מדיה, על סדר היום

רשת 13 ורינה מצליח: מספר שיא של תלונות לרשות השנייה ב-2020

רינה מצליח גם כשאת צודקת הצופים לא אוהבים את זה.רינה מצליח (צילום: גיל יערי, פלאש 90)

דו"ח נציב פניות הציבור של הרשות השנייה לשנת 2020 מראה שהקורונה שהשאירה רבים בבית ומול המסך הגדילה משמעותית גם את היקף התלונות על תוכן השידורים. בשנה זו הוגשו כ-15 אלף תלונות על שידורי הטלוויזיה, עלייה של כ-50% בהשוואה לשנת 2019. מנגד, מספר התלונות על הרדיו ירד בהשוואה לשנה שקדמה לה והוא עומד על מעט יותר מאלף – כמחצית ממה שהוגשו בשנה הקודמת.

את מספר התלונות מובילה רשת 13 ש"זכתה" ליותר מ-7,400 פניות – כמחצית מכלל הפניות שהוגשו בתחום הטלוויזיה, ויותר מפי עשרה ממספר התלונות שהוגשו נגדה בשנת 2019. רשת שידרה בין היתר בשנה זו את "הישרדות", שקדימון לאחד הפרקים שלה בו מופיע עטלף משופד קיבל לא פחות מ-3,300 תלונות.

רינה, זה לא מצליח

אחריה ברשימת גופי השידור נמצאת חדשות 12, עם יותר מ-4,400 פניות ועלייה קלה משנת 2019. "כוכבת" הפניות היא העיתונאית הוותיקה רינה מצליח, שהתבטאויות שונות שלה ב"אולפן שישי" וב"פגוש את העיתונות" גררו אלפי תלונות. בין היתר, התלוננו רבים על התבטאותה שהאשימה את המגזר החרדי באי שמירת הנחיות הקורונה, וכן התבטאותה המוצדקת על מצביעי נתניהו, שמודים כי גם אם יאנוס את בתם ימשיכו להצביע עבורו.

אייל ברקוביץ' ואופירה אסייג - צילום: יח"צ
אל תתעסק עם ארגון פשע. אייל ברקוביץ' ואופירה אסייג (צילום: יח"צ)

החברה האם קשת 12 נמצאת במקום השלישי עם כ-2,100 תלונות, עלייה קלה בהשוואה לשנה הקודמת. כמעט רבע מתוכן נגד התכנית המצליחה "אופירה וברקוביץ'" וספציפית בעקבות הראיון עם חבר הכנסת מיקי זוהר, בו כינה ברקוביץ' את מפלגת הליכוד "ארגון פשע".

חדשות 13 הגיעה למקום הרביעי, המכובד והמרוחק מהמקום השלישי, עם פחות מ-400 תלונות שהם עשירית ממה שהוגש נגדה ב-2019. הפניות נגד חדשות 13 התפלגו באופן יותר שוויוני וכללו תלונות על הצגת חרדים בכתבה על קורונה שעסקה בכלל בנושא אחר, וכמה התבטאויות של הפרשן רביב דרוקר והכתב המדיני לשעבר ברק רביד שקרא בצדק לגדה המערבית "הכבושה".

במקום החמישי ניצב ערוץ 20, עם קרוב ל-300 פניות שהן כמעט פי 30 (!) ממה שהוגשו נגדו בשנה שלפני כן, עיקר הפניות הוגשו נגד המגיש והפובליציסט המוכר ביותר של הערוץ, שמעון ריקלין, שתקף את משתתפי מצעד הגאווה והאשימם בסטיות על לא עוול בכפם.

שמעון ריקלין (צילום: גיל יערי, פלאש 90)
רוב התלונות בגללך. שמעון ריקלין (צילום: גיל יערי, פלאש 90)

רדיו

נגד הרדיו כאמור הוגשו מעט תלונות בכלל והרבה פחות מבשנה הקודמת בפרט – 1,125 בשנת 2020 לעומת 2,165 ב-2019. רוב התלונות הוגשו נגד תכנית פוגעניים בתכניות. יותר ממחצית התלונות הוגשו נגד תכנית הבוקר של רדיו חיפה, בה צחקו השדרנים על פרשת רציחתו של המפגין האמריקאי ג'ורג' פלויד, תוך שימוש במילת הכ' לתיאורו.

רבע מהתלונות הוגשו נגד התכנית של בן כספית וינון מגל ברדיו FM103, שבאחת מהן אמר מגל כי במקום נתניהו היה יורה בעיתונאים שמבקרים את התנהלותו.

מנכ"לית הרשות השנייה, מישל קרמרמן: "שנת 2020 והתפרצות מגפת הקורונה הייתה מורכבת עבור כלל החברה ישראלית וגם לשוק התקשורת. שנה זו התבטאה גם בעלייה בהיקף תלונות הציבור.  בייחוד בשנה זו, הרשות השנייה והנציבות רואות חשיבות רבה בטיפול בפניות הציבור ופעלו בשיתוף על מנת לתת מענה לכלל הפניות. הרשות השנייה תמשיך בתפקידה לשמור על השיח הציבורי ועל רמת התוכן המשודר לציבור".

דוד רגב (צילום: יח"צ)
הבעת אמון בנציבות תלונות הציבור. הנציב דוד רגב (צילום: יח"צ)

נציב פניות הציבור ברשות, דוד רגב: "היקף הפניות הגדול מצביע על האמון הרב שנתנו הצופים בנציבות פניות הציבור של הרשות השנייה, אותה ראו ככתובת מרכזית במהלך מגפת הקורונה. לצד הכמות הגדולה של התלונות, הנתונים מצביעים על תופעה מדאיגה של פגיעה באוכלוסיות מוחלשות ומודרות בעת אירועי חירום לאומיים ותיוגן בתקשורת כמפרות סדר ובמקרים קיצונים כמפיצות מחלות. תיוג פוגעני זה מחלחל לציבור ועלול לגרום לפגיעה אנושה באוכלוסיות אלה. על אמצעי התקשורת לתת על כך את הדעת".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות