כללי

ערוץ 20 התנצל – אבל לא פעל נגד הכתב-עורך שלו

ח"כ סעיד אלחרומי המנוח ח"כ סעיד אלחרומי המנוח

הסערה שעוררה ידיעה באתר האינטרנט של ערוץ 20 על מותו של ח"כ סעיד אלחרומי, הצליחה אמנם להוציא לאחר מספר שעות התנצלות על הנוסח של האייטם, אבל לא שכנעה את קברניטי הערוץ לפעול נגד הכתב-עורך, שזומן לשיחת הבהרה, אך לא הושעה מעבודתו בשל כך. תגובתו של מנכ"ל ערוץ 20 אבי שמידט לא התקבלה.

כזכור, בשבוע שעבר הלך לעולמו אלחרומי, חבר כנסת מטעם סיעת רע"מ, לאחר שלקה בהתקף לב ופונה לבית החולים סורוקה, שם נקבע מותו. הידיעה שעלתה באתר הערוץ, נפתחה במשפט "באבוד רשעים רנה" הטוען כי יש לשמוח במותם של רשעים, ובהקשר זה – ח"כ אלחרומי, שבהמשך המשפט צוין כי הוא "תומך טרור מסיעת רע"ם".

הציוץ בערוץ 20 על מותו של ח"כ סעיד אלחרומי
הציוץ בערוץ 20 על מותו של ח"כ סעיד אלחרומי

מי שאחראי על הידיעה הוא יהונתן יפרח, עורך בדסק האינטרנט של האתר שהיה באותה עת במשמרת. עורך בדסק של ערוץ 20 אחראי גם הידהוד הכתבתו ברשתות החברתיות, שגם שם עלתה הגרסה האומללה של יפרח. כמה שעות לאחר מכן, ובעקבות ביקורת קשה ברשתות, האייטם שונה והציוץ והפוסט נמחקו.

בערוץ 20 צייצו בעקבות הסערה: "מבקשים להבהיר כי הידיעה שהוצאה היום בעניין מותו המצער של חבר הכנסת סעיד אלחרומי הייתה על דעתו של הכתב ושלו בלבד והערוץ מסתייג נחרצות מהאמור בה. ערוץ 20 מביע צער על מותו של ח"כ אלחרומי ושולח את תנחומיו למשפחתו ולקרוביו".

ואולם, לדברי גורמים, יפרח ממשיך לעבוד כרגיל, למרות שהתנהלותו הובילה גם לביקורת קשה בתוך הערוץ. העורך הראשי של ערוץ 20 יורם כהן כתב בקבוצת וואטסאפ פנימית: "חברים בדיגיטל, הידיעה על מותו של ח"כ אלחרומי שהעליתם אינה ראויה, מבזה את הערוץ ואת העבודה העיתונאית של כולנו. היא אמנם הוסרה לאחר שהתערבנו, אבל הנזק עצום. תהיה עיתונאים ותגלו אחריות בבקשה".

בהמשך הבהיר יפרח עצמו בוואטסאפ כי "הטעות שקרתה קרתה בתום לב. מיותר לציין שאני מתנצל על הטעות ומקבל עליה את מלוא האחריות". כהן השיב כי אכן מדובר ב"טעות מיותרת".

מאות תלונות, אבל ידי הרגולטור כבולות

בעקבות אותה ידיעה ופרסומים ברשתות החברתיות, התקבלו כ-700 תלונות אצל נציב פניות הציבור ברשות השנייה דוד רגב. הרשות אכן מפקח רגולטורית על ערוץ 20, אולם רק בשידור הטלוויזיוני ולא בפעילות שלו באינטרנט. "ראשית, אני מבקש לציין כי בעוד שערוצי הטלוויזיה והרדיו המסחריים המפוקחים על ידי הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו נדרשים לעמוד בכללי הרשות השנייה, האתרים של ערוצים אלה, ובכללם דפי הפייסבוק, האינסטגרם והטוויטר, אינם מפוקחים על ידי הרשות", ציין רגב, אך הוסיף כי "למרות זאת ובשל חומרת הדברים שנכתבו, פניתי לגורם המשדר, הסבתי את תשומת ליבו לפניות הרבות וביקשתי את התייחסותו".

התגובה שצייץ ערוץ 20 גם הועברה לרשות השנייה, ושם גם התווסף המשפט הבא: "במקביל הכתב זומן לשיחת הבהרה והועמד על חומרת דבריו. הכתב הביע התנצלות על דבריו".

יו"ר הרשות השנייה יוליה שמאלוב ברקוביץ', אף ציינה כי "העובדה כי יש לרשות אחריות פיקוח על הערוצים ללא אחריות פיקוח על שלוחותיהם ברשת דורשת תיקון בחקיקה".

רגב הוסיף כי "אף אני סבור כי דבריו של הכתב היו מבזים, משפילים ופוגעניים ולא היה להם כל מקום. אני סבור כי יש להסדיר בחוק פיקוח על אתרי האינטרנט של הערוצים המסחריים, מאחר שגם אתרים אלה הם קולם של הערוצים. הנוכחות הדיגיטלית של הערוצים נתפסת בציבור כזרוע נוספת של הערוץ עצמו ולכן גם עליה לעמוד בכללי הרשות השנייה. עד אז על הערוצים לנקוט זהירות מוגברת בכל הנוגע לפרסומים ברשתות החברתיות ולהפעיל פיקוח עצמי כדי שהשיח ברשתות אלה יהיה הגון, מאוזן ומכבד, כפי שהם נדרשים לעשות בערוצים המשודרים".

לפני שלושה חודשים: פרשן ערוץ 20 הצטער שלא נהרגו ערבים

יש לציין כי לפני שלושה חודשים, ערוץ 20 היה מעורב בעוד התבטאות אומללה של אחד מאנשיו, כאשר במהלך מבצע שומר החומות, אמר הפרשן הצבאי שלו קובי פינקלר כי "הם משגרים רקטות ולא צריך להתרגש מזה יותר מדי – גם באמ”ן אומרים את זה ככה – עובדה ששתיים נופלות בים, אחת נופלת במגרש כדורגל ביישוב ערבי גדול (שפרעם – א”כ) ולצערנו הרב לא הביאה להמוני הרוגים שם".

פינקלר התבטא בצורה דומה פעם נוספת, ולאחר שהתנצל על הדברים, זכה לגיבוי הערוץ. אולם הביקורת הציבורית הגדולה הובילה בסוף להתנערות של ערוץ 20 מהדברים והפרשן, ולסיום ההתקשרות עמו.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות