מדיה

עתירה נוספת לבג"צ נגד גמול הקלטות הריקות

קלטת וידיאו (צילום: envato elements) קלטת וידיאו (צילום: envato elements)

חברת התמלוגים אשכולות לזכויות מבצעים של אמני ישראל ועילם, עמותה ישראלית לזכויות מוזיקאים מבצעים, עתרו השבוע לבג"צ בדרישה להסדיר את גמול הקלטות הריקות, המעניק פיצוי על אובדן הכנסה ליוצרים ומבצעים בשל העתקות פרטיות לשימוש ביתי ביצירות. העתירה הוגשה באמצעות עורך הדין ברק בר-שלום נגד שר התרבות, שר האוצר, שר המשפטים ומדינת ישראל והיא מצטרפת לעתירה דומה שהוגשה על ידי ארגון התמלוגים תל"י לפני כחודש וחצי.

לטענת העותרות, ממשלת ישראל נוקטת במדיניות מיושנת בכל הנוגע לפיצוי הכספי הניתן לבעלי זכויות היוצרים והמבצעים, אשר מרוקנת מכל תוכן את החוק ופוגעת באופן קשה בזכויותיהם של היוצרים והמבצעים. מדובר במאות מיליוני שקלים שעד היום לא שולמו לאמנים מבצעים בגלל הפרת החוק – להערכת העותרות, מדובר בעשרות אלפי שקלים בשנה לאמן מבצע פעיל בגין תמלוגים להם הוא זכאי.

מלך האריות (צילום מסך)
סליחה אלי גורנשטיין שקנו לנו את הקלטת בגיל 7. "מלך האריות" (צילום מסך)

בנוסף, העותרות קובלות על כך שהוועדה הבין-משרדית שאמורה לדון בגובה התמלוגים לא התכנסה מזה 16 שנה. ב-2005 נקבע על ידי הוועדה שגובה הפיצוי שיועבר לחברות התמלוגים יעמוד על 1.5 מיליון שקלים לכלל בעלי זכויות היוצרים והמבצעים, בהתאם לתחשיב של כמות קלטות הוידיאו והאודיו שכבר לא נעשה בהן שימוש. לטענת העותרות, הוועדה נקטה בפרשנות מצומצמת ולא התייחסה לשלל אמצעי ההקלטה המודרניים שהחליפו את הקלטות המסורתיות ולא עדכנה את סכום הפיצויים.

על פי חוות דעת כלכלית של רו"ח ואדים פורטנוי שצורפה לעתירה, בשנת 2018 הסכום הממוצע של גמול קלטות ריקות בישראל עומד על סך עלוב של כ- 0.04 אירו לנפש בישראל בלבד, נמוך פי 60 מהממוצע במדינות האיחוד האירופי, שם הוא עומד על 2.35 אירו. העותרות דורשות מבית המשפט להורות לממשלה לכנס לאלתר את הוועדה הבין-משרדית לצורך קביעת הנתונים העדכניים הדרושים לצורך קביעת סכום הפיצוי שלו זכאיות חברות התמלוגים, תוך הנחיה לפיה יש לפרש את החוק באופן תכליתי תוך הבאת ההתפתחויות הטכנולוגיות בחשבון.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות