דיגיטל

ynet ייקנס במיליון ש"ח על מצג חלקי לרשות התחרות

אדם סינגולדה וירון גלאי, מייסדי טבולה ואאוטבריין (צילומים: טוויטר, אתר רשמי) מיזוג שלא צלח ועלה לרבים כסף. אדם סינגולדה וירון גלאי, מייסדי טבולה ואאוטבריין (צילומים: טוויטר, אתר רשמי)

רשות התחרות הטילה על אתר החדשות ynet עיצום כספי בסך מיליון שקלים בגין אי העברת נתונים לרשות במהלך חקירתה את הקשר בין האתר ובין חברת הפרסום באינטרנט טאבולה. ההחלטה על הטלת העיצום וסכומו התקבלה בהסכמה בין הגופים ועתה היא תועבר להתייחסויות הציבור למשך שלושים יום. מדובר בעיצום המשך אחרי שעיצום בסך חמישה מיליון שקלים כבר הוטל על טאבולה בגין חלקה בפרשה ואושר על ידי בית המשפט המחוזי מרכז.

הפרשה החלה עם הודעת חברות הפרסום באינטרנט טאבולה ואאוטבריין ב-2019 על מיזוג ביניהן, שהיה למעשה רכישה של כשליש ממניות אאוטבריין ע"י טאבולה, ואחרי שנה של בדיקות רגולטוריות לא יצא לפועל. במהלך בדיקת המיזוג קיימה הרשות שיחות עם אתרי אינטרנט שונים, שהם לקוחותיהן העיקריים של טאבולה ואאוטבריין בישראל. בין השאר, קיימה הרשות שיחות עם נציגי אתר ynet בהן הביע האתר התנגדות למיזוג.

מנכ"ל ynet ברק קלמנוביץ (צילום מתוך פייסבוק)
נחקר בפרשה. מנכ"ל ynet ברק קלמנוביץ (צילום מתוך פייסבוק)

באורח פלא, זמן לא רב לאחר מכן התקבל ברשות התחרות מכתב מטעם ynet בו הובעה תמיכה במיזוג. לאחר קבלת המכתב ועל רקע שינוי העמדה דרשה רשות התחרות מהאתר להעביר לידה, בין היתר, כל מסמך שהועבר בינה לבין טאבולה בנוגע למיזוג. במהלך הבדיקה התברר כי טאבולה הייתה מעורבת בייזום ובניסוח המכתב בו ynet הביע תמיכה במיזוג, וכי המכתב נשלח לרשות בתיאום עם טאבולה ולאחר שזו אישרה את נוסחו.

לפי הודעת רשות התחרות מהיום, מעורבות זו של טאבולה לא הובאה לידיעת רשות התחרות בזמן אמת, ואף לא במסגרת המענה לדרישת הנתונים שהופנתה ל-ynet. על רקע דברים אלו פתחה מחלקת החקירות של רשות התחרות בחקירה פלילית כנגד טאבולה וכנגד האתר, בין היתר בחשד לאי מענה לדרישת נתונים שנשלחה ל-ynet לאחר העברת מכתב התמיכה לרשות התחרות.

במסגרת ההסכם שיועמד כאמור החל מהיום לאישור הציבור ישלם האתר מיליון שקלים ויודה כי התברר לו בדיעבד שהמענה שמסר לדרישת הנתונים לא היה מלא ושלם כנדרש על פי חוק, בין היתר משום שלא הועברו לידי הרשות מסרונים שהוחלפו בין גורמים באתר וגורמים בטאבולה דרך ווטסאפ.

לדברי מ"מ הממונה על התחרות, עו"ד מיכל כהן: "דרישת נתונים היא אחד הכלים המרכזיים שהמחוקק הקנה לרשות התחרות לצורך איסוף המידע הנדרש לביצוע תפקידה. מענה נכון, מלא ושלם לדרישה הוא תנאי הכרחי לתפקודה התקין של הרשות, וליכולתה של הממונה לקבל החלטות נכונות שיקדמו את התחרות באופן שייטיב עם המשק הישראלי וציבור הצרכנים. על הקהילייה העסקית להפנים כי דרישת נתונים אינה בקשה או המלצה, אלא דרישה – וכי יש להתייחס אליה בכובד ראש, ולהיענות לה באופן מלא ושלם כנדרש על-פי חוק".

טרם התקבלה התייחסות רשות התחרות האם יינקטו צעדים אישיים נגד דמויות ב-ynet ובטאבולה. לפני כשנה פורסם שבמסגרת בדיקת הרשות נחקר מנכ"ל ynet ברק קלמנוביץ, ומחשבו והטלפון האישי שלו נלקחו לבדיקה, אולם היום לא נמסרה הודעה בעניינו. טרם התקבלה תגובת ynet.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות