על סדר היום

בעקבות התחקיר: עורך הארץ מנסה להרגיע את העובדים

בניין עיתון הארץ (צילום: עדירל, מתוך ויקיפדיה) הארץ (צילום: עדירל, מתוך ויקיפדיה)

"ליסה פרץ סיכמה איתנו היום שתצא לחופשה, בעקבות התחקיר על התנהלותה כעורכת גלריה שישי וספרים שפורסם בזמן ישראל", כל כתב עורך עיתון הארץ אלוף בן, במייל שנשלח לכלל העובדים והגיע לידי אתר "כסית". לדבריו, "אנחנו לוקחים ברצינות רבה את העדויות שפורסמו ואת חומרת הפגיעה בעובדים שצוטטו בכתבה, ומתנצלים בפני העובדות והעובדים שנפגעו".

בן הוסיף כי "במהלך השנים הגיעו תלונות בודדות לאלוף בן ונורית דרגנר, בהתניה שלא נברר את הדברים עם ליסה. במקרים אחדים התקיימו שיחות עם ליסה, וכמה עובדים עברו למחלקות אחרות. עתה, בעקבות הפרסום, נערוך בירור יסודי של סביבת העבודה ויחסי האנוש בכל מחלקות החברה".

עורך "הארץ" אלוף בן (צילום: אמיר לוי, פלאש 90)
"נערוך בירור יסודי של סביבת העבודה ויחסי האנוש בכל מחלקות החברה. עורך הארץ אלוף בן (צילום: אמיר לוי, פלאש 90)

כך למעשה עולה כי ראשי מערכת עיתון "הארץ" ידעו על התנהלותה של פרץ, כפי שעולה מהתחקיר שפורסם השבוע על ידי אבנר הופשטיין באתר "זמן ישראל". בתחקיר הציג הופשטיין עדויות של עובדים רבים על יחסי אנוש גרועים של פרץ שהפכו את העבודה איתה לקשה עד בלתי אפשרית, כולל התפרצויות וצעקות במסדרונות המערכת.

"הארץ TheMarker שואפים לקיים סביבת עבודה מפרה, מכבדת ומעצימה. התנהגות פוגענית של מנהלים כלפי עובדיהם, או בין עמיתים, אינה מקובלת עלינו. אנחנו מבקשים מכל עובדת ועובד שחשו פגיעה מצד הממונים עליהם או על ידי עובדים/ות אחרים, בכל המחלקות, שלא להשלים עם כך ולבוא לדווח ולהתלונן כדי לתרום לקיומה של סביבת עבודה בריאה", כתב בן לעובדים.

התגובה האנמית של ועד עובדי הארץ, ארגון העיתונאים מקים צוות מיוחד

לאחר פרסום התחקיר על פרץ, ועד עיתונאיות הארץ, המייצג עובדות ועובדים מכל המגדרים בקבוצת הארץ-TheMarker, שלח הודעה לעובדי הקבוצה בו התייחס לנושא ההתעמרויות בעבודה. הוועד לא התייחס באופן מפורש לנאמר בתחקיר ולא הזכיר אפילו את שמה של פרץ בהודעתו. מה שהוא כן עשה היה להודות בכך ש"במהלך השנים הגיעו אלינו פניות בנושא התעמרויות, והועברו לטיפול ההנהלה, ואנו עושים מאמץ ללוות את העובדות והעובדים שנפגעו  ולסייע".

כמו כן, לטענת הוועד, "מזה כמה חודשים אנו מנהלים רצף שיחות והתייעצויות עם ההנהלה במטרה להציג את עמדת העובדות והעובדים בנוגע לצעדים הנחוצים לשיפור יחסי וסביבת עבודה תקינים במערכות הארץ ודה-מרקר. אנו מזהים הזדמנות להציף את הנושא עד שיטופל ויוקע מן השורש, ומקווים שההנהלה תשכיל להשקיע בהדרכת העורכים/ות שעוסקים בניהול, ובמתן כלים להתמודדות – למנהלות/ים ולעובדות/ים.

“אנו קוראים שוב לכל עובדת ועובד הסובלים מיחס לא הולם מצד מנהלים/ות או עיתונאים/ות העובדים לצדם, לפנות בהקדם לאחד מחברי וחברות הוועד, על מנת שנוכל לפעול למענכם בנושא. בה בעת אנחנו קוראים גם להנהלה לטפל בכל תלונה שהיא, וגם מעבר לכך – לפעול באופן אקטיבי לסביבת עבודה בטוחה ונעימה לכולם”.

ההודעה האנמית של הוועד נראית תמוהה, על רקע הובלתו של “הארץ” את השיח נגד התעמרויות בעבודה שהפך בחודשים האחרונים ל-MeToo החדש. בין היתר, פורסם בעיתון התחקיר בן שני החלקים של תמר קפלנסקי על המתרחש ב”כאן”, שהוביל בינתיים להקמתה של ועדת בדיקה חיצונית בראשות שופטת העליון בדימוס איילה פרוקצ’יה, וכן תיאור של עובדי וחיילי גלי צה”ל על העבודה תחת ראש מחלקת החדשות בתחנה אמיר איבגי.

בתוך כך, הודיע ועד העיתונאים כי יקים צוות מיוחד לטיפול בתלונות עיתונאים על התעמרות במקום העבודה, על רקע העלייה בהיקף הסיפורים מסוג זה. בצוות יהיו חברים ד”ר אורית קמיר, משפטנית בכירה וממנסחות הצעת החוק למניעת התעמרות בעבודה שעוסקת 15 שנה בתחום; איתן מאירי, מומחה לפסיכולוגיה תעסוקתית; ענת סרגוסטי, עיתונאית ותיקה ואחראית חופש עיתונות בארגון העיתונאים; עו”ד ד”ר מורן סבוראי, יועצת משפטית לארגון העיתונאים; וזיו ברקוביץ’, רכזת איגוד מקצועי בארגון העיתונאים.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות