טורים אישיים, מדיה

"עלומים": מרכיבים לתבשיל מושלם, הטעם סביר | ביקורת TV

יהודה לוי, יניב ביטון ושני כהן, מתוך "עלומים" יהודה לוי, יניב ביטון ושני כהן, מתוך "עלומים"

ל"עלומים" יש את כל המרכיבים לתבשיל מושלם. צוות שחקנים מצוין בראשם יהודה לוי, שני כהן ויניב ביטון, והפקה של כאן 11. אבל התסריט לצערי לוקה בחסר. הסדרה עוסקת בשאלה עד כמה נערים הנדחקים לשולי החברה, מסוגלים לפרוץ את מעגל האלימות שבו הם כלואים ולשנות את מהלך חייהם, על אף אזלת היד של המערכת, משפחות לא מתפקדות וחברויות כובלות.

"עלומים" הוא מוסד לצעירים בבית שמש שנשרו משאר המוסדות. כהן שמגלמת את נעמי היא המורה המכילה, שנמצאת בתהליך חזרה בתשובה והיא נשואה לחוקר המשטרה אבנר, אותו מגלם ביטון. ביטון שחקן מצוין ואין על כך עוררין, לכן לא הפסקתי לתהות עם עצמי האם הבעיה היא בו, שלא מצליח להעביר את הקסם המוכר שלו כשמדובר במשחק דרמטי, או שהתסריט פשוט יצר ממנו דמות שטחית למשעי. בסופו של יום אנחנו מתחברים לדמויות עגולות, כאלה שהן לא רק רעות או טובות (אלא אם מדובר בטלנובלה קולומביאנית).

אבנר הוא רע מוחלט, לפחות כך מסתמן בתחילת הסדרה. בפרק הראשון חוקר אבנר מקרה של אונס כשראייה נסיבתית מצביעה על אחד הנערים בבית הספר. אבל אבנר מנסה בכל דרך לתפור תיק דווקא לוואסה, הנער האתיופי, שלו כביכול יש את הסיכויים הגדולים ביותר להצליח ולצאת מ"עלומים" לדרך חדשה וטובה.

ברור שהאינטראקציה בין החוקר לנער האתיופי מבוססת על מערכת יחסים מורכבת ורבת שנים בין משטרת ישראל לעדה האתיופית, ועדיין, העלילה מאוד מאוד מאוד מוקצנת. כבר בחקירה הראשונה של וואסה, אבנר מקבל אינדיקציה לכך שאין שום ראיה פורנזית שקושרת את הנער לזירה, אבל הוא ממשיך כמו בוק: "אז מה, מחר הוא יזמר לנו", משמע – מחר וואסא ייתן עדות למרות שהוא חף מפשע.

בהמשך מגיעה אחותו של וואסה לבקר אותו והוא מתחנן בפני אבנר לא להכניס אותה כדי שלא תראה אותו במצבו, אזוק ברגליים ובידיים. אבנר מסתכל עליו, ובפאוזה כמעט קומית שמזכירה את הדמות של יוסף מ"היהודים באים" הוא אומר: "תכניסו את אחותו". כי הוא הרי רע וככזה הוא יעשה הכל כדי להפליל את וואסה, גם אם זה ללחוץ על נקודות רגישות אצלו. ברור שהצופה הסביר יקנה את הסיפור הזה בקלות. מדינה שעוקבת באדיקות אחרי הסיפור של רומן זדורוב ספוגה בתיאוריות קונספירציה על המשטרה ומגיעה מראש עם חוסר אמונה מוחלט במערכת.

לכאורה חוץ מהבעיה בתסריט של יניב ביטון, הכל בסדר גמור, ועדיין מצאתי את עצמי בורחת לטלפון ומרפרפת באינסטגרם תוך כדי צפייה, ואז חוזרת אחורה שוב ושוב כדי להשלים את הקטעים שלא הצלחתי להתרכז בהם. ובכל זאת אני נשארת אופטימית ומחכה ששאר הפרקים יוכיחו לי ששפטתי אולי מוקדם מדי. האמת? במקרה הנ"ל הייתי שמחה לטעות ולגלות שמדובר בעוד מוצר מצוין של כאן 11.

"עלומים", הערב (יום ב') אחרי החדשות, כאן 11

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות