מדיה, על סדר היום

בגלל תרגום שגוי בגוגל: איומים על חיי כתב חדשות 13 ומשפחתו

עלי מוגרבי, כתב חדשות 13 עלי מוגרבי, כתב חדשות 13

פוסט בערבית שפרסם כתב חדשות 13 לענייני החברה הערבית, עלי מוגרבי, הפך לוויראלי והוביל לאיומים על חייו של הכתב ושל משפחתו. לדברי גורמים, מוגרבי טרם הגיש תלונה במשטרה, אולם לא שולל לעשות כן.

בפוסט שפרסם, כתב מוגרבי על כך שמשפחה נצרתית היא זו שהובילה את המשטרה ללכוד שניים מהמחבלים שברחו מכלא גלבוע בתחילת השבוע. ואולם, בתרגום באמצעות גוגל טרזלייט, "משפחה נצרתית" הפכה ל"משפחת נסראווי", ולמעשה התרגום טוען כי "האסירים ביקשו אוכל, אז משפחת נסראווי התקשרה למשטרה ועוד רומן, ראו אותם מחפשים אוכל לפח, אז התקשרו למשטרה". מהנוסח העילג הזה ניתן להבין כי מדובר בתרגום של גוגל.

הפוסט שלו הפך לוויראלי ונוצל על ידי גורמים יהודים כדי לטעון שהכתב "הסגיר" את משפחת נסראווי, שלא מן הנמנע שישנה משפחה בשם הזה בעיר נצרת, שעשויה בשל כך גם לקבל איומים.

אחת ממפיצות הפייק-ניוז הזה היא רות קרייתי, המכנה עצמה עיתונאית וידועה בהפצת תאוריות קונספירציה שנויות במחלוקת בטוויטר שלה ובעמוד הטלגרם שלה. הנה דוגמה למידע השגוי והמוטעה הזה:

https://twitter.com/ruthkiryati/status/1436469994049638400?s=24

"צריך לפגוע בו". אחד הציוצים נגד עלי מוגרבי
"צריך לפגוע בו". אחד הציוצים נגד עלי מוגרבי

ואחרי "הידיעה החדשותית" של קרייתי וחבריה, הגיעו תגובות מאיימות, כמו זו שמוצגת כאן. "עלי מוגרבי הוא מחבל בפוטנציה שצריך לפגוע בו לפני שהוא יעשה עוד נזקים למגזר", כתבה אחת הגולשות בריטוויט לציוץ של קרייתי.

היום אחר הצהריים עלה מוגרבי לשידור בתוכניתה של אילה חסון ברשת 13, ותיאר: "פשוט אחרי שדיווחתי בעברית שמשפחה נצרתית היא זו שדיווחה למשטרה, יש הרבה כאלה שעוקבים אחריי במגזר הערבי שלא כל כך מבינים עברית. כתבתי את הפוסט גם בערבית כדי להביא את המידע גם לאזרחים הערביים. אז כנראה יש כאלה שגם לא הספיקו לשמוע את הדיווח שלי במהדורה, פרסמו את אותו פוסט… הם הפיצו שאני מגלה את השם של המשפחה ומסגיר אותה.., זה לא קרה ולא נברא…".

לדבריו, "התחילו לתקוף אותי ועשו לי ממש לינץ' תקשורתי בהרשתות החברתיות. הגיעו לקללות, איומים, אפילו השתמשו בתמונות של הילדים שלי כדי לאיים עליי, אחרי ששה ימים שאני עוקב אחרי המצוד (אחרי האסירים הנמלטים – א"כ)… אני חוטף קללות ואיומים, ולא בצדק".

מחדשות 13 נמסר: "עלי מוגרבי הינו כתב מקצועי ומוערך העושה עבודתו נאמנה. צר לנו כי עיוות של תרגום ובורות הובילה קיצוניים, משני צדי המתרס, לאיומים ודברי נאצה, ואנו מגנים כל אלימות מילולית כלפי אנשי חדשות 13 בכלל ועלי מוגרבי בפרט. תקיפת עיתונאים היא קו אדום שאסור לחצות במדינה דמוקרטית. עיתונאי חדשות 13 ימשיכו לעשות את עבודתם במסירות ומקצועיות, בכל ימות השנה בכלל ובעיתות חירום בפרט".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות