טורים אישיים, על סדר היום

תחקיר בתי המשפט: אמאל'ה | ביקורת TV

זמן אמת על בתי המשפט (צילום מסך, אתר כאן) מלחיץ. "זמן אמת" (צילום מסך, אתר כאן)

אמאל'ה. זו הייתה התגובה שלי לאורך הצפייה בתחקיר "מעל החוק" ששודר אמש ב"זמן אמת" של כאן 11. מה שנחשף בתחקיר של אבי עמית ואיתי עמיקם כמעט בלתי נתפס. לרגעים היה נדמה שמדובר בתסריט לעונה השנייה של "מנאייכ", כי אחרת אי אפשר להבין את רמת השחיתות שקיבלנו הצצה אליה.

מהקלטות של שיחות ואימיילים שמותירים מעט מקום לספק, עולה שהנהלת בתי המשפט ניהלה לכאורה יחסי תן וקח עם הנאשמת בפלילים לורי שם טוב, במסגרתם הועבר לה מידע חסוי. שם טוב מנהלת כבר שנים מאבק נגד בית המשפט כחלק ממסע הנקמה שלה ברשויות המדינה אחריה שילדיה נלקחו ממשמורתה (ומהתבוננות באישה הזו אפשר להבין למה).

פרט לשם טוב "כיכב" בתחקיר עורך הדין ברק לייזר, היועץ המשפטי של מערך בתי המשפט, שניהל מאבק גלוי בשם טוב אך במחשכים "גייס" אותה ככלי שרת במלחמה של הנהלת בתי המשפט להשתקת הביקורת של עורכת הדין רוני אלוני-סדובניק. אותה סדובניק הצליחה להכעיס לא מעט שופטים, בראשם מנהל בתי המשפט השופט מיכאל שפיצר, משום שטענה נגד שיטות ניהול משפטים של עבירות מין. לטענת עו"ד סדובניק, שיטות אלה מיושנות, שוביניסטיות ומשפילות.

רוני אלוני סדובניק (צילום מסך מאתר כאן)
נקמה בה ובלקוחותיה? עו"ד רוני אלוני סדובניק (צילום מסך מאתר כאן)

לפי התחקיר, בכדי להשתיק את סדובניק, נשלחו מבלי משים למייל הפרטי של שם טוב תיקים חסויים של מתלוננות בייצוגה. זו עבירה פלילית מובהקת, ולמעשה יותר מאחת. ואם זה לא היה מספיק, אז למרות שבשנת 2018 נחקר לייזר בפרשת ההדלפות, החליט פרקליט המדינה דאז שי ניצן לסגור את התיק נגדו מסיבה שלא ברורה עד היום. לייזר לכאורה הצליח לשכנע כי שם-טוב סחטה אותו ולכן הדליף לה חומרים חסויים, אבל זה לא הגיוני. אם אנשי המשפט שלנו סחיטים אולי מערכת המשפט היא לא המקום עבורם. ברור הרי שגם ניצן מבין עד כמה הטענה של לייזר אבסורדית – מה שהופך את הפרשה הזו למטרידה פי כמה.

אבי עמית, תחקירן מוערך ומנוסה שהגיע לתאגיד אחרי שבחדשות 13 החליטו לוותר על שירותיו, התייחס בסוף התחקיר לכך שבעידן שאחרי נתניהו, קל לייחס לו ולממשלותיו את המחדלים. קשה שלא לשים לב שדווקא חברת הכנסת לשעבר אסנת מארק, לא מאור הגולה כאדם וכמחוקקת, מופיעה בתחקיר כקול שפוי שמציג את מערכת המשפט במערומיה. במקביל, קשה להתעלם מהקולות הצוהלים בימין שמרגיש שאין יותר "אמרנו לכם" ממה ששודר אתמול. אבל אסור שהדבר יסתכם שוב בנתניהו בעד-ונגד, כי יש פה סיפור גדול בהרבה: אם מערכת המשפט לא תעשה חשבון נפש עמוק היא תהפוך לאמא של המאפיה, ואנחנו נשאר מופקרים.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות