מדיה, על סדר היום

התאגיד יפרסם שימוע לפני החלטה סופית על מחירי הארכיון

יו"ר מועצת תאגיד "כאן" גיל עומר (צילום: רפי דלויה) "ברור היוצרים חייבים להנות מפרי עמלם". יו"ר מועצת תאגיד "כאן" גיל עומר (צילום: רפי דלויה)

יושב ראש מועצת תאגיד השידור הציבורי כאן גיל עומר הודיע היום (ראשון) בפורום משותף עם ארגוני היוצרים כי העלאת מחירי השימוש בחומרי ארכיון התאגיד, שהוקפאה בעקבות ביקורת ציבורית, תוצג לתגובות הציבור לפני החלטה סופית בעניין. עומר ציין כי בימים אלו נבחנת העלאת מחירי חומרי הארכיון על ידי צוותים שבודקים מודלי שימוש של ארכיונים מקבילים בעולם לקראת החלטה סופית בעניין זה.

אחת הסוגיות הועלו על ידי משתתפי הדיון מצד היוצרים היא היעדר אחידות בתמחור השימוש בחומרי הארכיון. מפיקים שיוצרים תוכן עבור התאגיד לא נדרשים לשלם עבור חומרי הארכיון, פרט לעלויות תפעול, בעוד שמפיקים שיוצרים עבור ערוצי תעודה אחרים – בראשם ערוץ 8 של HOT ו-yes דוקו – כן נדרשים לשלם. הדבר מייקר את הוצאות ההפקה לערוצים אלו, שהיקף השקעותיהם מצטמצם ממילא משנה לשנה בעקבות הירידה בהכנסות חברות האם.

74 מיליון שקלים ערבות רישיון. HOT ו-yes
הירידה בהכנסות הורידה את ההשקעה בדוקו. HOT ו-yes

יו"ר הפורום הדוקומנטרי חגית בן יעקב, אמרה בדיון כי "אם התאגיד רוצה לרסק את ערוצי הדוקו האחרים, אז העלאת מחירי הארכיון זו בהחלט הדרך". לדבריה נדרשת ראיה מקיפה של השוק והסכמה כי כולם מרוויחים מעושר היצירה התיעודית.

יד בונה, יד הורסת

סוגה מרכזית נוספת שנידונה בפורום היום נוגעת להעלאת תכני התאגיד ליוטיוב, מהלך לו מתנגדים היוצרים מיומו הראשון של התאגיד. אורי רוזנווקס, מפיק ויוצר תעודה ותיק שיצר עבור כאן , בין היתר, את "הנשר הגדול" ו"מלכויות של מטה", התייחס לנושא ואמר שמדובר בפגיעה קשה בהכנסות היוצרים: "חלק מהפרנסה של היוצרים מגיעה מהקרנות ומפגשים עם קהל. בגלל המדיניות עם יוטיוב, הרבה מוסדות שפעם היו רוכשים מאיתנו זכויות הקרנה כבר לא עושים את זה כי הם מקרינים ציבורית מיוטיוב".

המפיק לירן עצמור, שיצר עבור התאגיד בין היתר את "המהפכה הגאה", הוסיף: "מדינת ישראל מממנת ב-250 מיליון שקל תוכן מקומי ונותנת אותו בחינם לתאגיד בין-לאומי שמרוויח מיליארדים. יוטיוב זה לא בחינם והם לא פילנתרופים, מישהו משלם על זה. יוטיוב לא ממוסה ולא משקיעה ביצירה ישראלית, וישראל נותנת לה במתנה יצירות שנעשו מדם לבנו".

לירן עצמור בהפגנה מול משרד התקשורת | צילום: מערכת כסית
"יוטיוב הם לא פילנתרופים". לירן עצמור בהפגנת היוצרים בעקבות פרסום דוח פולקמן (צילום: מערכת כסית)

איגודי היוצרים פנו בנושא למשנה ליועץ המשפטי לממשלה ארז קמיניץ ביולי 2020 וטענו בנוסף כי "העלאה ליוטיוב של תכנים ישראלים מקוריים פוגעת בסיכוי שתכנים אלה יירכשו ע"י ספקי סטרימינג עולמיים, כדוגמת נטפליקס ואמזון, ובפועל מונעת הפצה בינלאומית וייצוא של יצירה מקורית לחו"ל".

בדיון חשף המפיק הראשי של התאגיד, קובי נוסבאום, שלאחרונה נחסמה הצפייה ביוטיוב של התאגיד לצפייה מחו"ל לתקופה בלתי מוגבלת. הצפייה בתכני התאגיד דרך אתר "כאן" תהיה חסומה לצפייה מחו"ל ביצירות המועלות אליו למשך 18 חודשים מיום העלאתן.

מי בעל הבית?

שתי סוגיות נוספות שנידונו היום הן חלוקת ההכנסות מהפצת היצירות שמופקות עבור התאגיד, ותשלום תמלוגים עבור שידורים. היו"ר עומר ציין מספר פעמים כי "לנו ברור היוצרים חייבים להנות מפרי עמלם. זה מוגדר בחוק וזה עניין מוסרי". סמנכ"ל הטלוויזיה טל פרייפלד ציינה שבימים אלו עמלה הנהלת התאגיד על ניסוח מודל חדש של הפצה וחלוקת הכנסות.

לצד זאת, למפיקים היו טענות על האופן בו מתקבלות ההחלטות באשר ליצירותיהם. אריק ברנשטיין, מוותיקי המפיקים בישראל, אמר: "התאגיד נוהג בתכנים שאנחנו מספקים כמנהג בעלים, ובעלים יחיד. אתם לא בעלים יחיד ואתם לא יכולים לנהוג ככה. היצירות שאנחנו מפיקים עבור התאגיד הן בשותפות וזה מחייב אתכם לדון איתנו בכל מה שקשור במכירה והפצה".

טהרן | צילום: ורד אדיר
דיברו איתם לפני המכירה לאפל TV? "טהרן" (צילום: ורד אדיר)

בסוגיית התמלוגים, הבעיה המרכזית שהועלתה היא שהתאגיד פועל עדיין לפי "הסכם שמיכה" שנחתם לפני מספר שנים מול תל"י, כשהיקף התכנים ששודרו בו היה קטן בהרבה מהמשודר כיום. על פי ההסכם, "כאן" מעביר לתל"י תשלום עבור כלל היצירות ותל"י מחלקת את התמלוגים ליוצרים. התשלום נשאר קבוע למרות שהיקף שעות השידורים עלה משמעותית, מה שהוביל לכך שהיוצרים קיבלו פחות תמלוגים.

עו"ד ליאור תמאם, אחראי היצירה המקורית באיגוד התסריטאים, אמר ש"זה כמו שסטימצקי תמכור עשרות אלפי עותקים מספר מסוים ותשלם תמלוגים כאילו מכרה 1,000".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות