על סדר היום

פרס מפקד גל"צ: הכוויתים, חווה אלברשטיין, וחזרה ל"אפר ואבק"

כתבת של גלי צה"ל בעבודה. ארכיון ברכות לזוכים. גלי צה"ל (צילום: משה שי, פלאש 90)

רגע לפני שהוא מסיים את תפקידו, הודיע מפקד גלי צה"ל שמעון אלקבץ על התכניות הזוכות בפרס מפקד התחנה לשנת תשפ"א – 2021. הפרס יוענק השנה בשמונה קטגוריות, ובשתיים מהן הוחלט להעניק פרס לשני זוכים. חבר השופטות השנה כלל את היו"רית תא"ל (מיל') שרון ניר, הפעילה החברתית וחוקרת התרבות ד"ר מירב אלוש-לברון והמשפטנית ד"ר יופי תירוש, שהיא גם גיסתו של הרמטכ"ל.

אקטואליה, צבא וביטחון ותעודה

בתחום האקטואליה, זכתה סדרת הכתבות "נגישות לצדק". הסדרה של הכתבת פיי גוטמן שודרה ב"בוקר טוב ישראל" בהגשת אפי טריגר והציגה את סיפורם של אנשים עם מוגבלות שהובאו לחדרי חקירות, תאי מעצר ואולמות בית משפט ללא הנגשה ראויה.

בתחום "צבא וביטחון" זכתה התכנית "מזיכרון לעצמאות". התכנית שודרה בשעות האחרונות של יום הזכרון, לפני תחילת חגיגות יום העצמאות, והתקיימו בה שיחות עם מדליקי המשואות על האירועים והאנשים שעיצבו את הקמת המדינה. המשדר הוגש על ידי אלעזר בן לולו ושני חיימוביץ' בעריכת נמרוד קהלני.

בתחום תכניות התעודה, זכתה התכנית "הכוויתים" בהגשת ג'קי חוגי ובעריכת אילנה בנימין, שהביאה את סיפורם של האחים סאלח ודאוד אל-כוויתי, ממייסדי המוזיקה העיראקית המודרנית, שבהגיעם לישראל בשנת 1951 הפכו לאלמונים. השניים זכו לעדנה רק שנים אחרי מותם, במידה רבה הודות לזמר והיוצר דודו טסה, נכדו של דאוד.

למה שלא תקבל אותי ככה (צילום מסך)
בריאות ואהבה. "למה שלא תקבל אותי ככה" (צילום מסך)

דיגיטל ותוכניות ביכורים

בתחום הדיגיטל, זכתה סדרת הרשת "למה שלא תקבל אותי ככה". הסרטון הראשון בסדרה, שהופק על ידי צוות הדיגיטל של גלי צה"ל, נולד מרעיון של חיילת המחלקה שחברתה התמודדה עם מחלה סופנית והדבר הקשה עליה מאוד בעולם הדייטים. בסרטון השתתפו שתי בחורות שענו בפתיחות על שאלות בנושא המחלה וזוגיות, ובעקבות פניות הצופים הופק גם סרטון מנקודת מבט גברית. הפרויקט הופק ונערך על ידי שיר הדס מאיר, עידו קנר, ליהי גינדי לוי, שיר רגב, עדן ארפי, אור חיות ואייל דולב.

בתחום תכניות הביכורים, הפרס למשדר שכל עושיו הם חיילים, זכו שתי תכניות: "על דוכן העדות" ו"שינוי כיוון". "על דוכן העדות" הייתה תכנית מיוחדת לרגל יום השואה והגבורה ונסקרו בה ההבדלים שבין משפט אייכמן ומשפט דמיאניוק, בהגשת דניאל סלומון ובעריכה והפקה שלו ושל טבע אלמוג.

"שינוי כיוון" ציינה 15 שנה למלחמת לבנון השנייה: לרגל יום הזיכרון שודרה בגלי צה"ל תכנית בת שעה הסוקרת את סיפור הקרב האחרון במלחמה – הקרב בסלוקי והתמקדה בסיפוריהם של שני נופלים: יער בן גיאת מגדוד 931 של הנח"ל ואיתי שטיינברגר מפלס"ר חטיבה 401 של השריון. את התכנית ערכו, הפיקו והגישו נוגה זלצר ויעל צ'כנובר.

הסכתים, מוזיקה ומבצעי שידורים

בתחום ההסכתים זכה ההסכת "האחיות גרים". התכנית, בעריכה והגשת של איילת טריאסט ונועה מנהיים ובהפקת רועי קילקר, סוקר מדי שבוע את תחום התרבות, מספרי פנטזיה ועד הוליווד ונטפליקס.

בתחום "מוזיקה, תרבות ובידור" זכו שתי תכניות: התכנית השבועית "גילוי דעת"  וכן התכנית המיוחדת בהפקת גלגלצ "יואב קוטנר פוגש את חוה אלברשטיין". "גילוי דעת", בהגשת איתי הרמן וענבל גזית שגם עורכת, עוסקת מדי שבוע בנושא אחר, הנובע מציון אירוע היסטורי או אקטואלי, ומקיפה מגוון תחומי דעת הקשורים אליו, ממדע דרך ספורט ועד פילוסופיה. התכנית נבנית באופן אסוציאטיבי, מתוך הידע הכללי וההקשרים המדעיים, המילוליים והתרבותיים של הצוות.

"יואב קוטנר פוגש את חוה אלברשטיין", קוטנר, מסנדקי התרבות הישראלית ומראיין מנוסה, ניהל במשך שעתיים שיחה פתוחה עם חוה אלברשטיין, מעמודי התווך של המוזיקה הישראלית. על הקריירה ארוכת השנים והאלבום החדש "ערב אחר".

חווה אלברשטיין (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
ראיון מרגש. חווה אלברשטיין (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

בתחום "מבצעי שידור" זכה מיזם השידור "בחזרה ל'אחרי המלחמה'". בערב יום השואה חזרו למשדר מ-1986 בו חשפו בני הדור השני, המוזיקאים יהודה פוליקר ויעקב גלעד, שירים שיהפכו לימים לאלבום המופת "אפר ואבק". במשדר השנה חזר צוות התכנית, בהגשת נעמי רביע ובעריכה והפקה של ערן גולני, אל המשדר ההוא וסיפרו מדוע הצליחה התכנית להוביל לשינוי ביחס הציבורי אל בני הדור השני לשואה.

חזרו לאלבום המופת אפר ואבק. נעמי רביע | צילום: גלי צה"ל
חזרו לאלבום המופת "אפר ואבק". נעמי רביע (צילום: גלי צה"ל)

שמעון אלקבץ, מפקד גלי צה"ל והעורך הראשי, הודה לחבר השופטות וכן לציפי גון גרוס ויעל חדאד על ריכוז העבודה על הפרס והוסיף: "במשך ארבע השנים שבהן פיקדתי על גלי צה"ל, נחשפתי לפלא היצירה שבתחנה הצבאית, המתקיימת בזכות עבודה קשה, כישרון אין קץ, מקצועיות ומסירות של החיילות והחיילים ושל האזרחיות והאזרחים שבה. כל אלה באים לידי ביטוי בתכניות המצוינות שזכו השנה".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות