הציג עמדה עקבית לפיה לגל"צ במתכונתה הנוכחית אין זכות קיום: "אני בעד לסגור. אני מאוד אוהב את התחנה ונלחמתי על חירותה. אלדד דיבר על החוק, אבל אין חוק. ובעיניי הוויכוח הוא רק דבר אחד – מה מקור השליטה. צה"ל נותן את התקציב אבל יש שם שותף שהוא משרד הביטחון שבראשו עומד שר שהוא דמות פוליטית ולכן מנוי המפקד על ידו הוא מינוי פוליטי. ויש עוד שותף – רשות השידור שיש לה ועדת מפקחת. אין מדיניות, אין חוקים, יש ג'ונגל של החלטות שנבנו על הדרך, ויש אנומליה שפעם עבדה והיום כבר לא".

עוזרד הזכיר גם את השם המפורש ואז התבקשה התייחסותו של זמרי: "נמדדו שלוש דקות וחצי לפני שנאמר השם ברדוגו. צריך לסגור את גל"צ כי היא לא ממלאת את ייעודה, לא מייצגת את חיילי צהל וחוטאת לתפקידה. צריך להגיד את האמת, חדר צלם להיכל, האיש שהזכרת פה. כל השנים גל"צ הייתה חממה של אנשים בדעות הנכונות שגידלה את העיתונאים שלנו וזה היה נוח לכולם, ואז הגיע ברדוגו וזה כבר לא נוח. אף ילד לא ויתר מבחירה על צעצוע, סמוך על בני גנץ שלא יוותר על הצעצוע שלו".

יותם זמרי (צילום: אריק סולטן)
איש עוד לא ויתר מרצונו על צעצוע. יותם זמרי (צילום: אריק סולטן)

המלכוד של התחנה לפי זמרי הוא ש "אם גל"צ תעשה את תפקידה היא תשאר בחיים, אבל גם אף אחד לא יקשיב לה".

שלונסקי, שבעצמו מגיש היום תכנית בתחנה לצדו של ברדוגו, לא חסך שבטו מהמתרחש בה כיום: "דובר רמב"ם אמר לי פה שפעם אחת ב-16 שנים הוא ראה כתב בריאות של גלצ. זו תחנה שאיבדה את הדרך ואת הכיוון, היא איבדה את השנינות. אף חייל מגדוד 13 לא האזין לרזי ברקאי ואם היה מאזין הייתי שולח אותו לקב"ן. היה בה משהו מיוחד והיא איבדה את הדרך. זה טונות של חדשות וזה לא מעניין. אם התחנה לא מעניינת ולא משרתת את החיילים אז לא צריך. אתם חושבים שפוליטיקה זה הדבר היחיד. ברדוגו זה לא הבעיה של גלי צה"ל, גלי צה"ל זה הבעיה של גלי צה"ל".

מה בעצם הבעיה ואיך אפשר לפתור אותה?

כבל, שעסק בגורל גל"צ כמו גם בגורלם של כלי תקשורת אחרים כיושב ראש ועדת הכלכלה, ציין ש"אני מתנגד לסגירת התחנה. אני מסכים שדיון הסגירה או האי סגירה הוא פועל יוצא של ברדוגו, ואני מסכים שלא צריך להיות ככה. גם חייבים להגיד מה הוא עשה לחדשות של חמש. בעניינים פוליטיים עמדותיי ברורות, אבל לא היה כל השנים יום אחד שלא דיברו על התקשורת המתקרנפת או לא מתקרנפת. רשות השידור הייתה מלמעלה עד למטה נגועה בפוליטיקה ובסוף היא קרסה לתוך עצמה".

קובלנץ האשים את הצורך הקדוש באיזון פוליטי פרסונלי כאחד הגורמים שפגעו בתחנה: "עיתונאים בכל העולם הם שמאלנים, אנשים שהולכים למקצועות של חרטטת נוטים לשמאל. התקלה בגלי צה"ל, וזה לא ניתן שיקרה במשמרת של ההנהלה והמועצה הנוכחיות, זה לוותר על המקצועיות בשם האיזון. מה שקרה בגל"צ בשנים האחרונות זה בגידה בעקרונות של המקצוע. ברדוגו, בואו נוציא אותו מהמשוואה כי הוא עושה רדיו מעולה. אבל נוצר שעטנז משונה. היום רשת ב' מובילה ב-20 מתוך 24 שעות וזה לא טוב לנו. תחרות טובה לנו וזה משפר אותנו. במשמרת שלנו לא נהפוך את רשת ב' לספירת ראשים של ימין שמאל ואמצע".

דוד בן בסט, יושב ראש פורום תחנות הרדיו האזוריות, ישב בקהל ובלב השאלות ציין שאופציית ההפרטה באמצעות מכרז על התדרים חייבת לרדת מהשולחן: " מי שאומר להפריט לא מבין מה הוא הולך לעשות. מה זה הפרטה? הפרטה זה שגוף פרטי ייקח תחנת רדיו כמו גלי צה"ל, עם התדרים וההאזנה שלה והיא תהרוס את כל התחנות האזוריות. יש 16 תחנות רדיו. בשנים האחרונות הפרסום ירד ב50%, אנחנו על סף הפסדים כל הזמן, שנה שעברה היו הפסדי עתק ולא קיבלנו כלום. בעלי תחנות לקחו הלוואות מהבנקים. אז נכון שהצלחנו מאז, הרייטינג מצוין. אבל אם תשימו תחנה אחת ארצית ששווה ברייטינג שלה לכל האזוריות, תסגרו ככה את כל האזוריות".

איתן כבל (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
צריך לאתחל את שוק התקשורת. איתן כבל, כשעוד יכול היה לעשות אתחולים אלה (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

כבל הזכיר את הפיל שבחדר ואמר שכל עולם התקשורת נמצא במשבר כלכלי בגלל אובדן ההכנסות מפרסום שזולג לגוגל ופייסבוק, ולדבריו דרוש אתחול לכל התחום. בהימור על העתיד כאמור כולם הסכימו שהתחנה לא תסגר, לפחות לא בקרוב, אבל שהיא חייבת לעבור שינויים עמוקים כדי להשאר רלוונטית.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות