זזים, על סדר היום

שופט העליון בדימוס חנן מלצר נבחר לנשיא מועצת העיתונות

חנן מלצר (צילום: תומר נויברג, פלאש 90) מאמין גדול בחופש העיתונות. חנן מלצר (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

שופט בית המשפט העליון בדימוס חנן מלצר שפרש מכס השיפוט לפני כחצי שנה, נבחר היום (שני) כמעט פה אחד כנשיא מועצת העיתונות בישיבת זום, לאחר שנבחר כמעט פה אחד לנציג ציבור במועצה. מלצר ייכנס לכס הנשיא הקבוע במקומה של עורכת הדין ארנה לין, שכיהנה כממלאת מקום מאז פרשה השופטת בדימוס דליה דורנר מנשיאות המועצה בתחילת השנה.

מלצר נבחר בתמיכה גורפת של רוב חברי המועצה מכלל כלי התקשורת. המתנגדות היחידות היו אילאיל שחר ושרון עמית מחטיבת החדשות של תאגיד כאן, שהתנגדו בשם התאגיד כולו בשל מה שהוגדר כתהליך בחירה מזורז ולא שקוף. לצדן נמנע דני זקן מאגודת העיתונאים בירושלים שאמר בעל פה כי הוא מתנגד אך יצביע "נמנע" לבקשת חבריו.

מלצר הצטרף לדיון לאחר שהושלם תהליך בחירתו ואמר: "אני מודה על האמון לכל חברי המועצה. אני מאמין גדול בחופש העיתונות ואני מקווה שאצדיק את האמון. התפיסה שלי גורסת שבמדינה יש ארבע רשויות: הרשות המחוקקת, הרשות המבצעת, ושתי רשויות מבקרות – השופטת, שממנה אני בא, והרשות של העיתונות והתקשורת".

מלצר הוסיף: "לכבוד הוא לי לעמוד בראש הרשות המבקרת הנוספת. העיתונות נמצאת במשבר. אני חושב שיחד נוכל להצליח לקדם את משימת השמירה על חופש העיתונות וקביעת כללים אתיים ואכיפתם כלפי פנים". למלצר קשר קרוב עם תחום התקשורת – טרם מינויו לשופט כיהן כיועץ המשפטי של חברת החדשות (היום חדשות 12).

השופטת בדימוס דליה דורנר (צילום: פלאש 90)
הדוח בעניינה לא נידון. השופטת בדימוס דליה דורנר (צילום: פלאש 90)

קודם למינויו אישרו בישיבת המועצה את הדוחות השנתיים לשנת 2020, מהם עלה כי סיימה את השנה ביתרת זכות של כ-421 אלף שקלים במזומן ונכסים. כמה משמשתתפים התייחסו לכך שגם בשת הקורונה המשיכה המועצה לשכור משרדים בתל אביב על אף שלא נעשה בהם כל שימוש והציעו לשקול מחדש את המשך השכירות. כמו כן מהדו"ח המילולי עלה שעיקר פעילות המועצה בשנה זו הייתה בתי דין לאתיקה ותשלום לעורכי דין בנושאים אלו.

אגב בתי הדין לאתיקה, מסיכום שנת 2020 עלה שבשנה זו הוגשו למועצה 41 תלונות – עשרות פניות נוספות לא הבשילו לכדי תלונה ממשית – וכונסו חמישה הרכבים של בית דין לאתיקה. זו עלייה ניכרת בכמות התלונות בהשוואה ל-2019, אז הוגשו 29 תלונות. עלייה זו מבטאת את צריכת התקשורת המוגברת בשנת הקורונה והשהות בבית, והיא משתקפת גם בדוחות תלונות הציבור של הרשות השנייה ומועצת הכבלים והלווין.

בישיבה דנו גם בעמדת המועצה ביחס לעתיד גלי צה"ל, שעדיין מחכה להחלטת היועץ המשפטי לממשלה בעניין שאלת הסמכות על קבלת ההחלטות בדבר עתיד התחנה. המועצה חזרה על עמדתה כפי שהועברה עם פרסום היוזמה של שר הביטחון בני גנץ לסגור את התחנה, לפיה היא מתנגדת לסגירתה ומתנגדת לכל התערבות פוליטית בחופש העיתונות.

הנושא שלא נידון בישיבה היום הוא הדו"ח החמור שפורסם בשבוע שעבר על ידי ועדת הביקורת של המועצה, שהאשים את הנשיאה לשעבר השופטת בדימוס דליה דורנר בניגוד עניינים ומסירת מידע חלקי ומוטעה. הדו"ח העמיד רבים במועצה במבוכה, אף שלא כלל האשמות ישירות או המלצות ישירות – בעיקר בגלל פרישתם של דורנר והמנכ"ל לשעבר מוטי רוזנבלום שהלך מאז לעולמו – ונראה כי עם בחירתו של מלצר כנשיא קבוע יעשו במועצה כל מאמץ להשאיר פרשה זו מאחור.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות