טורים אישיים, מדיה

"נקודת מפנה": סדרת הדוקו שצריכה להיכנס לתוכנית הלימודים | ביקורת TV

להבין מה קרה לפני הפיגועים להבין מה קרה לפני הפיגועים

כל מי שרוצה להתחיל להבין מה קרה בעולם המערבי ב-20 השנים האחרונות, חייב לצפות בסדרה החדשה של נטפליקס "נקודת מפנה: 11 בספטמבר והמלחמה בטרור". לעומת אינספור סדרות שנעשו על אסון התאומים, זו של נטפליקס עושה סדר במה שקרה לפני אותה נקודת מפנה ששינתה את יחסה של ארה"ב כלפי העולם הערבי.

נקודת ההתחלה הייתה בכלל ביריבות רבת השנים בין ארה"ב לבריה"מ. כשהסובייטים החליטו לפלוש לאפגניסטן, ארה"ב נכנסה כאח הגדול השומר וסיפקה למי שראתה אז כלוחמי חירות, נשק מהמתקדמים שיש, מה שהוביל לאחר זמן לא רב להימלטות של הצבא האדום מאזור אפגניסטן.

ארה"ב חזרה מרוצה ומנומנמת הביתה, כשבמקביל החלה לצמוח בלא מפריע תנועה תת-קרקעית באפגניסטן – הטליבאן שיכניס את האפגנים לבוץ עוד יותר עמוק מזה שהיו בו בתקופת המלחמה. בסעודיה באותו הזמן' קם האיש שישנה את פני ההיסטוריה המערבית, אוסמה בן לאדן, שלא ראה הבדל בין הסובייטים לאמריקאים וטען שללא מלחמת ג'יהאד אמיתית' כלום לא ישתנה. את מקום המסתור שלו מצא בן לאדן באפגניסטן' משם החל לתכנן את הפיגועים במגדלי התאומים ובפנטגון.

האמריקאים זלזלו במזוקן התמוהה שיושב באיזה בונקר ומוציא הצהרות על ג'יהאד נגד אמריקה. התמורה על הזלזול הגיעה בבוקר ה-11 בספטמבר, כאשר 19 חוטפים השתלטו על ארבע טיסות אזרחיות שהיו בדרכן לסן פרנסיסקו או לוס אנג'לס. בהמשך יסתבר שאותם החוטפים חיו בארה"ב חודשים לפני כן, למדו אנגלית, למדו ניווט, הכל על האדמה שאחר כך תקלל אותם.

החרב המתהפכת ביחסה של ארה"ב לאפגניסטן קרתה עם ההחלטה של נשיא ארה"ב דאז ג'ורג' בוש לנקום את מותם של 2,977 קורבנות האסון. באותה שנה פלשו האמריקאים לאפגניסטן, הפעם כשהם רואים בכל אפגני טרוריסט וממש לא לוחם חופש, כפי שראו אותם 20 שנה לפני כן.

בסדרה מתראיינים לוחמים אמריקאים שחזרו מאפגניסטן ומספרים על הזוועות שראו ויתרה מכך – שעד היום הם לא מבינים למה נשלחו לאבד את חייהם. אחד הלוחמים לשעבר מספר שהוא היה בין היחידים שהבין שהמטרה הייתה לנקום את אסון התאומים. הסיבה שבגינה שלטה ארה"ב באפגנים, התטשטשה עם השנים וזו אולי אחת הסיבות למה בחודש אוגוסט האחרון עזבה ארה"ב את אפגניסטן.

הסדרה שיוצרת בחמשת הפרקים שלה קו אירועים ישיר, היא כמעט ייחודית בנוף הסדרות התיעודיות שנעשו על אסון התאומים במרוצת השנים. "נקודת מפנה" נמנעת כמעט לחלוטין מלשדר את שיחות הפרידה שעשו מי שהיו במגדלים לאהובים שלהם, מה שאולי יצער את הצופים שמחכים לראות ולשמוע זוועות. וזו אולי אחת הסיבות מדוע הסדרה הזו צריכה להכניס לתוכנית הלימודים – לא רק בארה"ב אלא גם אצלנו בישראל. אולי במקום ללמוד על ליטא ולטביה (שכבודן במקומן מונח), ילמדו תלמידי ישראל על האירועים ששינו את פני ההיסטוריה שהם חיים אותה. הגיע הזמן שכולנו נבין שלאירועים מכוננים יש את הלפני והאחרי והוא לפעמים דרמטי לא פחות מהאירוע שהניע את כל המהלכים שאנחנו חיים בתוכם היום.

"נקודת מפנה: 11 בספטמבר והמלחמה בטרור", נטפליקס

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות