מדיה, על סדר היום

נכוויתם מקריסת פייסבוק? אל תחכו שהוליווד תושבת

משחק הדיונון אין לנטפליקס כסף לאפשר הפסקת אוכל? "משחקי הדיונון" (צילום מסך: נטפליקס)

בדרך לאחת השביתות הגדולות בהיסטוריה בהוליווד: ארגון עובדי הבמה וסטי הצילום הבין-לאומי (IATSE, המקביל לאק"ט בישראל) הצביע אתמול ברוב עצום בעד הסמכת ראשי הארגון להכריז על שביתה כללית ברחבי ארצות הברית. ההחלטה התקבלה על רקע כשלון המשא ומתן לחידוש ההסכם הקיבוצי מול התאחדות האולפנים והמפיקים (AMPTP) שמסתיים בקרוב. ההתאחדות מייצגת אולפני ענק ובהם יוניברסל, וולט דיסני, נטפליקס ואמזון. 

ה"הוליווד ריפורטר" פרסם כי 98% מחברי הארגון ב-36 סניפים מקומיים הסמיכו את הארגון להכריז על שביתה. הארגון מייצג יותר מ-150 אלף עובדים בתעשיית הטלוויזיה והקולנוע בארה"ב וקנדה, כולל צלמים, עורכים, מלבישים, עוזרי תסריטאים ועוד. השביתה המדוברת תחול על כ-40% מתוכם, שהם חלק מההסכם הקיבוצי שהמחלוקת על הארכתו הולידה את סכסוך העבודה. על פי המגזין, ב-AMPTP ביקשו לחזור לשולחן המשא ומתן והם מוכנים להציג הצעה חדשה. 

ההסכם הקיבוצי הנוכחי הסתיים למעשה בסוף יולי ותוקפו הוארך מאז לזמן מוגבל. בהודעת הארגון מלפני שבועיים נאמר כי "בלתי נתפס שהתאחדות כמו AMPTP, גוף שכולל מגה-תאגידי תקשורת ששווים יחד טריליוני דולרים, טוענת שאינה יכולה לספק לעובדים שנמצאים מאחורי הקלים צרכים אנושיים בסיסיים כמו שינה מספיקה, הפסקות אוכל, ומשכורות ראויות. גרוע מכך, ההנהלה כלל לא מכירה בסוגיות הליבה שלנו כבעיות שבכלל קיימות". 

צלם אולפן (צילום אילוסטרציה: envato elements)
ב-60 אלף עובדי אולפן עשויים להתחיל לשבות (צילום אילוסטרציה: envato elements)

נשיא IATSE, מתיו לואב, מסר אתמול: "החברים השמיעו את קולם חזק וברור. ההצבעה הזו היא על איכות החיים, כמו גם הבריאות והבטיחות של אלו שעובדים בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה". ב-IATSE מקווים שההסמכה לפתיחה בשביתה תשפר את עמדתם במשא ומתן שמתנהל על הסכם חדש לשלוש השנים הבאות. 

אם השביתה אכן תצא לפועל, היא עשויה לפגוע בהפקה ושידור של סדרות בדיוק כשהתעשייה חוזרת להתאושש מנזקי הקורונה שעיכבו וביטלו הפקות רבות. התעשייה עדיין מצולקת משביתת הענק של סוף 2007 ותחילת 2008, אז איגוד התסריטאים שבת במחאה על אי הגדלת התמלוגים לכותבים. במשך שלושה חודשים, תכניות רבות שודרו בשידורים חוזרים או מאולתרים, בדיוק בתקופת חגי החורף על היקפי הפרסום הגבוהים שלהם. 

מארגון אק"ט שנמצא בקשר עם אנשי IATSE נמסר: "גם בתעשייה הישראלית יש בעיות רבות ופגיעה בזכויות עובדי הסט. מאבקם של העובדים בארצות הברית, בעיקר על נושא שעות העבודה הרבות, צודק ביותר והוא גם הבעיה הקשה שלנו. גם אנחנו ניהלנו משא ומתן מול המפיקים אך לצערנו הוא נוהל בחוסר תום לב מצדם ואנו שוקלים את צעדינו".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות