דיגיטל

עסקה מפתיעה בשוק האינטרנט: ביזפורטל רוכש את תפוז

תפוז תפוז

חברת ביזפורטל תקשורת רכשה את אתר הפורומים תפוז – כך נודע לאתר "כסית". בשלב הראשון מדובר על תשלום של כחצי מיליון שקל, במזומן ובמניות בביזפורטל, ועל פי הערכה בהתאם לעמידה באבני דרך, הסכום עשוי להגיע לכמיליון שקלים.

בעבר היה תפוז אחד האתרים הנקראים ביותר ברשת העברית, עם שיאים נהדרים של כשבע מיליון כניסות בחודש. על פי הוועדה למדרוג באינטרנט, שפעלה בראשית העשור הקודם, לתפוז היו 1.5 מיליון יוזרים שונים, אחרי וואלה (2.5 מיליון) ו-ynet (2.3 מיליון).

אימפריית הפורומים הישראלית התקשתה מול פייסבוק

תפוז הוקם ב-1996 בתחילה כאינדקס אתרי אינטרנט בעברית, ובהמשך – מ-1999, כאתר קהילות, פורומים וצ'טים שוקק. רגע לפני בועת הדוט.קום של שנת 2000, אף הציעה חברת סלקום הצעה חלומית של 28 מיליון דולר תמורת האתר, אולם בעלי החברה סירבו.

לאחר שהאתר ניקלע לקשיים, ב-2001 – לאחר התפוצצותה של בועת האינטרנט, רכש איש העסקים אילן בן דב את תפוז ב-450 אלף דולר בלבד. ב-2004 הושק שירות BLOGTV ו-CHAT TV. ב-2006 הושק שירות קטעי הווידאו FLIX שאמור היה להוות תחרות ישראלית ליוטיוב ונסגר לפני כשנה. ב-2009 החל שיתוף פעולה של תפוז עם ביזפורטל.

ואולם התחרות מול הרשתות החברתיות, בעיקר פייסבוק, פגעה קשות בתעבורה בתפוז, וב-2013 מכר בן דב את תפוז ב-4.3 מיליון שקל לקבוצת קו מנחה, הבעלים באותה עת של ביזפורטל. ב-2017 מכרה קו מנחה את האתר לחברת אורנג' הודינגס ב-1.5 מיליון שקלים. ולמרות הירידה החדה בנפח הגולשים בו, הוא עדיין פעיל ופופולרי בפורומים מסוימים.

יש עתיד בפורומים? הרוכש מאמין שכן

בין השנים 2019 ל-2020 רכש איש שוק ההון והעורך אבישי עובדיה את רכישת ביזפורטל בשתי פעילות, ובסך הכל לפי שווי של כתשעה מיליון שקל. בקבוצת האתרים של כלולים גם אתר המדריכים הון מדריכים פיננסים, אתר מילון אבניאון-מילון ספיר והחזקה באתר מסע אחר. כמות המבקרים באתרי הקבוצה מגיעה לכשבעה מיליון בחודש.

עם הרכישה לאחרונה בידי קבוצת ביזפורטל, אתר תפוז גייס עובדים במטרה להחזיר את ניהול הפורומים ואת התכנים השוטפים, בעיקר בנושאי אקטואליה, כלכלה, בידור ורפואה. במקביל האתר עובר שדרוג ועיצוב מחדש. בכוונת עובדיה להפוך אותו למרכז של קהילות-רשתות חברתיות לצד התמקדות בתכנים ייחודיים והחזרת הפורומים לתנועה משמעותית, תוך החזרת מנהלי פורומים בולטים.

בעולם זוכים אתרי פורומים לעדנה מחודשת בשנה האחרונה, למשל כשאתר הפורומים האמריקאי רדיט נערך לגיוס בוול סטריט לפי שווי של 15 מיליארד דולר. היתרונות באתרי הפורומים על פני הרשתות החברתיות הם האנונימיות שקוסמת לחלק מהגולשים שאינו מעוניין להיחשף בפני אחרים ברשתות החברתיות. הרשת החברתית טלגרם רכבה על הרצון באנונימיות.

אבישי עובדיה אישר את הפרטים.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות