מדיה, על סדר היום

יותר פרקים, קיצוץ בהוצאות ותחרות מצד קשת: הישרדות חוזרת

משתתפי העונה החדשה של הישרדות VIP משתתפי העונה החדשה של הישרדות VIP

"הישרדות" חוזרת ביום שבת הקרוב לעונתה ה-11 עם עונת VIP, וברשת 13 תולים תקוות גדולות בתוכנית הדגל של הערוץ. ולמה תקוות גדולות? כי בחודשים האחרונים לא הצליחו ברשת לרשום נתונים מרשימים עם תוכניות הדגל שלהם – "האח הגדול" עם נתוני שפל של כל הזמנים, "משחקי השף" והדוקו-ריאליטי "חיים של אבא".

העונה החדשה צפויה להימשך – ויש הגורסים להימרח – עד פסח, כלומר לא פחות מחצי שנה, זמן בלתי נתפס במונחי טלוויזיה. במצב כזה, מעריכים בשוק הטלוויזיה, התוכנית שבעונתה האחרונה כללה 60 פרקים, צפויה לכלול בעונה החדשה אף יותר מזה.

איך מקצצים בעלויות ההפקה?

מנחה העונה הזאת, כפי שהיה בכל העונות הקודמות, הוא גיא זוארץ. את התוכנית יערוך רועי סטריקובסקי ותפיק חברת אבוט המאירי. משתתפי העונה הם יובל שם טוב (יובל המבולבל), ג'קי אזולאי, דודו אוואט, הנרי דוד, ורד בוסקילה, מייקל לואיס, שירה פרבר, הזוג הגרוש אוהד ופאני בוזגלו, גדי פניבילוב, אלה אייבינדר, אודליה סויסה, לייה גיל, דנדן (דן) בולוטין, ליזה ביך, מעיין אשכנזי, קובי מאור ויהונתן בשן.

מדובר על מספר שיא של משתתפים, במה שנראה גם כמספר שיא של פרקים בעונה. יש לכך כמה סיבות. על פי הערכות בשוק, עלות הפקתה של עונת הישרדות עומדת על כ-40 מיליון שקל, ואולי אפילו יותר. מדובר על סכום אדיר במונחי טלוויזיה, ככל הנראה הגבוה ביותר בשוק המקומי, ובעידן שבו הרייטינג כבר לא מרקיע שחקים כפי שהיה בעבר.

מנכ"ל רשת, אבי בן טל | צילום: ינאי יחיאל
מנכ"ל רשת, אבי בן טל | צילום: ינאי יחיאל

רשת עברה את תקופת הקורונה במצב לא קל. אחת המשימות הראשונות של המנכ"ל שנכנס באותה עת לתפקיד, אבי בן טל, הייתה לחתוך בהוצאות, וברשת נאלצו לפטר כ-80 עובדים. במצב כזה, ברשת גם פעלו לקיצוץ בהוצאות של ההפקות השונות, היקרות והזולות כאחת.

בין היתר דרשו מחברת ההפקה של "הישרדות" אבוט המאירי, לקצץ בנתח שלה שהיא גוזרת מההשקעה הכללית בפרויקט. גורם בכיר מעולם הטלוויזיה התייחס לדרישה להפחתה בהכנסות של חברת ההפקה, ואמר שמדובר במהלך כללי בשוק הטלוויזיה שהחל בשנה האחרונה, בעיקר על רקע המשבר הכלכלי של הקורונה: "בחברות ההפקה הבינו שחייבים ליישר קו ולהוריד מחירים, כי הערוצים לא יוכלו להמשיך להפיק תוכניות ענק כשההכנסות יורדות. אם אני רשת, לא אפשרי שרק אני אתייעל והשותפים שלנו לא. ההתייעלות צריכה להגיע מכולם – כולל חברות ההפקה".

גם מספר המשימות הגדולות בתוכנית, צפוי לרדת כדי לחסוך בעלויות ההפקה, הן מבחינת הקמת המשימות, והן מבחינת תשלומי ביטוח. כך גם מספר ימי הצילום שפחת כדי להוריד בעלויות.

מעידך, ההפקה סבלה מגורמים שהובילו לפגיעה במסגרת התקציב. בין היתר העיכובים שנבעו ממשבר הקורונה, הוסיפו לעלויות ההפקה. גם סופת הטייפון שתקפה את סט הצילומים בפיליפינים גרמה לנזקים כספיים נוספים, שלא תרמו לניסיון של רשת לקצץ עוד בעלויות.

הפקת המיליונים שתיתקל בתחרות קשה

ההכנסות העיקריות מהפקה כזו כוללת פרסומות בטלוויזיה ושיתופי פעולה מסחריים. אם בעבר המותגים הגדולים של הערוצים רשמו 30% וצפונה, הרי שכעת המצב שונה לחלוטין. פרק ההשקה של עונת הישרדות הקודמת רשם 21%. הגמר עמד על 19.5% והממוצע העונתי – על 20.1%. נכון שמבין 60 פרקי העונה, ב-53 פרקים ניצחה רשת את הערב, אולם באותה עת קשת גם לא ניסתה להציב פצצות רייטינג מנגד והשאירה יחסית את הזירה לרשת. על פי הערכות, הכנסות שרשת רשמה בזכות הישרדות חצו את רף 50 מיליון השקלים.

הפעם המצב יהיה שונה, וכבר בערב הפתיחה קשת – הערוץ המסחרי החזק בשוק הישראלי – יוצאת בהצהרת כוונות ומשיקה מול הישרדות VIP השקת את "הזמר במסכה". הממוצע העונתי של הזמר במסכה בעונה הקודמת עמד על 25.3% (הזמר שודרה בסוף 2020 אחרי שעונת הישרדות הסתיימה, א"כ), כך שלרשת תהיה תחרות קשה הרבה יותר, שתעלה לה בפגיעה ברייטינג.

 

במצב כזה, ככל שמספר הפרקים של הישרדות יהיו רב יותר, כך עלות כל פרק תרד והאפשרות לכסות את ההוצאות – ואף להרוויח – גדלה. גורם נוסף בשוק הטלוויזיה: "בקיץ הקודם הישרדות ניצחה את קשת בכל הקיץ. קשת לא תיתן לזה לקרות שוב, ולא יתנו להישרדות לנשום".

אולם משיכת העונה עשויה לעורר בעיה נוספת – מיאוס של הצופים ממתיחת העונה. כבר בעונות קודמות עלו ברשתות החברתיות טענות נגד רשת ונגד הישרדות על כך. מעניין יהיה לראות איך בהפקה יתמודדו עם כך.

ובכלל, המאמצים של רשת רבים הרבה יותר. היא נאלצת להתמודד עם אפיק 12 של קשת, מעין "מדורת השבט" של הצופה הישראלי, ולאורך שנים התקשתה לתת מענה קבוע ומתמשך להיותה באפיק פחות פופולארי בשלט – 13.

ומה ברשת מתכננים לפרק פתיחה? כפי שכבר קרה בהשקת הישרדות הקודמת, בהשקה הנוכחית ישודרו כ-10 ברייקים של פרסומות עם פרסומת אחת בכל ברייק, מעין "ברייק זהב" של 60 שניות, שעל פי גורמים בשוק הפרסום, תומחרו ב-150 אלף עד 250 אלף שקל, בלי קשר לנקודות הרייטינג. המטרה היא להקטין את זמן הפרסומות ובכך למנוע זליגה של צופים לערוצים אחרים, ובעיקר לקשת.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות