על סדר היום

"כאן" בחברה טובה: גם NBC עובדת על דרך חדשה למדוד רייטינג

חוק וסדר, מדור מיוחד (צילום: יח"צ) תימדד גם בסטרימינג? "חוק וסדר, מדור מיוחד", מסדרות הדגל של NBC (צילום: יח"צ)

תעשיית הטלוויזיה האמריקאית מתבססת מזה עשרות שנים על נתוני הרייטינג של גוף המדידה נילסן. עתה, בצל ביקורת גוברת על הארגון, ענקית התוכן NBC יוניברסל פועלת לנסח קריטריוני ושיטות מדידה חדשים.

מגזין וראייטי דיווח אתמול (שני) שתאגיד הבידור "מרכיב חבילה של פתרונות מדידה שיתופיים שהם מתקדמים, מגוונים, קלים לתפעול וחוצי פלטפורמות ,בדיוק כפי שאנשים צורכים היום תוכן". הפתרון החדש שואף להחליף את הוואקום שנוצר כשנילסן פינתה את מקומה בתור הגוף המוכר על ידי המקבילה האמריקאית לוועדה למדרוג לבחינת נתוני הצפייה הלאומיים בארצות הברית.

הבעיה המרכזית בפניה ניצבה נילסן – ונכשלה – היא שקלול הצפיות הלא לינאריות במדיומים חדשים, בראשם שירותי הסטרימינג שזמינים בכל סמארטפון. לפני פחות משבועיים הודיעה נילסן כי היא משעה את פעילותה למדידת רייטינג ופרסמה הצהרה לפיה "אנו סבורים שפסק זמן הוא הצעד הנכון בעת הנוכחית, שיאפשר לנו להתמקד בחידוש מוצרי הליבה שלנו ולהמשיך לספק נתונים שהתעשייה יכולה להסתמך עליהם, ובסופו של דבר ליצור עתיד טוב יותר לכל התעשייה".

שירותי סטרימינג
זמינים בכל כיס ולא ממש נמדדים. שירותי סטרימינג

לפני מספר חודשים, בעקבות מחלוקת עם גופי שידור רבים, הודיעה "ועדת הרייטינג בתקשורת", ארגון חוץ ממשלתי למדידת נתוני צריכת תקשורת במדיות השונות, כי אינה מכירה עוד בנתונים של נילסן כנתונים רשמיים. על בסיס נתונים אלה נשענו גופי השידור ובעיקר המפרסמים בהם, ובהיעדר הכרה חיצונית אין להם עוד משמעות.

הפתרון ש-NBC יוניברסל עמלה עליו בימים אלו ייבנה בשיתוף חברות רבות מתחום התקשורת. בתחילת אוגוסט שלחה החברה ליותר מחמישים חברות אחרות בקשה לסיוע ב "בניית מערכת גומלין עבורנו שמשקפת את העתיד".

קלי אבקריאן, סגנית נשיא למדידה והשפעה ביחידת הפרסום ושיתופי הפעולה של NBC יוניברסל – ובעבר סגנית נשיא בנילסן – מסרה בהצהרה ששוחררה אתמול: "הנוף התקשורתי והטכנולוגי השתנה לחלוטין בשנים האחרונות, אבל המדידה נשארה שלא בתוקף. למה? כי תעשיית הפרסום לא הסתגלה והיא משאירה אותנו מאחור". על פי הדיווח בווריאטי, מה שנשאר מחוץ להצהרתה של אקבריאן הוא התייחסות לשאלה אם NBC יוניברסל מעוניינת לייצר כלי שישמש צד שלישי במדידת נתוני הצפייה, או שהיא תמדוד את עצמה.

אחת הבעיות שעולם הפרסום הדיגיטלי סובל מהן בשנים האחרונות הוא היעדר גוף מוסכם שיאשרר את הנתונים שהחברות הפעילות בתחום, בראשן גוגל ופייסבוק, מציגות למפרסמים. לו NBC יוניברסל תפתח כלי שישמש אותה עבור עצמה, היא תצטרף לשוק כאוטי שבו קשה לדעת מה נכון ואמיתי ואיך לתמחר פרסום באופן אוניברסלי.

קלי אקבריאן (צילום מתוך טוויטר)
"תעשיית הפרסום לא הסתגלה". קלי אקבריאן (צילום מתוך טוויטר)

בעיית מדידת הרייטינג בעולם המודרני שנשען בעיקרו על שירותי סטרימינג וצפייה דיגיטלית ישירה, כלומר שלא דרך ממיר או מנוי לשירותי טלוויזיה כלליים, מטרידה גם את גופי השידור בישראל. בשבועות האחרונים הסוגיה עלתה שוב לסדר היום עם פרסום המכרז החדש של תאגיד השידור הציבורי הישראלי כאן, שמחפש גוף שישקלל גם נתוני הצפייה של חטיבת הדיגיטל המצליחה.

"כאן" פרש מוועדת המדרוג לפני כשנה וחצי אחרי שמועצת התאגיד אישרה את בקשת המנכ"ל אלדד קובלנץ, שטען כי שיטת המדידה מיושנת ולא משקפת נאמנה את נתוני צריכת התוכן שלו. אף שעקרונית לא ניתן לחלוק על הקביעה לפי מדידת הרייטינג ב-2021 לא יכולה להתבצע באותן שיטות כמו בשנות ה-90, המכרז החדש מעורר גם ביקורת מצד גורמים בשוק. כפי שאמר אחד מהם לכתבה בנושא שפורסמה ב"גלובס": "אין תקדים לערוץ ציבורי בעולם שהנתונים של ועדת המדרוג לא מצאו חן בעיניו, והוא פועל להוציא נתונים באופן פרטי. זה קורה בישראל כי בשביל התאגיד כסף זה לא בעיה".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות