מדיה, על סדר היום

התחקיר על ליסה פרץ: תגובה אנמית של ועד עובדי "הארץ"

בניין עיתון הארץ (צילום: עדירל, מתוך ויקיפדיה) הארץ (צילום: עדירל, מתוך ויקיפדיה)

ועד עיתונאיות הארץ, המייצג עובדות ועובדים מכל המגדרים בקבוצת הארץ-TheMarker, שלח היום (שני) אימייל לכל עובדי הקבוצה בו התייחס לנושא ההתעמרויות בעבודה, שעלה לכותרות עם פרסום התחקיר של העיתונאי אבנר הופשטיין באתר "זמן ישראל" על התנהלותה של עורכת "גלריה" ליסה פרץ. בתחקיר הציג הופשטיין עדויות של עובדים רבים על יחסי אנוש גרועים של פרץ שהפכו את העבודה איתה לקשה עד בלתי אפשרית, כולל התפרצויות וצעקות במסדרונות המערכת.

הוועד לא התייחס באופן מפורש לנאמר בתחקיר ולא הזכיר אפילו את שמה של פרץ בהודעתו. מה שהוא כן עשה היה להודות בכך ש"במהלך השנים הגיעו אלינו פניות בנושא התעמרויות, והועברו לטיפול ההנהלה, ואנו עושים מאמץ ללוות את העובדות והעובדים שנפגעו  ולסייע".

כמו כן, לטענת הוועד, "מזה כמה חודשים אנו מנהלים רצף שיחות והתייעצויות עם ההנהלה במטרה להציג את עמדת העובדות והעובדים בנוגע לצעדים הנחוצים לשיפור יחסי וסביבת עבודה תקינים במערכות הארץ ודה-מרקר. אנו מזהים הזדמנות להציף את הנושא עד שיטופל ויוקע מן השורש, ומקווים שההנהלה תשכיל להשקיע בהדרכת העורכים/ות שעוסקים בניהול, ובמתן כלים להתמודדות – למנהלות/ים ולעובדות/ים.

עורך "הארץ" אלוף בן (צילום: אמיר לוי, פלאש 90)
"מזהים הזדמנות להציף את הנושא עד שיטופל". עורך "הארץ", אלוף בן (צילום: אמיר לוי, פלאש 90)

"אנו קוראים שוב לכל עובדת ועובד הסובלים מיחס לא הולם מצד מנהלים/ות או עיתונאים/ות העובדים לצדם, לפנות בהקדם לאחד מחברי וחברות הוועד, על מנת שנוכל לפעול למענכם בנושא. בה בעת אנחנו קוראים גם להנהלה לטפל בכל תלונה שהיא, וגם מעבר לכך – לפעול באופן אקטיבי לסביבת עבודה בטוחה ונעימה לכולם".

ההודעה האנמית של הוועד נראית תמוהה, על רקע הובלתו של "הארץ" את השיח נגד התעמרויות בעבודה שהפך בחודשים האחרונים ל-MeToo החדש. בין היתר, פורסם בעיתון התחקיר בן שני החלקים של תמר קפלנסקי על המתרחש ב"כאן", שהוביל בינתיים להקמתה של ועדת בדיקה חיצונית בראשות שופטת העליון בדימוס איילה פרוקצ'יה, וכן תיאור של עובדי וחיילי גלי צה"ל על העבודה תחת ראש מחלקת החדשות בתחנה אמיר איבגי.

ארגון העיתונאים מקים צוות מיוחד

בתוך כך, הודיע ועד העיתונאים כי יקים צוות מיוחד לטיפול בתלונות עיתונאים על התעמרות במקום העבודה, על רקע העלייה בהיקף הסיפורים מסוג זה. בצוות יהיו חברים ד"ר אורית קמיר, משפטנית בכירה וממנסחות הצעת החוק למניעת התעמרות בעבודה שעוסקת 15 שנה בתחום; איתן מאירי, מומחה לפסיכולוגיה תעסוקתית; ענת סרגוסטי, עיתונאית ותיקה ואחראית חופש עיתונות בארגון העיתונאים; עו"ד ד"ר מורן סבוראי, יועצת משפטית לארגון העיתונאים; וזיו ברקוביץ', רכזת איגוד מקצועי בארגון העיתונאים.

נורית קנטי (צילום: יח"צ)
אפס סובלנות להתעמרות ולמתעמרים. נורית קנטי (צילום: יח"צ)

יו"ר ארגון העיתונאים נורית קנטי מסרה כי "אנו פועלים באופן נחרץ על מנת לעקור מן השורש את תופעות ההתעמרות ולשנות את התרבות הארגונית הנהוגה בחלקים משמעותיים בענף. ארגון העיתונאים, ביחד עם ועדי העיתונאים בכלי התקשורת השונים, פועל לקידום נורמה של אפס סובלנות להתעמרות ולמתעמרים. בין השאר, גיבשנו לטובת העניין צוות מומחים בנושא הטיפול בהתעמרות בעבודה, ויחד נוביל מהלך רוחבי ועמוק לשינוי הנורמות הנהוגות בענף, בד בבד עם טיפול חסר פשרות בתופעות אלה".

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות