מדיה

"המונח 'ביביזם' הוא לא הסתה לגזענות"

דנה ויס - צילום באדיבות חדשות 12 בגבולות חופש הביטוי. דנה ויס (צילום: באדיבות חדשות 12)

נציב פניות הציבור ברשות השנייה, דוד רגב, הציג את משנתו בסוגיית הביביזם בתגובה לעשרות התלונות שהתקבלו ברשות בעקבות דבריה של המגישה דנה ויס במהדורת "אולפן שישי" ששודרה בשבוע שעבר, בהם התייחסה לתקופת שלטונו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו.

לפי רגב, "האם שימוש במילה 'ביביזם' בה נעשה שימוש לא אחת בעבר הוא בגדר הסתה לגזענות? איני סבור כך. כאמור מדובר בהבעת דעה על תקופת שלטון כשם שממש בימים אלה מביעים גורמים פוליטיים מהאופוזיציה את דעתם הנחרצת על הממשלה הנוכחית והעומדים בראשה. יתרה מזו, המונח שנאמר והפרשנות לצדו לא התייחסו לכלל המצביעים והתומכים אלא כביקורת על דרך ההנהגה". בנוסף, הדגיש רגב שדבריה של ויס, אף שאולי ניתן היה להציג במילים פחות בוטות, נאמרו במסגרת חופש הביטוי והדעה של מגישי החדשות.

בנימין נתניהו מוסר הצהרה | צילום מסך
וולגריות, הסתה ובעיטה בכללים. בנימין נתניהו (צילום מסך)

חדשות 12 עצמם גיבו את ויס ובתגובה לבדיקת רגב ציינו: "בפרשנותה עסקה ויס במינוח 'ביביזם' במובן של מושג נפוץ ומקובל לתיאור מורשתו של רה"מ לשעבר וכיום יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו. בפרשנותה התייחסה להיעדר ממלכתיות שבמעשי נתניהו כמו גם ביקורת – המושמעת על ידי עיתונאים ואזרחים רבים – על הסתה ופילוג בדבריו ובמעשיו. למותר לציין כי בפאנל 'אולפן שישי' מושמע מנעד דעות ועמדות מגוון ונשמעות פרשנויות הנוגעות לכל אישיות פוליטית, למהלכיה ולמורשתה האישית והמקצועית".

במהדורה בשבוע שעבר אמרה ויס כי "בספרי ההיסטוריה יהיה ערך שייקרא ביביזם כשירצו לדבר על וולגריות, על הסתה, על בעיטה בכל הכללים הממלכתיים. אז ידעו שזה ביביזם". פניות רבות לרגב האשימו את דבריה בגזענות, הסתה, ביזוי ורפש שהוטל על ציבור גדול. הוא עצמו כאמור לא ראה זאת ככה, אך שלח הערה לחדשות 12 בדבר בחירת המילים.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות